Meldpunt: wachtlijsten door run op griepprik
Publicatiedatum: 10 september 2020
Door de grote belangstelling voor de griepprik gaan tekorten ontstaan. Dat verwachten bedrijven die de griepprik verzorgen en nu al wachtlijsten hebben voor de vaccinatie tegen de griep. Maar een plaats op de wachtlijst biedt geen garantie op een griepprik, want op is op. Hoe niet naast de griepprik te grijpen?
Cliënten beschermen
Wijkverpleegkundige Willy Fidder van Zorggroep Noordwest Veluwe maakt haar dagelijkse ronde door Nunspeet. Cliënten die voorheen absoluut geen griepprik wilden of daarover twijfelden krijgen hem nu maar al te graag. Zowel voor Willy zelf als de ouderen die zij verzorgt is het van groot belang om de griepprik te krijgen. Willy wil met name haar cliënten beschermen. Want als griepsymptomen zich voordoen, zoals keelpijn, koorts, niezen en hoesten, zijn die niet te onderscheiden van corona en dreigt quarantaine. Maar als naast alle ouderen ook bedrijven, onderwijzers en zorgpersoneel massaal de griepprik gaan halen, kunnen tekorten optreden. En door het lange productieproces van een griepvaccin kan er niet bijgemaakt worden. In de studio reageert huisarts Ted van Essen, voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting.
Buurthuizen in de problemen
Buurthuizen en wijkcentra raken in de problemen door lagere inkomsten vanwege de coronamaatregelen. Bij wijkvereniging De Gravin – Dubbeldam komen jaarlijks vele duizenden bezoekers biljarten, kaarten, dansen of kegelen. Door de coronacrisis heeft de wijkvereniging een tijd stilgelegen, maar sinds kort worden weer mondjesmaat activiteiten verzorgd. Omdat er veel minder ouderen naar binnen mogen, zijn ook de opbrengsten fors lager. Het wijkcentrum vraagt de verhuurder om een lagere huur, maar die gaat niet zonder voorwaarden akkoord.
Meer wijkcentra en buurthuizen dreigen om te vallen door coronamaatregelen, vertelt Thijs van Mierlo van LSA, de landelijke vereniging van bewonersgroepen.
Knab eist digitale identificatie
Klanten van internetbank Knab moeten een speciale app op hun telefoon installeren om zich voor de bank te identificeren. Werken ze hier niet aan mee, dan kan de bankrekening worden geblokkeerd. Dat terwijl ze vaak al jarenlang klant zijn van Knab. In deze tijd van phishing werken ouderen en minder digitaal vaardige klanten niet graag mee aan dit verzoek.
Waarom moeten klanten zich opnieuw identificeren? Mag Knab klanten dwingen dit via een app te doen? Ook als ze niet mobiel willen bankieren? En mag Knab zomaar de rekening blokkeren? MAX Ombudsman Rogier de Haan geeft antwoord op deze vragen.
Meldpunt is te zien op vrijdag 11 september 2020 om 19.20 uur op NPO 2.