Naar cookieinstellingen
Griepprik

Meldpunt: wachtlijsten door run op griepprik

Door de grote belangstelling voor de griepprik gaan tekorten ontstaan. Dat verwachten bedrijven die de griepprik verzorgen en nu al wachtlijsten hebben voor de vaccinatie tegen de griep. Maar een plaats op de wachtlijst biedt geen garantie op een griepprik, want op is op. Hoe niet naast de griepprik te grijpen?

Cliënten beschermen

Wijkverpleegkundige Willy Fidder van Zorggroep Noordwest Veluwe maakt haar dagelijkse ronde door Nunspeet. Cliënten die voorheen absoluut geen griepprik wilden of daarover twijfelden krijgen hem nu maar al te graag. Zowel voor Willy zelf als de ouderen die zij verzorgt is het van groot belang om de griepprik te krijgen. Willy wil met name haar cliënten beschermen. Want als griepsymptomen zich voordoen, zoals keelpijn, koorts, niezen en hoesten, zijn die niet te onderscheiden van corona en dreigt quarantaine. Maar als naast alle ouderen ook bedrijven, onderwijzers en zorgpersoneel massaal de griepprik gaan halen, kunnen tekorten optreden. En door het lange productieproces van een griepvaccin kan er niet bijgemaakt worden. In de studio reageert huisarts Ted van Essen, voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting.

Buurthuizen in de problemen

Buurthuizen en wijkcentra raken in de problemen door lagere inkomsten vanwege de coronamaatregelen. Bij wijkvereniging De Gravin – Dubbeldam komen jaarlijks vele duizenden bezoekers biljarten, kaarten, dansen of kegelen. Door de coronacrisis heeft de wijkvereniging een tijd stilgelegen, maar sinds kort worden weer mondjesmaat activiteiten verzorgd. Omdat er veel minder ouderen naar binnen mogen, zijn ook de opbrengsten fors lager. Het wijkcentrum vraagt de verhuurder om een lagere huur, maar die gaat niet zonder voorwaarden akkoord.

Meer wijkcentra en buurthuizen dreigen om te vallen door coronamaatregelen, vertelt Thijs van Mierlo van LSA, de landelijke vereniging van bewonersgroepen.

Knab eist digitale identificatie

Klanten van internetbank Knab moeten een speciale app op hun telefoon installeren om zich voor de bank te identificeren. Werken ze hier niet aan mee, dan kan de bankrekening worden geblokkeerd. Dat terwijl ze vaak al jarenlang klant zijn van Knab. In deze tijd van phishing werken ouderen en minder digitaal vaardige klanten niet graag mee aan dit verzoek.

Waarom moeten klanten zich opnieuw identificeren? Mag Knab klanten dwingen dit via een app te doen? Ook als ze niet mobiel willen bankieren? En mag Knab zomaar de rekening blokkeren? MAX Ombudsman Rogier de Haan geeft antwoord op deze vragen.

Meldpunt is te zien op vrijdag 11 september 2020 om 19.20 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.