Is het verstandig om bij klachten diagnoses te googelen?
Publicatiedatum: 22 oktober 2024
Even snel uw klachten googelen nadat u ziek bent geworden, wie doet het niet tegenwoordig? Volgens cijfers van het CBS zoekt driekwart van de Nederlanders wel eens gezondheidsinformatie op via Google. Maar is het wel verstandig om dat te doen? En zorgt de informatie op Google er niet voor dat u onnodig ongerust wordt?
Veel Nederlanders googelen gezondheidsinformatie
Waar het eerder gebruikelijk was om bij klachten even uit te zieken of de huisarts te raadplegen, is het tegenwoordig voor veel mensen gebruikelijk om hun klachten meteen te googelen. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2020 tonen aan dat 76 procent van de Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar wel eens gezondheidsinformatie googelt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 67 procent van de 65- tot 75-jarigen dit doet, terwijl 75-plussers dit met 39 procent het minst vaak doen. Na Finnen zoeken Nederlanders van alle EU-landen het vaakst online naar gezondheidsinformatie.
Is het wel verstandig om Google te raadplegen?
Hoewel het begrijpelijk is dat u bij ziekte of andere lichamelijke klachten wilt weten wat er aan de hand is, rijst de vraag of hiernaar googelen wel verstandig is. Door lang genoeg op internet te zoeken komt u allerlei mogelijke diagnoses tegen die zelden geruststellend zijn. ‘Dokter Google’ suggereert al snel dat u allerlei vreselijke ziektes onder de leden heeft, terwijl u misschien in werkelijkheid slechts een verkoudheidsvirus te pakken heeft of tijdelijk wat last van uw schouder.
Tijmen Hendriksen van Patiëntenfederatie Nederland begrijpt wel dat mensen online op zoek gaan naar een mogelijke diagnose. “Informatie is snel te vinden, dus we vinden het niet gek dat mensen het doen. We adviseren wel om gebruik te maken van betrouwbare websites zoals thuisarts.nl. Hierop is veel betrouwbare en begrijpelijke informatie te vinden over klachten en aandoeningen. Patiënten moeten wel uitkijken dat ze niet zomaar informatie zoeken op willekeurige websites en dit meteen geloven.”
Huisartsenzorg toegankelijk houden
Zolang u betrouwbare websites gebruikt, is het volgens Hendriksen juist goed om eerst informatie online op te zoeken voordat u een afspraak maakt bij de huisarts. “Op de website thuisarts.nl, gemaakt door (huis)artsen, krijg je goede begeleiding over welke informatie je moet invullen. Het is gemaakt om te voorkomen dat mensen te snel naar de huisarts gaan. Met de huidige druk op de huisartsenzorg moeten we er samen voor zorgen dat artsen hun handen vrij hebben voor mensen die het echt nodig hebben. Iedereen moet hierin zijn verantwoordelijkheid pakken. Thuisarts.nl geeft aan de hand van de ingevulde klachten in of het nodig is om een afspraak te maken bij de huisarts.” De woordvoerder van Patiëntenfederatie Nederland benadrukt wel dat het bij twijfel altijd beter is om wel een afspraak bij de huisarts te maken.
(Bron: Patiëntenfederatie Nederland, CBS, Nu.nl. Foto: Pixinoo/Shutterstock)