Naar cookieinstellingen
zorg in het woonzorghuis

In een woonzorghuis is er zorg op maat

Minder regels en protocollen en meer aandacht voor de zorg van ouderen. Het lijkt een ideaal beeld voor hoe ouderenzorg er uit zou moeten zien. Maar hoe realistisch is dit? Volgens de Leyden Academy on Vitality and Ageing heel realistisch. Zij namen in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een project aan waarbij de verlangens en wensen van de ouderen centraal staan: het woonzorghuis. 

Behoefte aan persoonlijke aanpak

De Nederlandse verpleeg- en verzorgingshuizen hebben een slechte naam. Toch zijn 8 op de 10 bewoners van een zorginstelling tevreden. Zij hebben weinig te klagen over de kwaliteit van verzorging en vinden dat zij met respect worden behandeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Toch zien de bewoners liever een meer persoonlijke aanpak. Door de hoge werkdruk is er nauwelijks tijd voor een goed gesprek of een (culturele) activiteit.

Wensen ouderen centraal

Die hoge werkdruk wordt mede veroorzaakt door de bureaucratie. Naast het wisselen van kousen, verschonen van bedden en het geven van medicijnen is het verplegend personeel veel tijd kwijt aan het invullen van lijsten. Dan blijft er weinig tijd over om een gesprek aan te gaan met de bewoners. Leyden Academy vindt dat dit anders kan. In opdracht van het ministerie van VWS zijn zij in april 2017 gestart met een 2-jarig project waarbij de wensen van de ouderen centraal staan. Het goed leren kennen van de bewoner/persoon is de basis van het project. Met deze nieuwe persoonsgerichte aanpak hoopt Joris Slaets, hoogleraar ouderengeneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van Leyden Academy, meer ruimte te maken voor de verlangens van mensen.

Doodle Me

Voor deze persoonsgerichte aanpak wordt gebruik gemaakt van een bepaalde methode, de zogenoemde Doodle Me-tool. Via intensief contact met de bewoner gaat het verzorgend personeel op zoek naar wat voor die persoon van waarde is en er toe doet. Van alle informatie wordt een soort mindmap gemaakt met foto’s, plaatjes, tekening en namen. De Doodle Me helpt bij het voeren van gesprekken en geeft de bewoner en verzorgende een persoonlijk handvat om gesprekken te voeren en het over onderwerpen te hebben die er voor de bewoner toe doen. Het goed leren kennen van de persoon is de basis van het project van Leyden Academy. Want met die kennis kan het personeel de zorg op ieders wensen aanpassen.

Nieuwe aanpak versus traditionele aanpak

“De huidige zorg is vooral gericht op protocollen, regels en het beperken van narigheid. Heeft u hoofdpijn, bent u misselijk? Slaapt u slecht? Valt u niet? Maar dat is geen goede zorg. Dan mis je de relatie met andere mensen. Juist die ontmoeting geeft voor veel ouderen betekenis aan het leven”, aldus Joris Slaets.

De nieuwe aanpak in het woonzorghuis staat enigszins haaks op de traditionele aanpak. In het huidige zorgleefplan staat per bewoner een uitgebreide omschrijving welke ondersteuning hij of zij nodig heeft en hoe dat moet gebeuren. Alleen bijzonderheden worden genoteerd, niet wat er op dagelijkse basis met de bewoner gebeurt en welke zorg er nodig is. Dat wijkt af van de protocollen.

Ben Oude Nijhuis

Leyden Academy is niet de enige die denkt dat het anders kan in de ouderenzorg. Ook MAX-directeur Jan Slagter gaat het lot van de (dementerende) ouderen aan het hart. Slagter besluit zelf een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie op te zetten in Rotterdam-Overschie: het Ben Oude Nijhuis. Speciaal voor mensen met weinig geld. Met alleen een AOW of met daarnaast een klein aanvullend pensioen. “Ik vind dat veel mensen, vooral met een kleine beurs, aan hun lot worden overgelaten. Daar verzet ik me met hand en tand tegen.” Met deze kleinschalige woonvorm, vernoemd naar Ben Oude Nijhuis, wil Jan Slagter laten zien dat het kan: goede verpleeghuiszorg leveren van het geld dat de overheid ervoor over heeft.

Het verantwoorden van deze persoonsgerichte aanpak is volgens Slaets nog lastig. Want hoe wordt kwaliteit beoordeeld zonder vragenlijsten en cijfers? Het vraagt een andere manier van kijken naar de zorg. Zorgkantoren moeten door deze aanpak er meer op vertrouwen dat er goede zorg wordt geleverd zonder afgevinkte lijstjes.

(Bron: Trouw/SCP/Ben Ouden Nijhuis)

Geef een reactie

Reactie

    Hanneman says:

    Ik vind het zo leuk dat meneer Oude Nijhuis al in me opkwam eer ik zo ver was dat ik zijn naam in dit artikel zag staan. Eigenlijk gaat dit stukje over “hoe het zou moeten en hóórt”.
    De menselijke component, het hebben van contact met bewoners van instellingen, lijkt mij van groter belang en sorteert meer effect dan de beruchte protocollen en regels en wetten aan ons opgelegd door de traditie van dit moment en de zorgverzekeraars. Het Ben Oude NijHuis zou eigenlijk als prototype moeten dienen en van de prachtige man die opstond zou je onderhand geloven dat-tie een standbeeld verdient.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.