Sportbeha GPS-vest voetbal

Hoe zit het? Waarvoor dienen de ‘sportbeha’s’ bij mannelijke voetballers?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarvoor dienen de ‘sportbeha’s’ bij mannelijke voetballers?

Sportbeha, SmartVest of GPS-vest?

Ze zijn net gewisseld, ze ruilen hun shirt met de tegenstander of ze hebben het winnende doelpunt in de laatste minuut gemaakt. Mannelijke profvoetballers vinden vaak genoeg een reden om hun shirt uit te trekken. En de laatste jaren komen er dan steeds meer ‘sportbeha’s’ tevoorschijn. Ook als de temperaturen wat lager zijn, dragen ze dit attribuut alsnog, bovenop hun thermoshirt.

Dit kledingstuk staat bekend onder verschillende namen, zoals SmartVest en GPS-vest. En voetballers dragen dit zeker niet voor de sier, in een tijd waarin wetenschap en topvoetbal steeds meer met elkaar verweven zijn. De vesten zitten namelijk vol met versnellings- en hartslagmeters, GPS- en andere meetapparatuur. Voetballers hebben geen last van alle lichtgewicht elektronica die ze onder hun shirt meetorsen. Maar de trainers – en hun data-analisten – krijgen wel de nodige bruikbare informatie over hun spelers.

Oranje EK-opstelling sportweekend
Lees ook: Het sportweekend: 7 van de 11 posities in EK-opstelling Oranje al ingevuld?

Wat hebben trainers aan deze GPS-data?

Want dankzij speciale computerprogramma’s en apps is te zien hoeveel kilometers de spelers maken, hoe hard ze gaan en hoe hoog hun hartslag is. Op basis hiervan kunnen trainers in kaart brengen hoe zwaar hun spelers belast kunnen worden. Kunnen ze een hele wedstrijd voluit gaan, inclusief een eventuele verlenging en penaltyserie? Of komen ze na een minuut of 60 al ‘in het rood’, met het risico op een blessure? In het topvoetbal is het bovendien steeds gebruikelijker om de GPS-vesten ook tijdens de training te dragen. Want ook de fysieke belasting tijdens trainingen is een belangrijke kwestie.

Is het verstandig om een zware training in te plannen, vlak voor een topwedstrijd? Of zijn er individuele spelers die een lichter programma moeten volgen, zodat ze fit genoeg zijn voor de wedstrijd? Alles draait om het voorkomen van overbelasting en blessures. Terwijl de speelkalenders steeds voller, de belangen steeds groter en de wedstrijden steeds fysiek veeleisender worden. “Wij beweren niet dat we alle blessures kunnen voorkomen”, stelt de vooraanstaande datawetenschapper Tiago Malaquias, in gesprek met The Athletic. “Maar sommige factoren zijn wel degelijk te beïnvloeden. En deze apparatuur speelt hier een cruciale rol in.”

VAR
Lees ook: Alles over de VAR in het voetbal: wat, hoe en waar?

Wat doet Ronald Koeman met deze informatie?

Ook Oranje-bondscoach Ronald Koeman dient hier rekening mee te houden. Hij bereidt zich voor op het EK en krijgt de beschikking over een groep van 26 internationals, die al een slopend seizoen in het topvoetbal achter de rug hebben. Zo hebben Virgil van Dijk, Teun Koopmeiners en Jeremie Frimpong dit seizoen ruim 50 wedstrijden gespeeld, in de topcompetities van Engeland, Italië en Duitsland. Koopmeiners is op het allerlaatste moment zelfs geblesseerd afgehaakt voor het EK, net als Frenkie de Jong. Als de overgebleven internationals Europees kampioen met Oranje willen worden, moeten ze nog 7 wedstrijden spelen, in amper een maand tijd…

Op zondag 16, vrijdag 21 en dinsdag 25 juni 2024 staan de poulewedstrijden tegen respectievelijk Polen, Frankrijk en Oostenrijk gepland. De finale in Berlijn is al op zondag 14 juli 2024. En als Oranje überhaupt zo ver komt, heeft het in de tussentijd nog eens 3 wedstrijden gespeeld. En dus is het voor Koeman zaak om iedereen fit te houden.

(Bron: NRC, The Athletic, Yasin Benmammar, De Morgen, Transfermarkt. Foto: Dziurek/Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Clever says:

    Belachelijke ontwikkeling! Waar is het echte voetballen gebleven waar spelers echt plezier hadden van hun spelletje ipv nu op de voet gevolgd te worden door tientallen stuurlui die aan de wal staan?