Fietsblessures
Nederland is een echt fietsland. We hebben in ons land zelfs meer fietsen dan inwoners. Van alle verplaatsingen in ons land gaat meer dan een kwart met de fiets. Met name onder ouderen neemt het fietsgebruik de laatste jaren toe. Maar er zitten ook wel wat risico’s aan, want oudere fietsers zijn lichamelijk kwetsbaarder en lopen bij een val grotere kans om wat te breken en fietsblessures op te lopen.
Jaarlijks overlijden er meer dan 100 mensen van 55 jaar of ouder door een fietsongeval. De populariteit van de elektrische fiets onder 55-plussers speelt daarbij ook een rol, want door de grotere snelheid daarvan neemt de kans op een ongeluk toe. Hoe méér u als oudere fietst, des te minder kans u loopt op letsel. Als geoefende fietser bent u minder kwetsbaar, valt u minder snel en als u valt is de lichamelijke conditie beter zodat u minder snel iets breekt.
Typische fietsblessures
Zitpijn of zadelpijn. Dit kunt u oplopen door een te hoge zadelstand. Om de pedalen te bedienen moet u steeds uw bekken zijwaarts kantelen en dat leidt tot constant schuiven over het zadel. Een goede fietsbroek helpt. Wel na elk gebruik uitwassen. Ook goed afdrogen van het zitvlak na het douchen is belangrijk, want bacteriën houden van vocht en zo kunnen steenpuisten ontstaan. Bij fietsen in de regen komt huidirritatie ook meer voor. Géén (huid)crèmes of talkpoeder gebruiken, omdat dit de wrijving tussen huid en het zadel bevordert. Let dus goed op de afstand tussen het zadel en de pedalen.
Rugklachten komen ook vaak voor bij fietsers. De natuurlijke positie van de rug is staand met alle spieren in balans. Bij het fietsen buigt de rug voorover. Hiermee rekken bepaalde spieren meer dan waarvoor ze gemaakt zijn. Door het stuur van de fiets wat hoger te zetten, is de zithouding rechter op. Hierdoor wordt de wervelkolom beter belast. Vaak zijn bij fietsers de buikspieren slecht ontwikkeld, waardoor die weinig steun aan de wervelkolom bieden. Buikspieroefeningen zijn daarom bij rugklachten ook belangrijk.
Nekklachten komen veel voor bij toerfietsers. Dit komt omdat de nek door de gebogen zitpositie steeds achterover moet worden gehouden om nog vooruit te kunnen kijken, zeker als het zadel nogal dicht op het stuur zit. Ook hierbij helpt het om het zadel wat hoger te plaatsen en regelmatig met de handen van stuurpositie te wisselen. Ook kunt u kiezen voor een ligstuur. Hierbij leunt u voorover op de ellebogen, maar dat is in verband met de veiligheid niet altijd verstandig.
Knieklachten, met name pijn rondom, achter of onder de knieschijf komen ook veel voor. De knieschijf glijdt bij het strekken en buigen door een groef in het dijbeen. Wanneer dit niet soepel gebeurt treedt drukverhoging op en ontstaat wrijving en pijn. Soms komt dit doordat de pedalen verkeerd gemonteerd zijn. Kijk naar de natuurlijke stand van de voeten kijken en stel het vastzet-plaatje daarop af. Een verkeerde afstelling, met de hak te ver naar buiten, kan ook tot pijn aan de buitenzijde van de knie leiden omdat een peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen dan overbelast raakt.
Een fietshand kan ontstaan door de specifieke stand van de handen bij het fietsen. Hierdoor raakt een bepaalde zenuw in de pols in de verdrukking. Dit veroorzaakt een dof gevoel en tintelingen in de pink en de pinkzijde van de ringvinger. Er is dan ook sprake van krachtverlies en soms een lichte klauwstand. Wat hier tegen kan helpen is een goed stuurlint, (gel)handschoenen en het regelmatig wisselen van grip. Vermijd ook een hoge bandenspanning, zeker op klinkerwegen of oneffen terrein, want dan krijgen de handen teveel trillingen te verwerken.
Beroeps wielrenners kunnen nog wel eens last krijgen van een afknelling van de liesslagader. In een jaar gaan hun benen zo’n 8 miljoen keer heen en weer. Per minuut pompen zij zon 10 tot 15 liter bloed naar het been. Dan kan er wel eens een kink in de slagader ontstaan, waardoor de spieren onvoldoende zuurstof krijgen.
Bereid u voor
Het hoofd is het meest kwetsbaar bij een val. Het is daarom aan te raden om met een helm op te fietsen. Fietst u met een groep? Benoem dan iemand tot ‘wegkapitein’. Deze persoon houdt de verkeersregels en snelheid in de gaten en zorgt ervoor dat er dat de veiligheid van de fietsers en medeweggebruikers is gewaarborgd. Bij officiële wielerclubs zijn hier opleidingen voor te volgen.
Komt u er tijdens een fietstocht achter dat uw conditie achterblijft, dan is het verstandig om niet koste wat kost door te blijven fietsen. Want bij oververmoeidheid is de kans groter op blessures. Laat u bij een sportarts preventief onderzoeken als u van plan bent te gaan toerfietsen. Doe een inspanningstest om bijvoorbeeld een kransslagaderprobleem tijdig op te sporen.
Dit onderwerp wordt behandeld in Tijd voor MAX en Tijd voor MAX Radio op dinsdag 10 oktober 2017.
—
Stel uw vraag aan dokter Ted van Essen
U kunt van dinsdag 17 oktober tot woensdag 18 oktober 2017 10.00 uur hieronder vragen stellen aan dokter Ted van Essen over fietsblessures Andere vragen worden niet beantwoord. Na woensdag 18 oktober 2017 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord. Dit betreft geen persoonlijk consult! De dokter moet u daarvoor immers goed kennen. Dokter Ted helpt u graag met algemene informatie en achtergronden bij het onderwerp dat is behandeld in Tijd voor MAX.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben 1,54 en heb het zadel van mijn el.fiets helemaal omlaag laten zetten om toch met de punt van mijn tenen op de grond te kunnen. Maar daardoor zit ik niet lekker op de fiets. Het stuur is te hoog voor wat betreft het zadel.Is er n oplossing ipv een nieuwe fiets te moeten kopen. Heb een Sparta ion. Mijn leeftijd is 77 en ik heb de fiets al 12 jaar.
Ik denk dat een goede fietsenzaak u prima kan adviseren. De afstelling van zadel en stuur, kan een hoop verschil maken.