Naar cookieinstellingen
medische problemen op vakantie

Eigen huisarts kan helpen bij medische problemen op vakantie

Wie op vakantie een medisch probleem krijgt, hoeft niet altijd aan te kloppen bij de plaatselijke hulpverleners. Soms is een telefoontje of mail sturen naar de praktijk van de eigen huisarts in Nederland genoeg. 

Huisarts helpt op afstand

Het klinkt wellicht een beetje gek, maar het bovenstaande is echt waar. “Huisartsen zijn gewend om e-consulten (een internetconsult, red.) te doen en medicijnen worden heel vaak elektronisch verstuurd, dus eigenlijk maakt het niet uit waar je zit”, aldus MAX-huisarts Ted van Essen. Tijdens zo’n e-consult kan de huisarts u vaak al een heel eind op weg helpen, maar de arts kan ook beslissen dat nader lichamelijk onderzoek nodig is. U zult dan dus wel naar een plaatselijke arts moeten. Om onverwacht hoge kosten te voorkomen, is het raadzaam eerst naar uw alarmcentrale te bellen. Zij kunnen u adviseren naar welke arts u kunt gaan. Op die manier loopt u niet het risico om bijvoorbeeld in een kliniek terecht te komen waar u de hoofdprijs betaalt.

Medisch dossier bij de hand

Niet iedereen voelt zich even prettig bij een bezoek aan een arts op de vakantiebestemming, maar gelukkig kan de eigen arts u hierbij ondersteunen. “De huisarts kan dan ook een deel van je medisch dossier mailen, zodat je daarmee naar de lokale dokter kunt gaan.” Dit is voor iedereen nuttig, maar in het bijzonder voor mensen met een lange of zeer specifieke medische geschiedenis.

Helft huisartsen biedt e-consult aan

In principe kunnen alle Nederlandse huisartsen hulp op afstand geven, maar niet alle Nederlandse artsen bieden ook een consult via het internet aan. Volgens de medische website thuisarts.nl biedt ongeveer de helft van de in totaal 11.834 huisartsen dit aan. Het kan dus voorkomen dat de arts u alleen telefonisch of via -email te woord kan staan.

Tijdsverschil als aandachtspunt

Als u op vakantie gaat naar een land waar een tijdsverschil is, is het verstandig om hier rekening mee te houden. Probeer altijd eerst uit te rekenen hoe laat het op dat moment in Nederland is voordat u contact opneemt. Houd er tevens rekening mee dat huisartsenpraktijken op gezette tijden bereikbaar zijn. Buiten deze momenten om kunt u de arts niet bereiken.

Kan uw lichamelijke klacht niet wachten? Dan kunt u toch het beste naar de plaatselijke arts of het ziekenhuis gaan. In zulke gevallen bellen naar de huisartsenpost in Nederland, is geen goed idee. Neem dan, zoals hierboven aangegeven, eerst contact op met uw alarmcentrale.

Zelfhulp bij medische problemen op reis

Wat wél een goed idee is, is om uw eigen reisapotheek mee te nemen op vakantie. Dit is een pakket met onder meer medicijnen, zonnebrandmiddel en insectenwerendemiddelen, zodat u zelf kunt inspelen op onverhoopte kwalen. Meer weten over de reisapotheek? Ted van Essen vertelt u erover in deze video.

(Bron: Ted van Essen, archief, Nu.nl, thuisarts.nl)

Geef een reactie

Reacties (5)

    MarydG says:

    Het verhaal klopt. Een aantal jaar geleden was ik mijn medicijnen vergeten mee te nemen, weliswaar hier in Nederland. Na een telefoontje werd het recept naar de apotheek van de plaats waar wij waren gemaild en alles kwam in orde.

    oosterwijck says:

    Mijn huisarts in Nederland houdt niet zo van E-consult. Die houdt meer van een telefonische afspraak (met allerlei hindernissen). En als je telefoneert, krijg je eerst 5 minuten lang allerlei verwijzingen (druk nu op toets 1, toets 2. toets 3, en het verzoek om teruggebeld te worden in de loop van de dag, je kent dat allemaal wel), daarna sta je minstens een half uur in de wacht, voordat je aan de beurt bent. Dit is erg fijn als je ’s ochtends wakker wordt met een hartinfarct. Of als je ziek op je vakantieadres, je eigen huisarts wil spreken.

    Als je in een land, zoals Spanje (in de toeristencentra) een arts nodig hebt, heb je geluk, dan is alles goed geregeld en krijg je een Nederlandse arts te spreken. Dit is goed georganiseerd i.v.m. de vele pensionadas, die daar al of niet full-time verblijven. Die artsen onderhouden ook goede contacten met de ziektekostenverzekering. Het is oppassen in criminele bananen republieken of nog erger Aziatische landen. Daar ben je ineens een goudmijntje voor de plaatselijke zakkenvullers.

    Het klinkt raar, maar als je ernstige gezondheidsklachten hebt, wees dan heel terughouden met reisplannen. Je eigen huisarts kan niet veel méér doen als, je telefonische geklaag aanhoren. En ga je toch op reis naar onbetrouwbare landen, neem een goede reisverzekering mee, evenals een verzekering voor juridische bijstand.

      B.Harmsen says:

      Zo te lezen is u huisarts moeilijk bereikbaar maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor alle huisartsen geld.

      Ik neem aan dat u uit ervaring spreekt over criminele bananen republieken of is dit van horen zeggen?

      Een goed reisverzekering is altijd belangrijk en wie daar op bezuinigd is verkeerd bezig.

      Heeft u al eens een verzekering voor juridische bijstand nodig gehad op u reizen dan?.

    oosterwijck says:

    Een antwoord op de vraag van dhr. Harmsen. … Ik heb een jurist nodig gehad in Marrokko. We waren daar met de auto en hebben een rondreis gemaakt met 2 personen in één auto. Bij het verlaten van Marokko naar de Spaanse enclave, moesten we onze paspoorten afgeven voor controle en wachtte een kwartier, toen kregen we maar één paspoort terug. En meteen werden we (zeer agressief) gesommeerd om door te rijden. We maakten rechtsomkeert en reden terug naar Nador, waar we een jurist raadpleegden. En wat bleek: de corrupte douanebeambte had mijn paspoort aan een gearresteerde drugsmokkelaar gegeven (die bij de douanepost binnen zat te wachten), om het land uit te vluchten. Door tussenkomst van de jurist, werd de drugssmokkelaar op de veerboot naar Spanje gearresteerd en een dag later teruggebracht naar Marrokko. Ik kreeg twee dagen later mijn paspoort terug en kon alsnog naar huis. De juridische kosten werden betaald door de verzekering.

    oosterwijck says:

    Ik heb eens een reis gemaakt naar Armenie, om 10 Kronen en Bruggen te laten plaatsen. De behandeling duurde 2 weken, waarbij ik elke ochtend een uurtje of twee in de behandelstoel lag. Ik had vooraf prijs opgevraagd in Nederland bij mijn eigen tandarts, en de behandeling zou €7400 moeten kosten plus nog een onbekend bedrag voor bijkomende kosten. In Armenie kostte deze behandeling €1200. We zijn 4 weken in Armenie verbleven in een huurwoning en deden onze boodschappen zelf. De reis kostte voor 2 personen €800 en het verblijf nog eens €1500. We hebben een grandioze vakantie gehad en de Kronen zitten al 10 jaar goed op zijn plaats, zonder problemen. Mijn eigen tandarts had natuurlijk meteen negatief commentaar, maar toen ik jaren later bij een vreemde tandarts binnenliep vroeg hij heel verbaast: “Wie heeft deze Kronen geplaatst, zelden zo’n goede kwaliteit gezien, die zijn niet van hier?” De behandeling werd niet vergoed door de VGZ. Ik moest het helemaal zelf betalen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.