Naar cookieinstellingen
midlifecrisis

Een midlifecrisis herkennen en draaglijk houden

1 op de 4 Nederlanders krijgt te maken met een midlifecrisis. Een verschijnsel dat optreedt tussen het 30ste en 60ste levensjaar. Iedereen ondergaat een midlife-fase, maar of het ook uitmondt in een crisis is voor iedereen anders. Wat houdt een midlifecrisis precies in en is er iets aan te doen?

Leven in een U-vorm

Na vele jaren van wetenschappelijke discussie of een midlifecrisis wel of niet bestaat, is in 2008 door Britse onderzoekers bewezen dat de tevredenheid met het eigen leven een U-vorm aflegt. Op jongvolwassen leeftijd is de tevredenheid hoog, rond de 46 jaar zit dat gevoel in een dal en op oudere leeftijd stijgt de tevredenheid opnieuw. Dit patroon is zowel bij mannen als bij vrouwen aangetoond en tijdens het onderzoek in 72 landen hetzelfde gebleken.

De Duitser Hannes Schwandt heeft tijdens een periode van 13 jaar 23.000 mensen tussen de 17 en 85 jaar oud gevolgd. Hij verklaart de U-vorm als volgt: jonge mensen hebben nog optimistische verwachtingen. Als die tijdens het midden van het leven mislukt blijken te zijn, is dat pijnlijker dan aan het eind van het leven, als mensen berusting en dankbaarheid hebben ontwikkeld. Onderzoek van het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature heeft daarnaast aangetoond dat de midlifecrisis ook een biologische basis heeft. Waarbij de hormoonniveaus schommelingen kunnen vertonen.

Levensvragen: is dit het nu?

Tijdens de midlife fase komen er vaak vragen boven als: wie ben ik, wat is nu echt belangrijk, wat maakt mij echt gelukkig, heb ik mijn doelen verwezenlijkt en is dit het nu? Samen met het besef dat iemand ‘al op de helft is’, kan dit behoorlijk confronterend zijn. Vooral als de conclusie is dat diegene niet de persoon is geworden die hij of zij had willen zijn en diens doelen niet bereikt zijn. Het kan zo’n 2 tot 10 jaar duren deze crisis weer te boven te komen.

Het treft mannen én vrouwen

Het stereotype beeld van een midlifecrisis is die van een man, die een nieuwe auto of motor koopt, zijn uiterlijk rigoureus verandert en aanpapt met een jongere vrouw. Maar vrouwen kunnen er net zo goed door getroffen worden. De oorzaak verschilt echter. Bij mannen speelt een verminderd libido nog wel eens een rol, dat vervolgens gecompenseerd wordt. Bij vrouwen speelt een (naderende) overgang of het uitvliegen van de kinderen vaak een rol. De kans is bij beide seksen het grootst als zij het gevoel hebben vast te zitten in hun werk of relatie.

Midlifecrisis herkennen

Een korte periode van onrust of onvrede maakt bijna iedereen wel eens mee, maar wanneer is er sprake van een midlifecrisis? Daarvan is sprake als veel van onderstaande symptomen langere tijd voor komen:

  • Zoektocht naar een nieuw levensdoel.
  • Heimwee naar vroeger.
  • Veel aandacht aan verschijning en uiterlijk.
  • Het nemen van ondoordachte beslissingen of riskante beleggingen en investeringen.
  • Aanschaffen van kostbare dingen (bijvoorbeeld een sportauto, sieraden of een boot).
  • De behoefte om u af te zonderen of anderen, bijvoorbeeld vroegere vrienden, juist op te zoeken.
  • Ineens elke avond van huis zijn.
  • Nadenken over emigreren of plotseling een verre reis maken.
  • Uw heil zoeken bij spirituele stromingen of sekten.
  • Toevlucht zoeken tot gevaarlijke activiteiten, alcohol, drugs of pillen, om het gevoel van zinloosheid te verdrijven.
  • Een intense behoefte om een lang gekoesterde droom nu eindelijk te gaan verwezenlijken.

Zo houdt u een midlifecrisis draaglijk

Het effect van een midlifecrisis verschilt van mens op mens. Sommige mensen laten zich er nauwelijks door beïnvloeden, terwijl bij anderen relaties onder druk komen te staan, er verstrekkende beslissingen worden genomen of er een depressie optreedt. Door in gesprek te blijven met anderen en u te realiseren dat het een fase is waar u doorheen moet, kunt u de crisis zo draaglijk mogelijk maken. Het kan er soms juist ook toe bijdragen dat u op een positieve manier veranderingen doorvoert, waar u zich prettig bij voelt en dat u erachter komt wat nou echt belangrijk is voor u. Komt u er zelf niet uit, dan kan (professionele) hulp wellicht uitkomst bieden.

Is een midlifecrisis te voorkomen?

Een midlifecrisis voorkomen is lastig. Het risico is wel te verkleinen door gedurende het gehele leven af en toe even stil te staan en u af te vragen of u nog gelukkig bent met bepaalde zaken in uw leven. Probeer tijdig bij te sturen als dat niet het geval is. Wie het gevoel heeft er niet genoeg toe te doen, bijvoorbeeld op het werk of als de kinderen het huis uit zijn, kan baat hebben bij nieuwe activiteiten. Zoals een nieuwe hobby, het verrichten van vrijwilligerswerk, of een (avond)opleiding naast de baan. Dat geeft nieuwe energie en voldoening. Wie het gevoel heeft door allerlei verplichtingen niet toe te komen aan zaken die hen gelukkig maken, kan daar het beste proberen toch regelmatig tijd voor vrij te maken.

Tijd voor MAX

Marcel Hensema, bekend van zijn rollen in Penoza en Hollands Hoop, praat in zijn theatervoorstelling Alles in de hens over zijn eigen ervaringen met een midlifecrisis. Vrijdag 10 januari 2020 is hij om 17.10 uur bij Tijd voor MAX te gast om over dit onderwerp te praten.

(Bron: NRC, Tijd voor MAX, dokterdokter, EO)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.