Diabetes Fonds, suikerinname terugdringen

Diabetes Fonds: suikergebruik moet minder

De beloftes van de industrie zijn goed;  minder suiker verwerken in hun producten. Maar het tegendeel is waar. Want uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat de gemiddelde hoeveelheid suiker die verwerkt wordt in producten in de afgelopen jaren niet is afgenomen. Volgens het Diabetes Fonds is dit een slechte ontwikkeling en is de maat vol. 

Nog steeds te veel suiker in producten

Ondanks de beloftes van de industrie om de hoeveelheid suiker in producten terug te dringen, gebeurt dit niet. Het Diabetes Fonds maakt zich grote zorgen om de suikerinname, want diezelfde suikers spelen een grote rol bij het krijgen van diabetes type 2. “50 procent van de mensen in Nederland heeft overgewicht en daardoor een verhoogde kans op diabetes type 2”, aldus Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week.

Misleidende verpakkingen

Misleidende verpakkingen en onduidelijke etiketten maken de keuze voor gezond eten niet makkelijk. Want consumenten willen wel gezonder eten, maar weten vaak niet hoe. Het enige wat zij kunnen doen is het vermijden van de schappen met zoetigheden, toetjes delen of gezoete vruchtensappen aanlengen met water. Dessing vindt dat de industrie en de supermarkten met hele oplossingen moet komen en niet met halve maatregelen.

Campagne Halve maatregelen

Om die reden is het Diabetes Fonds gestart met de campagne Halve maatregelen. Zij roepen fabrikanten en supermarkten op om samen te gaan voor het 3-puntenplan van het fonds:

  1. 30 procent mindersuiker in producten
  2. een groter aanbod gezonde producten
  3. meer schapruimte voor suikerarme en suikervrije producten

Om de campagne kracht bij te zetten is het Diabetes Fonds een online petitie gestart. Deze petitie moet de industrie dwingen om actie te ondernemen en dient als signaal tegen het huidige ongezonde en suikerrijke aanbod. Daarnaast dient de campagne ook om consumenten bewuster te maken van de gevolgen van een te hoge suikerinname.

(Bron: ANP/Diabetes Fonds)

Geef een reactie

Reactie

    RABE says:

    Waarom die ophef over suiker??? We hoeven toch geen kant en klare producten te kopen???
    Volgens mij zijn wij zelf verantwoordelijk voor wat we naar binnen werken.
    En als ouders hun kinderen het juiste voorbeeld geven, moet het toch allemaal goed komen???
    Je kunt wel blijven actie voeren, maar laten we eerst eens gewoon kijken wat we er zelf aan kunnen doen.
    En als de verse producten in de reclame zijn, eten we nog lekker goedkoop ook.