De fiets weer op? Zo doet u dat veilig
Publicatiedatum: 13 april 2022
Pakt u weer vaker de fiets nu het voorjaar is? Dan kan het handig zijn om de fiets – en uzelf – na te lopen voordat u op pad gaat. Dat kan fietsongemakken en zelfs ongelukken voorkomen.
Is de fiets er klaar voor?
Een zachte band, stroeve remmen of wat piepende onderdelen. Als uw fiets een tijd stil heeft gestaan, kan deze wat opstartproblemen hebben. Dit geldt zowel voor ‘gewone’, als voor elektrische fietsen. Als u zeker wilt weten dat u veilig de weg op gaat, kunt u ‘m eerst laten nakijken door een fietsenmaker.
Wilt u dit niet? U kunt zelf ook veel doen. Verlaagt u het zadel bijvoorbeeld altijd in de winter? Zet dit dan weer terug op normale hoogte. Dat verbetert de fietshouding en is dus beter voor uw lijf. Ook komt u vermoedelijk al ver met de banden goed oppompen en controleren of deze nog voldoende profiel hebben.
Accu e-bikes
Elektrische fietsen kennen nog een extra aandachtspunt: de accu. Controleer altijd de capaciteit, want het kan zijn dat de accu aan de oplader moet. Accu’s lopen immers ook leeg als de fiets een tijd stilstaat, helemaal als de temperaturen laag zijn. Door aanhoudende kou kunnen accu’s zelfs diepontladen, wat betekent dat deze helemaal leeggetrokken wordt en ook niet meer oplaadt. Er zit dan niets anders meer op dan een andere accu kopen.
Om dit te voorkomen, is het handig om de accu altijd op kamertemperatuur te bewaren.
Nieuwe fiets aanschaffen?
Voldoet uw huidige fiets niet meer? Bedenk dan waar uw nieuwe exemplaar aan moet voldoen. Kijk hierbij ook naar het veiligheidsaspect. Als u bijvoorbeeld uw been lastig over het frame van uw huidige fiets kunt krijgen, is het misschien een idee om dit keer een rijwiel met lage instap te nemen. Voor mensen die moeite hebben met achterom kijken is ook wat bedacht: een achteruitkijkspiegel. Die kunt u op uw nieuwe fiets laten monteren.
Keuzehulp e-bike
Gaat u voor een elektrisch exemplaar? Dan is het helemaal verstandig om de veiligheid mee te laten wegen in uw keuze. Ga allereerst na of uw gezondheid het toelaat om te fietsen op een e-bike. “Om veilig met een e-bike te kunnen rijden, moet u beschikken over voldoende concentratievermogen. Het is namelijk belangrijk dat u niet te veel afgeleid wordt tijdens het fietsen. Verder dient u te beschikken over een goed reactievermogen en voldoende inzicht in verkeerssituaties. Tenslotte, maar niet in de laatste plaats, is evenwicht belangrijk. Dit kunt u eenvoudig testen door na te gaan of u 10 seconden op één been kunt staan”, aldus branche-organisatie BOVAG in hun e-bike-keuzehulp. In deze keuzehulp wordt u uitgelegd waar u allemaal aan moet denken voordat u een elektrische fiets koopt.
Uiteraard moet u niet alleen uw eigen gezondheid in oogschouw nemen, maar ook kijken of de fiets van uw keuze wel aansluit bij uw situatie. Er zijn immers heel veel soorten e-bikes en niet elke fiets is even geschikt voor elke berijder. De keuzehulp van BOVAG kan u hier meer inzicht in geven, maar laat u vooral ook adviseren door een medewerker van een fietsspeciaalzaak. Deze persoon kent de fiets goed en weet wat de voor- en nadelen zijn. Dit is waardevolle informatie, want tijdens een testritje vallen de nadelen vaak minder op.
Bent u er klaar voor?
Natuurlijk is het niet alleen belangrijk dat de fiets er klaar voor is. Dat uzelf dit bent, is minstens zo van belang. In de keuzehulp van BOVAG wordt al aangehaald hoe uw eigen gezondheid de fietsveiligheid kan beïnvloeden, maar er is meer. Veilig Verkeer Nederland heeft op de website een pagina gewijd aan veilig op de fiets, want juist voor ouderen is dit erg belangrijk. Zo wordt hier beschreven wat het belang is van een fietshelm. Wie een helm draagt en een ongeluk krijgt, heeft 70 procent minder kans op ernstig hoofd- en hersenletsel dan iemand die dit niet doet.
Cijfers
Ook kenniscentrum VeiligheidNL onderschrijft het belang van de fietshelm. Uit recent onderzoek van laatstgenoemde partij blijkt dat er steeds meer ernstige fietsongelukken zijn in ons land, waardoor een preventiemiddel zoals de helm absoluut geen overbodige luxe is. In het onderzoek wordt vermeld dat er in 2021 in totaal 110.000 fietsers op de spoedeisende hulp terecht zijn gekomen, waarvan 66.000 met ernstig letsel. Een toename van 18 procent ten opzichten van 10 jaar geleden. 12 procent van de in 2021 gewonde fietsers komt in het ziekenhuis terecht na een ongeluk met een e-bike en ruim 1 op de 3 is 55 jaar of ouder. Veruit de meerderheid draagt geen fietshelm. Slechts 3 procent van alle 110.000 fietsers met letsel doet dit. Onder de mensen die behandeld moeten worden na een ongeluk met een e-bike is dit zelfs 2 procent.
Verkeersregels
De fietshelm is dus belangrijk, maar het zorgt er natuurlijk niet voor dat u geen ongeluk krijgt. Wat daar wel aan bijdraagt is – zoals al beschreven – de juiste fiets en hulpmiddelen zoals de achteruitkijkspiegel. Ook kennis van de verkeersregels is essentieel. Op de fiets veilig-pagina van Veilig Verkeer Nederland kunt u uw kennis van de regels testen.
Wees voorbereid
Daarnaast vindt u hier ook een video over het belang van een goede voorbereiding. In het verkeer kunnen gemakkelijk lastige situaties ontstaan waarop u meestal direct moet anticiperen. Dit kan een uitdaging zijn. Vooraf de fietsroute uitstippelen helpt al, net als altijd op de fietspaden blijven en uw snelheid matigen als u op een druk punt komt. Dit alles zorgt ervoor dat u net wat zekerder op de fiets zit. Meer tips worden gegeven in onderstaande video.
(Bron: Veilig Verkeer Nederland, VeiligheidNL, archief, ANWB, Fietsersbond. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Denk bij het nieuwe fietsseizoen ook aan het voorkomen dat uw dierbare fuets of E-bike gestolen wordt. Die kans is namelijk erg groot. Per uur worden er in Nederland 63 fietsen gestolen waarvan 10 E-bikes. Zie entrumfietsdiefstal.nl
Guus Wesselink
Voorzitter S.A.F.E.
stichting aanpak Fiets- en E-bikediefstal
Het allerbelangrijkste wat u vergeet te vermelden, het naleven van de verkeersregels.
Zeker 75% van de fietsers houdt zich niet aan de regels. Het meest simpelste , richting aangeven en het fietspad gebruiken in de richting gebruiken waarvoor deze bedoeld is, goede duidelijke verlichting en geen gebruik telefoon in de hand tijdens het fietsen.
Moest mij even van het hart.
Waarom is een fietshelm juist voor ouderen belangrijk? Of je nu als jongere of als oudere op je hoofd valt, dan is dat voor alle generaties net zo gevaarlijk. En ook maakt het niet uit of je van een gewone of van een elektrische fiets valt en op je hoofd terecht komt.
Nu de discussie weer oplaait merk ik dat wederom de ouderen weer een stigma krijgen. Je leest niets over appende jongeren die al slingerend over de weg gaan, met oordopjes om naar hun favoriete muziek te luisteren en zo hard dat ze het overige verkeer niet meer horen.
En dan moet je ook eens kijken naar de oorzaken van ongevallen. Meestal is het een aanrijding. En dat is vaak niet de schuld van een oudere die zich over het algemeen goed aan de verkeersregels houden. Dus kom ik weer op de mensen die append achter het stuur zitten, jongeren die met lachgas achter het stuur kruipen en mensen die het niet zo nauw nemen met de maximale snelheid of een rood stoplicht. En dan de groepen wielrenners die al schreeuwend aankondigen dat ze eraan komen en vaak geen vaart minderen maar je voorbij scheuren.
En als een aanrijding niet de oorzaak is dat iemand valt, dan hebben we nog als oorzaak slecht onderhouden straten vol hobbels en kuilen. Dan zullen ouderen vaker vallen ja, maar is dat dat hun schuld?
De helmplicht waarover nu discussie over is moet gaan gelden voor iedereen of voor niemand.
Als steeds alleen ouderen daarvoor aangewezen worden wat is dan het volgende? Verplichte zijwieltjes, verplichte heup-, rug-,been-, knie-,pols-, elleboogbeschermers en zo? Of een fietsverbod voor 65 plussers?
Ik erger me mateloos aan het stigmatiseren van ouderen die ineens overal de schuld van krijgen, van de hoge zorgkosten tot woningnood.
Preventie
Verplichten van Iedereen een helm op bij gebruik van een e-bike.
Het is voor je eigen veiligheid. En de zorgkosten die er zijn als je een ongeval krijgt met hersenletsel.
Zelf heb ik 4 weken een e-bike tegelijkertijd een helm die ik bij iedere rit op zet.
Fietsen is altijd al mijn hobby.
Ik ben het volledig eens met Justme58 .
Helaas zijn jaren terug de agenten op de fiets afgeschaft die ingrepen bij slecht fiets gedrag.
Agenten zitten te graag in de auto en dan rijden ze gewoon door. Zonder fietshelm op kan prima op gewone fietsen. Bij de hogere snelheden op race fiets en e-bike is een fietshelm eerder verstandig
verplicht stellen om een goede achteruit spiegel op de fiets
Zonder spiegel is het rijden als in een auto zonder spiegel
Is de fiets er klaar voor? Is de fiets er voor uitgerust?
Ik heb een nieuwe ‘echte’ fiets van nog geen 1000 euro en mijn vrouw heeft een nieuwe e-bike die 3x zoveel kost maar op beide fietsen ontbreekt een fietspomp ! Ordinaire bezuiniging van de fietsfabrikant, en zit je onderweg eens met een zachte of zelfs lekke band kun je verder lopen..
Het zou fijn zijn als er een fietsleverancier komt die als usp ( unique selling point ) er gewoon weer een fietspomp op zet, kun je onderweg ook nog eens iemand helpen die een fiets zonder pomp aangesmeerd kreeg.
Zolang “ouderen” nog verplicht zijn te werken en autorijden te duur wordt, zodat deze ouderen zich per fiets moeten verplaatsen, en, zoals in mijn geval, het openbaar vervoer geen optie is (1,5 uur met heel veel lopen tegen 25 minuten op de (electrische) fiets), hoop ik niet dat de helm verplicht wordt. In dat geval zou ik waarschijnlijk toch maar een auto aanschaffen (dan maar minder eten), want ik kan er niet tegen om iets op mijn hoofd te dragen. Ik draag zelfs geen muts in de winter. Ik heb destijds mijn brommer weggedaan toen de helm verplicht werd. Nog even en dan moeten ouderen ook een helm op hebben als ze gaan wandelen. Belachelijk! We zijn niet te oud om te werken, maar wél te oud om veilig aan het verkeer deel te nemen?
Elektrische fiets of “doodgewone fiets”… een helm zou moeten verplicht worden. Ik ken enkele mensen, die met een gewone fiets een ongeval voorhadden en gelukkig een helm droegen zodat ze aan erge tot zeer erge gevolgen ontsnapten. Dit is zoals de verplichting een autogordel te dragen… ook veel contra’s tot het nu als normaal aanzien wordt.
Een zijspiegel is ook ten zeerste aangeraden. Rij maar eens met de wagen zonder spiegel. Dat bewijst reeds genoeg. En toch dringt het niet door.