Naar cookieinstellingen
geuren

De bepalende invloed van geuren

Geuren bepalen tot op zekere hoogte de gemoedstoestand van mensen. Vanwege dat feit wordt door verschillende branches al ‘geurmarketing’ ingezet en ook op de werkvloer kan het ervoor zorgen dat bijvoorbeeld spanningen verminderen en de effectiviteit verhoogd wordt.

Geurmarketing

In Japan wordt het inzetten van geuren op kantoor al lange tijd toegepast, in de Westerse wereld is het nog niet gebruikelijk, maar er wordt al wel onderzoek naar gedaan. Geurmarketing is in branches als de retail en het hotelwezen al wel heel gebruikelijk. Met tropische geuren worden klanten verleid tot een verre reis en supermarkten verkopen meer verse waar, als de geuren tijdens het bereiden ervan het winkelend publiek te gemoed komen. Maar ook huizenverkopers zijn bekend met een geurtruc. Wie kent niet de truc met de versgebakken appeltaart?

Gezondheidszorg

In de gezondheidszorg ervaren patiënten vaak stress vanwege de behandelingen. Geurdeskundige Claudia de Vos zegt daarover tegen Intermediair: “Er zijn geuren die spanningen wegnemen of verminderen. Dat is nuttig in bijvoorbeeld de wachtkamer van de tandarts, maar kan ook heel handig zijn tijdens een spannende vergadering.”

Op de werkvloer

Recent onderzoek van de Universiteit Leiden laat zien dat lavendel het vertrouwen in andere mensen vergroot. Ander onderzoek laat zien dat de geur van kaneel bevorderlijk is bij het uitvoeren van bepaalde cognitieve geheugenoefeningen. En volgens Japans onderzoek maken typisten 54 procent minder fouten door de geur van citroen.

5 effecten van geuren op kantoor:

  • Lavendel: vergroot het vertrouwen in andere mensen, rustgevend
  • Pepermunt: versterkt het geheugen
  • Citroen: oppeppende werking, opgeruimd gevoel, betere focus
  • Rozemarijn: positieve effecten op het geheugen en cognitie
  • Jasmijn: betere focus, beter concentratievermogen

Positieve of negatieve associatie

Het is echter de vraag of iedereen op de werkvloer staat te springen om de toevoeging van geuren. Niet iedereen kan geuren even goed verdragen (of wordt er zelfs ziek van), maar geuren hebben daarnaast niet altijd dezelfde uitwerking op iedereen. Zo kan lavendel de één doen terugdenken aan een mooie vakantie-ervaring in de Provence, terwijl een ander juist een negatieve associatie bij de geur heeft, vanwege een vervelende herinnering.

De geur van de liefde

Wetenschappers van het Amerikaanse MIT hebben ontdekt dat vrouwen minder stress ervaren als ze de geur van hun geliefde ruiken. Zij zijn op dit idee gekomen door eerder onderzoek dat heeft aangetoond dat 80 procent van de vrouwen graag aan een gedragen kledingstuk van hun man ruikt. Zij voelen zich veilig en fijn door de geur. Voor het onderzoek zijn 96 heterostellen onderzocht, waarbij de mannen 24 uur lang een shirt gedragen hebben. In die tijd hebben zij geen deodorant of aftershave gebruikt en niet gerookt. De vrouwen zijn vervolgens onderverdeeld in 3 groepen. Er is voor gekozen om de vrouwen de geurtest te laten doen, omdat is gebleken dat vrouwen beter ruiken dan mannen.

Cortisol

Eén groep vrouwen heeft geroken aan het shirt van hun man, één groep heeft het shirt van een vreemde man gekregen en de laatste groep een ongedragen shirt. Vervolgens hebben de vrouwen een lastige wiskundeopdracht voorgelegd gekregen of hebben zij een sollicitatiegesprek moeten voeren. Bij de vrouwen met het kledingstuk van hun partner zijn lagere waarden van het stresshormoon cortisol waargenomen en zij hebben aangegeven relaxter te zijn. Opmerkelijk genoeg is daarnaast gebleken dat ruiken aan een shirt met de geur van een onbekende man de stress juist doet toenemen. Het vermoeden is dat de geur van de geliefde een kalmerend effect heeft, omdat de vrouwen voelen dat ze gesteund worden.

Verder onderzoek

Of mannen hetzelfde effect ervaren als zij de geur van hun vrouw ruiken, wordt op dit moment onderzocht door MIT. Ook willen de onderzoekers nagaan of de geur van moeders en kinderen een rustgevend effect heeft. En of het invloed heeft hoe goed een relatie is.

(Bron: Intermediair, Trouw)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.