Naar cookieinstellingen
reukverlies

Aanhoudend reukverlies door corona: vaak kan reuktraining helpen

Rond 60 procent van de mensen met een positieve test op corona krijgt voor korte of langere tijd te maken met een reukstoornis. Op zaterdag 27 februari 2021 is het Anosmia Awareness Day, de dag van het verlies van het reukvermogen. Patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl geeft speciaal daarvoor een magazine uit, met persoonlijke ervaringen van patiënten met reukverlies. Eén van de geïnterviewden is vrijdag 26 februari te gast bij Tijd voor MAX. Ook KNO-arts Dick Kooper is aanwezig om over dit onderwerp te praten.

Reukverlies

Het optreden van reukverlies kan verschillende oorzaken hebben. Zoals een hoofdtrauma na een ongeluk, poliepen die de neus afsluiten of een postvirale oorzaak zoals een griep of verkoudheid. Gebleken is daarnaast dat meer dan de helft van de mensen met het coronavirus een (al dan niet tijdelijk) verlies van reuk en/of smaakzin ervaart. Het RIVM heeft dit symptoom dan ook op de lijst met hoofdsymptomen geplaatst.

Anosmia Awareness Day

Op zaterdag 27 februari is het Anosmia Awareness Day. Patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl heeft daarvoor het magazine Achter glas samengesteld. Het is vanaf 27 februari via de website van de vereniging te vinden. In Achter glas staan persoonlijke ervaringen van 11 mensen met reukverlies. Waaronder wijndocent Edwin van der Wallen. Na een wintersportvakantie in februari 2020 in Oostenrijk zit hij in totaal 6 weken ziek thuis. Er wordt dan nog niet getest, maar Van der Wallen heeft alle bekende symptomen van het coronavirus. Na een paar weken realiseert hij zich dat hij niets meer proeft en dat ook zijn reuk verdwenen is. Buiten dat die situatie op zichzelf al ongelooflijk vervelend is, is het ook een lastige factor in zijn werk. Naast lesgeven over wijn organiseert hij normaal wijnproeverijen en wijncursussen. Gelukkig heeft Van der Wallen na bijna een jaar een deel van zijn reukvermogen terug. Hij heeft reuktraining gevolgd en daarnaast traint hij zichzelf met de wijngeurset die hij bij cursussen en proeverijen gebruikt. De set bevat 54 geurflesjes met geuren die te herkennen zijn in wijn. Inmiddels ruikt hij veel geuren van deze set weer, maar bij veel andere geuren gaat het nog niet goed. Die lijken opeens te stinken, zoals koffie en knoflook. Die vervormingen (ook wel parosmie genoemd) zijn pas later ontstaan en Van der Wallen hoopt dan ook dat het een teken van herstel is.

Sociale schade

KNO-arts Dick Kooper heeft sinds de coronacrisis te maken met een toename van het aantal mensen met reukverlies in zijn wachtkamer. Niet alleen van degenen die het vanwege het virus ondervinden, maar ook mensen die er al langer mee te maken hebben en doordat het meer bekendheid gekregen heeft er nu ook mee naar een arts besluiten te gaan. Het verliezen van de reuk heeft een grote impact. Het waarschuwt bij gevaar, bijvoorbeeld in het geval van brand, maar het zorgt ook voor veel positieve gevoelens. Zoals lekkere trek wanneer we eten ruiken of een geluksgevoel door de geur van een pasgeboren baby. Dit missen wordt door velen als een handicap ervaren. Naast emotionele schade is er ook sociale schade, bijvoorbeeld doordat men zichzelf niet meer goed ruikt. Daardoor kan de angst ontstaan dat anderen vinden dat diegene stinkt. Mensen trekken zich dan terug en vereenzamen.

Reuktest en reuktraining

Het is KNO-arts Kooper en zijn collega’s opgevallen dat het bij vrijwel alle patiënten met geurverlies optreedt dat koffie anders ruikt. Vooralsnog zijn er verder vooral heel veel vraagtekens op het vlak van corona en reukverlies. Er wordt daarom gewerkt aan reuktesten om beter te bekijken wat gemeenschappelijke factoren zijn en om vragen te beantwoorden. Daarnaast raadt Kooper coronapatiënten met reukverlies aan reuktraining te doen. Met geuren als kruidnagel, roos, limoen en eucalyptus worden de zenuwbanen geprikkeld die over geur gaan. Dat zijn hele scherpe en specifieke geuren, waardoor duidelijk wordt of er nog iets aankomt qua prikkel in de hersenen. Op de website van patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl is te lezen hoe de applicatie Reuktraining.nl werkt. De app is ontwikkeld door Reuksmaakstoornis.nl en gesubsidieerd door het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De app is gratis en te vinden via de Google Play Store en in de App Store. Voor de training is een geurtrainingset nodig, hier zijn wel kosten aan verbonden.

Facebookpagina Reuk- en smaakverlies na Covid-19

Op de (besloten) Facebookpagina Reuk- en smaakverlies na Covid-19 kunt u terecht voor het uitwisselen van ervaringen met lotgenoten, informatie en advies. De groep wordt beheerd door Reuksmaakstoornis.nl. 

Dit onderwerp wordt vrijdag 26 februari 2021 besproken in Tijd voor MAX, om 17.10 uur op NPO 1.

(Bron: Tijd voor MAX, Reuksmaakstoornis.nl)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.