Naar cookieinstellingen
aanbieding supermarkt

‘Aanbiedingen in de supermarkt zijn zelden gezond’

Wekelijks valt de aanbiedingenfolder van de verschillende supermarkten op de mat. En wie op de kleintjes let, spit de folder natuurlijk grondig door. Maar wie ook nog iets gezonds in de aanbieding wil kopen, trekt in veel gevallen aan het kortste eind. Want uit onderzoek blijkt dat bijna alle aanbiedingen ongezond zijn en buiten de Schijf van Vijf vallen. 

Nationaal Preventieakkoord

Het onderzoek, gepubliceerd in de Volkskrant, is uitgevoerd door supermarktvergelijker stichting Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel, een groep organisaties en bedrijven die oplossingen zoeken voor de problemen in de voedingsmiddelenindustrie. De uitkomst is op zijn zachts gezegd opmerkelijk, want supermarkten hebben eind 2018 in het Nationaal Preventieakkoord beloofd om zaken als overmatig drankgebruik en overgewicht terug te dringen.

Schijf van Vijf

In het akkoord beloven supermarkten, cateraars en horeca ieder op hun eigen manier klanten meer volgens de Schijf van Vijf, de aanbevolen richtlijn voor gezond eten van het Voedingscentrum, te laten eten. Om te controleren hoe supermarkten hieraan meewerken, hebben onderzoekers een half jaar lang alle (online)aanbiedingen bekeken. De supermarkten die zijn onderzocht zijn Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coöp, Dirk (van den Broek), Jan Linders en Ekoplaza. Van alle aanbiedingen maakt maar 1 op de 5 onderdeel uit van de Schijf van Vijf.

Maatregelen onvoldoende

Of een Preventieakkoord werkt is sowieso de vraag. Het RIVM concludeert vorig jaar al dat de afgesproken maatregelen om overgewicht tegen te gaan, inderdaad onvoldoende zijn om de doelen te halen. Het doel is dat in 2040 maximaal nog 38 procent van de volwassenen te zwaar mogen zijn. Dat is nu 50 procent. Het aandeel mensen met obesitas moet in ruim 20 jaar van 14,5 naar 7,1 procent.

Staatssecretaris Paul Blokhuis zegt blij te zijn het de inzichten. Het is volgens hem te vroeg om te spreken van een tegenvaller. “Ik denk dat de uitkomsten vooral laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor supermarkten om Schijf van Vijf-producten te stimuleren.”

(Bron: Volkskrant/Nu.nl)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.