‘Aanbiedingen in de supermarkt zijn zelden gezond’
Publicatiedatum: 24 juni 2019
Wekelijks valt de aanbiedingenfolder van de verschillende supermarkten op de mat. En wie op de kleintjes let, spit de folder natuurlijk grondig door. Maar wie ook nog iets gezonds in de aanbieding wil kopen, trekt in veel gevallen aan het kortste eind. Want uit onderzoek blijkt dat bijna alle aanbiedingen ongezond zijn en buiten de Schijf van Vijf vallen.
Nationaal Preventieakkoord
Het onderzoek, gepubliceerd in de Volkskrant, is uitgevoerd door supermarktvergelijker stichting Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel, een groep organisaties en bedrijven die oplossingen zoeken voor de problemen in de voedingsmiddelenindustrie. De uitkomst is op zijn zachts gezegd opmerkelijk, want supermarkten hebben eind 2018 in het Nationaal Preventieakkoord beloofd om zaken als overmatig drankgebruik en overgewicht terug te dringen.
Schijf van Vijf
In het akkoord beloven supermarkten, cateraars en horeca ieder op hun eigen manier klanten meer volgens de Schijf van Vijf, de aanbevolen richtlijn voor gezond eten van het Voedingscentrum, te laten eten. Om te controleren hoe supermarkten hieraan meewerken, hebben onderzoekers een half jaar lang alle (online)aanbiedingen bekeken. De supermarkten die zijn onderzocht zijn Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coöp, Dirk (van den Broek), Jan Linders en Ekoplaza. Van alle aanbiedingen maakt maar 1 op de 5 onderdeel uit van de Schijf van Vijf.
Maatregelen onvoldoende
Of een Preventieakkoord werkt is sowieso de vraag. Het RIVM concludeert vorig jaar al dat de afgesproken maatregelen om overgewicht tegen te gaan, inderdaad onvoldoende zijn om de doelen te halen. Het doel is dat in 2040 maximaal nog 38 procent van de volwassenen te zwaar mogen zijn. Dat is nu 50 procent. Het aandeel mensen met obesitas moet in ruim 20 jaar van 14,5 naar 7,1 procent.
Staatssecretaris Paul Blokhuis zegt blij te zijn het de inzichten. Het is volgens hem te vroeg om te spreken van een tegenvaller. “Ik denk dat de uitkomsten vooral laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor supermarkten om Schijf van Vijf-producten te stimuleren.”
(Bron: Volkskrant/Nu.nl)