Naar cookieinstellingen
WhatsApp-fraude

WhatsApp-fraude onverminderd ‘populair’: zo herkent u het

Volgens de Fraudehelpdesk zijn er in de 10 maanden van 2020 al 4 keer zoveel mensen slachtoffers geworden van WhatsApp-fraude dan in heel 2019. En het lijkt niet minder te worden, want bij het Cybercrimeteam Oost-Nederland, waar 10 mensen voltijd aan dit soort zaken werken, komen er wekelijks 700 meldingen binnen. Hoe herkent u deze vorm van online oplichting? Een aantal kernmerken op een rij.  

Veel meldingen

Iedereen die slachtoffer wordt van fraude kan dit melden bij de Fraudehelpdesk. Deze instantie verzamelt alle meldingen en waarschuwt voor verschillende fraudevormen. WhatsApp-fraude, waarbij internetcriminelen mensen geld afhandig proberen te maken via berichtendienst WhatsApp, is één van de oplichtingsvormen waarover momenteel heel veel meldingen binnenkomen. De coronacrisis helpt niet echt; sinds de uitbraak van het virus lijken meer mensen slachtoffer te zijn geworden. Vermoedelijk komt dat omdat groepen die normaal niet zoveel gebruik maken van apps hier nu actiever op zijn. Het gaat dan vooral om ouderen, die een gewild doelwit zijn voor WhatsApp-fraudeurs.

Wie is het echt?

WhatsAp -fraude herkennen is niet altijd even makkelijk, waardoor mensen er makkelijk intuinen. In de meeste gevallen geeft de crimineel zich uit voor een bekende die zegt dat hij of zij een nieuw nummer heeft. Vervolgens wordt er een smoes gebruikt om geld los te krijgen. In de praktijk doen oplichters zich vaak voor als iemands kind en hebben zij het vooral voorzien op mensen van boven de 60. Zij zijn vaak wat kapitaalkrachtiger dan mensen van 20 en een ouder is natuurlijk bereid om zijn of haar kind te helpen als dit ook maar even kan.

Zoeken op sociale media

Hoewel inspelen op het sentiment vaak al goed werkt, gaan sommige fraudeurs nog een stap verder. Volgens de Fraudehelpdesk doen zij via sociale media-kanalen onderzoek naar de verhouding tussen de 2 mensen. Zij bestuderen de aanspreekvormen, zodat zij die kunnen toepassen. Ook worden er foto’s van sociale media gehaald, zodat zij een profielfoto kunnen toevoegen aan hun WhatsApp-account. Dit alles moet argwaan wegnemen, wat klaarblijkelijk vaak lukt.

Preventieve tips

Om te voorkomen dat u het volgende slachtoffer wordt is het verstandig om alert te zijn als u een dergelijk bericht ontvangt, ook al klopt de naam, aanspreekvorm en de foto. Er zijn een aantal tips die u meer houvast kunnen geven:

  • Vraag of degene die u benadert u belt. Als het een oplichter is, zal hij of zij altijd weigeren.
  • Als iemand niet wil bellen kunt u vragen of hij of zij een gesproken bericht wil inspreken. Dit kan heel eenvoudig via WhatsApp en is ook mogelijk als iemand niet in de gelegenheid is om te bellen.
  • Probeer degene voor wie de oplichter zich uitgeeft te bereiken en leg de situatie uit. U weet dan direct of u opgelicht wordt of niet. Reageert deze persoon niet meteen? Houd de oplichter dan zolang als nodig aan het lijntje. Dit aan het lijntje houden maakt ze zenuwachtig.
  • Spreek met uw familieleden of vrienden af dat er nooit zomaar betalingen worden voldaan via WhatsApp. Betrek er dus eerst iemand anders bij voordat u daadwerkelijk betaalt, want 2 weten altijd meer dan 1.
  • Beveilig uw social media-kanalen goed en denk goed na over wat u met wie deelt. Zoals beschreven gebruiken criminelen social media om hun truc te verbeteren en u wilt dit natuurlijk niet faciliteren.
  • Weet hoe een oplichtingsgesprek via WhatsApp kan gaan. De oplichter gaat niet eerst een gezellig gesprek met u aan, maar komt meestal vrij snel ter zake. Een voorbeeld van een dergelijke conversatie vindt u op de website van de Fraudehelpdesk.
  • Informeer uw vrienden of andere naasten over deze vorm van fraude zodat zij ook weten wat het inhoudt en hoe zij het kunnen herkennen.

Toch slachtoffer geworden? Meld dit dan altijd bij de politie en bij de Fraudehelpdesk. Rapporteer het telefoonnummer ook bij WhatsApp. Hoe u een telefoonnummer rapporteert bij de berichtendienst wordt uitgelegd op de website van de Fraudehelpdesk.

Meer over WhatsApp-fraude

Helaas is WhatsApp-fraude al langer een populaire vorm van internetoplichting. Op MAX Vandaag hebben wij er daarom ook al vaker over geschreven.

Explosieve stijging Whatsapp-fraude: zo herkent én voorkomt u het

‘Mijn dochter’ licht mij op

Politie waarschuwt: wees bedacht op WhapsApp-fraude met verificatiecode

Hoe zit het? Krijgt u altijd uw geld terug als u online wordt opgelicht?

Lunch Lekker

In het NPO Radio 5-programma Lunch Lekker praat dj Daniel Dekker op 24 december met recherchechef Danny Frijters over WhatsApp-fraude. Frijters geeft in de uitzending tips over hoe u WhatsApp-fraude kunt herkennen en dus voorkomen. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur. U kunt het fragment hier terugluisteren.

(Bron: ANP, archief, Fraudehelpdesk, AD)

Geef een reactie

Reacties (2)

    simon55 says:

    Dan moet je toch echt een rund zijn , om daar in te trappen. Dan bel je desnoods eerst de persoon om wie het gaat.

      Rob Koch says:

      Simon55, het is te makkelijk om dit te zeggen over mensen die hier intrappen. Ik ben werkzaam in de security- en privacy-awareness en ik weet uit ervaring dat er maar een héél klein momentje van onoplettendheid nodig is om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. Bij dergelijke “Social Engineering” methodieken wordt misbruik gemaakt van menselijke eigenschappen als nieuwsgierigheid, angst, onwetendheid, naïviteit, etc. Bij Whatsapp Fraude wordt misbruik gemaakt van het feit dat ouders hun kinderen graag willen helpen. Ouders komen vaak direct in actie als hun kinderen hun hulp nodig hebben. Daar is natuurlijk niets mis mee. Echter, de mensen die niets weten van deze vorm van criminaliteit hebben niet door dat degene met wie ze aan het WhatsAppen zijn NIET hun eigen zoon of dochter is. Met name de oudere generatie trapt in deze vorm van criminaliteit. Je kunt de oudere generatie niet kwalijk nemen dat ze hiervan niet op de hoogte zijn. Ik adviseer daarom altijd dat ouders en kinderen hierover met elkaar praten en afspraken maken met elkaar. Als er plotseling, onverwacht een verzoekje wordt gedaan om geld over te boeken (zéker als dat snel moet gebeuren!) is het verstandig om eerst even telefonisch overleg te plegen. Dit doe je door gewoon even zelf te bellen naar het bekende telefoonnummer van je zoon of dochter. Dit geldt ook voor de situaties waarbij zogenaamde “Bankmedewerkers” of “Microsoft medewerkers” opbellen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.