Naar cookieinstellingen
whatsapp

WhatsApp-fraude floreert door coronacrisis: zo voorkomt u het

De Fraudehelpdesk heeft in 2020 al meer meldingen over WhatsApp-fraude binnengekregen dan in heel 2019. Ook de politie meldt een explosieve stijging, van 100 meldingen per week naar 100 per dag. Vooral sinds de coronacrisis gaat het hard. Hoewel het erg lastig kan zijn om te achterhalen of u spreekt met een potentiële oplichter, zijn er tips die kunnen voorkomen dat u het volgende slachtoffer wordt.

Overspoeld met meldingen 

Contact met elkaar onderhouden gaat in coronatijd anders dan normaal. Even langsgaan is moeilijker, waardoor berichtendiensten als WhatsApp uitkomst bieden. Ook internetcriminelen weten dit en slaan massaal hun slag. Uit de cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de instantie in maart 600 meldingen binnenkrijgt, wat op zich al indrukwekkend is in vergelijking met eerdere maanden. In april 2020 is dit aantal gestegen naar meer dan 1.000 en voor mei wordt opnieuw een record verwacht.

Zo werkt WhatsApp-fraude

Dat veel mensen in WhatsApp-fraude trappen komt vermoedelijk omdat het zo lastig is om het te herkennen. Er zijn meerdere varianten, maar de vorm waarbij u wordt benaderd door een onbekend nummer is de meest voorkomende. De internetcrimineel geeft zich uit als een bekende van u en zegt dat dit zijn of haar nieuwe nummer is. Vervolgens wordt er gevraagd om geld. Dit vragen om geld doen zij zo geraffineerd dat veel mensen erin trappen. Zij geven zich bijvoorbeeld uit als uw kind en zeggen dat er nog openstaande rekeningen zijn die zij door een storing in hun bankapp niet kunnen betalen. Of u het bedrag even wilt voldoen. De oplichter stuurt u  daarna een betaalverzoek of deelt de bankgegevens waarop u het bedrag zogenaamd moet overmaken.

Als u dit doet bent u uw geld daarna kwijt. In een heel enkel geval kan de bank de transactie nog tegenhouden, maar dit is zeer uitzonderlijk.

Word niet het volgende slachtoffer

Hoewel WhatsApp-fraude dus soms niet van echt te onderscheiden is, zijn er wel tips die het kunnen voorkomen.

  • Vraag of degene die geld van u wilt om u te bellen. De persoon aan de andere kant zal dit altijd weigeren, wat dus een teken aan de wand is.
  • Als iemand weigert te bellen kunt u vragen of hij of zij een gesproken bericht wil inspreken. Dit is heel eenvoudig en kan zelfs al iemand niet in de gelegenheid is om te bellen.
  • Probeer degene voor wie de oplichter zich uitgeeft te bereiken en leg de situatie uit. U weet dan direct of u opgelicht wordt of niet. Neemt deze persoon niet direct op? Houd de oplichter dan zolang als nodig aan het lijntje.
  • Spreek met uw familieleden af dat er nooit zomaar betalingen worden voldaan via WhatsApp. Betrek er dus eerst iemand anders bij voordat u daadwerkelijk betaalt, want 2 weten altijd meer dan 1.

Toch slachtoffer geworden? Meld dit dan altijd bij de politie en bij de fraudehelpdesk.

Andere vorm van WhatsApp-fraude

Naast deze vorm van WhatApp-oplichting, zijn er nog 2 andere varianten in opmars. Bij beide vormen kapen criminelen een WhatsApp-account, waardoor zij zich dus echt als een bekende kunnen uitgeven, inclusief het goede telefoonnummer. Deze vorm is helemaal lastig te herkennen. Het kapen van een WhatsApp-account kan op 2 manieren: of de crimineel breekt in via uw voicemail-box of hij of zij zegt dat er per ongeluk een WhatsApp-verificatiecode naar u is gestuurd en vraagt u vervolgens de code door te sturen. In het geval van de voicemail-box gaat het ook om een WhatsApp-verificatiecode die hiernaartoe gestuurd kan worden als de app voor het eerst op een telefoon wordt geïnstalleerd. Een voicemail-box is meestal eenvoudig te kraken. Het enige wat de crimineel hoeft te doen is te bellen naar het voicemail-nummer van de provider en het telefoonnummer en een wachtwoord in te voeren. Omdat veel mensen ‘0000’ of ‘1234’ als wachtwoord gebruiken zijn oplichters zo binnen.

Bij deze vorm van WhatsApp-fraude kan het dus helpen om uw voicemailbox beter te beveiligen en nooit een plotseling verkregen verificatiecode door te sturen.

In het MAX-radioprogramma Haandrikman! vertelt een slachtoffer van WhatsApp-fraude haar verhaal. Luister het fragment van 27 mei 2020 hier terug. 

Lees ook: 

Explosieve stijging Whatsapp-fraude: zo herkent én voorkomt u het

Ouderen, pas op voor corona-babbeltrucs en internet oplichting

‘Mijn dochter’ licht mij op

(Bron: Fraudehelpdesk, NRC, NOS)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.