Wat is het maximumbedrag dat u contant mag betalen?
Publicatiedatum: 28 april 2024
Contant geld zal blijven bestaan, ondanks de groeiende populariteit van contactloze en mobiele betalingen. Alleen kunt u contant geld niet altijd en overal gebruiken. Zo zijn er winkels die grote en kleine bedragen weigeren, of zelfs helemaal geen cash accepteren. En u kunt niet zomaar grote sommen geld uitgeven. Welke regels zijn er voor het contant betalen van dit soort grote bedragen?
Hoeveel geld mag u maximaal contant betalen?
Op het moment van schrijven is er geen maximum voor het uitgeven van contant geld. Als u bijvoorbeeld een tweedehands auto van 22.000 euro aanschaft, dan mag u dit in theorie cash afrekenen. Mits u toevallig 22.000 euro contant op zak heeft tenminste… Maar doet u een contante transactie van boven de 10.000 euro? Dan moet de verkoper een cliëntenonderzoek doen, volgens de zogeheten Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Waarom is er onderzoek nodig bij grote uitgaven?
Contante betalingen met zulke hoge bedragen zijn nu eenmaal ongebruikelijk, ook al is het geld wel eerlijk verdiend. De verkoper moet vast kunnen stellen dat dit geld een betrouwbare herkomst heeft. En dat er dus geen sprake is van witwassen. Wat er precies komt kijken bij zo’n cliëntenonderzoek, legt Rijksoverheid uit.
Na 2025: maximaal 3.000 euro contant betalen?
Het is de bedoeling dat er op termijn wel een maximumbedrag voor contante uitgaven komt. Die bovengrens moet 3.000 euro worden. In 2019 heeft het toenmalige kabinet al een wetsvoorstel met deze maatregel ingediend. 5 jaar later is dit wetsvoorstel nog altijd in ontwikkeling. Maar het is de bedoeling dat er voor 31 maart 2025 toch nog een verbod op contante betalingen van boven de 3.000 euro komt.
Mogen winkels contante betalingen (gedeeltelijk) weigeren?
Totdat deze wet daadwerkelijk is aangenomen, kunt u grote bedragen nog wel contant afrekenen. In dat geval wordt het betaalde bedrag vaak op 5 cent afgerond, wat bij pinbetalingen dan weer niet gebeurt. Waarom dat zo is, leggen onze collega’s van Meldpunt uit. Let er verder op dat winkels de vrijheid hebben om alleen pinbetalingen te accepteren, zoals u in dit artikel kunt lezen. Daarnaast zijn er veel winkels, ook supermarkten, die muntjes van 1 en 2 eurocent of briefjes van 100, 200 en 500 euro niet accepteren.
Moet u belasting betalen over contant geld?
En of u het uitgeeft of niet, het is sowieso verstandig om te letten op de hoeveelheid contant geld die u heeft. Want als die boven een bepaald bedrag uitkomt, dient u hier belasting over te betalen. In 2024 is het maximale belastingvrije bedrag 653 euro. De Belastingdienst en Meldpunt geven hier meer uitleg over.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, NOS, Rijksoverheid, Belastingdienst. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Belasting betalen over het geld dat je contant in huis hebt???
Je hebt daar toch al belasting over betaald????
Waarom dan nogmaals belasting over betalen????
Geldwolven zijndie criminelen bij de belastingdienst!!!!!
Helemaal mee eens!
Helemaal mee eens! Het begint al bij je salaris, dan je spaargeld, en nu willen ze ook je oude sok of je appeltje voor dorst zien ! En dit komt allemaal uit je eigen gewerkte salaris.
Het gaat alleen om wat u op 1 januari in huis hebt. Dus als u denkt de vermogensrendementsheffing te omzeilen door alles eind december van de bank te halen en in een ouwe sok onder uw matras te leggen, dan is dat niet de oplossing.
Maar op 1 januari heeft iedereen vrij dus de kans dat de belastingdienst langs komt is gering.
Het staat hier niet volledig. Als je meer contant geld thuis hebt dan 653 euro, dan moet je dat jaarlijks opgeven aan de belastingdienst. Vervolgens net als bij spaargeld, heb je meer dan circa 51.000 euro, dan mag je belasting betalen over dat meerdere, maar dan alleen over de fictieve rente die je zou kunnen maken op dat meerdere. De eerste som is dus belasting vrij. Over de rest, betaal je belasting over de rente die je zou kunnen maken.
Ik had begrepen dat het belasten van fictieve rente-inkomsten niet meer was toegestaan na een uitspraak van de Hoge Raad.een paar jaar geleden.
Maar dat gebeurd blijkbaar nog steeds.
Hoe kan dat dan. ? Omdat ze hun IT niet op orde hebben kan geen reden zijn neem ik aan.
het zal wel zijn met de bedoeling om inderdaad de kriminaliteit te proberen in te dammen. Al ben ik er van overtuigd dat de onderwereld altijd een manier zal vinden om door te gaan met witwassen etc bv door de cryptomunten. Ondertussen wordt de vrijheid van de gewone burger, die nog steeds ver in de meerderheid zijn, steeds verder beknot. BIG BROTHER is watching you! en ja, als ik contact geld heb, heb ik dat of met werken of AOW, pensioen verkregen en er inderdaad al belasting over betaald. Stoppen met die inmenging in mijn privéleven en beslissen over mijn inkomen en wat ik er mee doe!
Ja, die vrijheid hè.
Als we allemaal nette en beleefde mensen waren, hadden we heel veel wetten niet nodig.
Helaas pindakaas.
We leven toch in een vrij land. Of zijn dit alleen de zogenaamde landbestuurders.
Er kraait toch geen haan naar als je je contante geld niet opgeeft?
De werkelijke reden heeft natuurlijk niets met criminaliteit te maken, criminelen vinden altijd wel een oplossing om crimineel geld wit te wassen… want zelfs zichtbaar geld kun je witwassen: zie de banken zelf en wat te denken van de voetbal-wereld ?
De werkelijke reden is natuurlijk dat onze Overheid gewoon zich wil houden en een stukje geld wil mee pikken !
Want laten we nu eerlijk zijn; heeft u contant geld in huis waarvan u geen opgave doet ? – Natuurlijk !
En wat denk je zelf; als je eens 4.000,- contant wilt betalen, dan loop je met 2.000,- de zaak in, betaald aan of een deel van het product, loopt naar buiten en komt opnieuw de zaak in en koopt de andere helft…
Overigens; winkeliers die geen contant geld aannemen moeten we eigenlijk mijden: als je mijn geld niet hoeft, ga ik wel naar een ander… voor supermarkten zou er een verbod moeten komen op het weigeren van contant geld, waarbij je zou moeten opleggen dat men tenminste bij 50% van de kassa’s contant moet kunnen betalen, voor de vrije handel zou je het desnoods vrij kunnen laten, want die zullen contant geld echt niet weigeren: dat kost ze teveel omzet (en dus winst).
En wat te denken als de digitale betaling ineens niet meer lukt, en dan niet voor enkele uren, maar een hele week of maand… zouden we als consumenten dan wel ineens mogen betalen met contant geld ?
Als onze Overheid de criminaliteit wil aanpakken, moeten ze zorgen dat ze echte criminelen aanpakken en écht straffen, niet de burger die zuinig is op zijn spaargeld !
er zijn nog veel beroepen waar je alleen met contant geld wordt betaald, en dan??
Je wordt in dit land steeds meer gebonden aan regeltjes van de overheid, ik snap dat witwassen aangepakt moet worden, maar dit is de makkelijkste weg burgertje pesten want die doen toch niets terug net als winkels die geen contant geld aannemen het is een wettelijk betaalmiddel dus als ik hiermee wil betalen dan moet dat kunnen dat de winkelier opgezadeld wordt met hoge kosten om het geld af te storten is pure diefstal van de banken, maar ja, die hebben de macht net als energie leveranciers je bent overgeleverd aan hun geldhonger
Op grond van welke wet mag een winkel contant geld weigeren? In het artikel waarnaar wordt doorverwezen staat niet expliciet de wet vermeld.
Wat heel veel mensen zich niet realiseren is dat er onder het mom van voorkoming van witwassen een controlemaatschappij komt. We moeten er maar alvast aan wennen dat de controle steeds groter wordt.
De controle zal nog groter worden op het moment dat de CBDC wordt ingevoerd. Christine Lagarde van de ECB heeft zelfs uitgesproken dat de CBDC er is om mensen te controleren. Dit is waar we naartoe gaan.
Het is als een kikker die in een ketel met koud water zit, op het vuur gezet wordt, het water gaat koken en de kikker gaat dood zonder dat hij er erg in heeft. Zo is de overheid, m.n. vanuit de EU in Brussel, bezig.
Het is tijd dat mensen wakker worden en beseffen wat er gebeurt!
Wat is in godsnaam CBDC? Ik ben vóór samenwerking in Europa, maar alleen op het gebied van handel en veiligheid. Verder moet Europa (en zeker Lagarde) zich niet met Nederland bemoeien. En ook al zijn we wakker, dan moeten we met z’n 17 miljoenen wakker worden. Een enkeling gaat hier niets tegen uitrichten.
Zelfs cadeaubonnen moet u opgeven en als deze samen met het contant geld boven het toegestane bedrag uitkomen, belasting over betalen. 😌
Dus stel ik heb €653 contant in huis en ontvang in maart cadeaubonnen ter waarde van €100 dan moet ik dit dus melden bij de belastingdienst en betaal ik er belasting over … hoe gek wil je het hebben?
Of je hebt €653 contant in huis en levert je gespaarde koopzegels in en ontvangt €200 die je graag met carnaval wilt uitgeven of tijdens je vakantie in mei, betaal je over het meerdere belasting.
Je betaalt dus over geld, waarover je al belasting hebt betaald, weer belasting.
Zelfs over spaarzegels waar je voor hebt betaald.
Contant geld
Hebt u contant geld in huis of bijvoorbeeld cadeaubonnen? Dan moet u uw contante geld en de waarde van uw cadeaubonnen opgeven als die boven de vrijstelling uitkomen.
Vrijstelling contant geld
In deze tabel ziet u per jaar welk bedrag is vrijgesteld. Hebt u het hele jaar een fiscale partner of kiest u daarvoor? Dan is de vrijstelling voor contant geld het dubbele.
Tabel vrijstelling contant geld
Jaar Vrijstelling zonder
fiscale partner Vrijstelling met
fiscale partner
2024 € 653 € 1.306
2023 € 596 € 1.192
2022 € 560 € 1.120
Hebt u meer contant geld dan de vrijstelling? Dan hoeft u in uw aangifte alleen het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt aan te geven.
A: Ik betaal al genoeg
B: Ik betaal al te veel
C: Ik betaal al veel te veel
D: Ik betaal geen belasting op dat wat al belast is.
We laten ons helemaal voor de gek houden door landsbestuurders
met eeuwenoude regels die zijn bedacht om maar een ding te doen en dat is alleen maar nog rijker te worden als ze al zijn en dat over de rug van de gewone burger.
Ook in Den Haag worden ze van bovenaf bestuurd en kijk wat dat al eeuwen lang opbrengt voor de burgers.
Nee mijn inziens zijn er maar slechts een handje vol criminelen die niet in een huurhuis zitten en die komen al eeuwen lang weg met beroven van de gewone burgers.
En dat zijn niet de burgers die maar een ding kunnen doen en dat is simpelweg overleven met al deze opgelegde verplichtingen regels wetten enzovoorts.
GSM Geld Status Macht
85 rijkste mensen op aarde hebben evenveel geld als helft wereldbevolking ?
“De belastingdienst maakt het u makkelijk” ze bedoelen gewoon beroofd worden van je laatste centen.
De gewone burger is gemiddeld 85% van zijn inkomsten kwijt aan basis vaste lasten zonder schulden en moet dan ook nog eens over die 15% gemiddeld belast worden ?
Pure waanzin en onhoudbaar zoals de prijzen de laatste jaren de pan uit reizen en het gewoon blijft doorgaan om de staatskas te spekken voor belachelijke nieuw bedachte opgelegde wetten hulp aan en ga zomaar door
Je hoeft niet geleerd te zijn om te bedenken waar het om gaat dus maak je niet druk en doe wat je moet doen om gewoonweg te overleven en te blijven bestaan te kunnen eten en wonen en enigzins nog een beetje te genieten van het leven zonder al veel geld waar ze ook nog van willen plukken.
Reageren mag maar alleen van mensen die in een vergelijkbare situatie zitten en niet van die mensen met een dikke bankrekeningen of een zeer goed salaris of pensioen en dan zeggen had je maar harder moeten leren werken of beter moeten sparen (waarvan dan) 😀
@H.L.
“85 rijkste mensen op aarde hebben evenveel geld als helft wereldbevolking.”
Nou en?
Als we die 85 mensen alles afpakken en dat aan de armste helft van de wereldbevolking geven; hoeveel beter hebben die het dan? Juist, dan hebben ze twee keer zoveel al daarvoor. En dat is nog steeds bijna niks!
Weet u wat helpt? Als de andere helft van de wereldbevolking, waar u en ik toe behoren, bv 10% van wat ze hebben afstaan aan die arme helft.
Maar daar doet u natuurlijk niet aan mee. Of wel?
Zegt u maar wat u wel zou willen afstaan om die arme sloebers te helpen?.
Het is zo makkelijk naar anderen te wijzen en zelf niets te doen.
En u betaald over een bedrag dat u in bezit heeft (contant plus op de bank) dat de €51.000,— niet overstijgt überhaupt geen belasting. En boven de €51.000,— uitsluitend over de rente die u er op had kunnen maken.
Deze regel €3000,- ?
Als iemand €28.500,- voor Camper betaalde accepteer ik alles en doe echt geen moeilijke controle.
De reden is dat in op 1 jan 2025 vele steden de milieu zone niet meer in mag met Euro 4 dus verkoop deze.
Ook elders Dieselvrije steden dus nu een Benzine naar LPG omgebouwd.
Die aankoop ging ook contant, iets voordeliger en nu MRB vrije.
Ook was het een Duitser die Contant betaalde en als Nederlanders minder bieden?
Verder is Contant storten indien die Geldmaat ook werkte ook kosten dus niet gratis meer.
Ook is Pin leuk maar als ik in buurlanden als DE, BE of LU iets wilde kopen omdat het daar voordeliger is hoeven ze niet te zien.
Maar ook op de Rose Buurt is er weinig Pin, ze willen niet bekend worden als vaste klant daar.
En de thuis kapsters? Met BTW is €30,- voor knippen ook €24,79 Ex of €5,21 afdragen!
Nog belastingen er bij en Zwart gaat voor €15,- is klant en kapster vaak erg blij mee, gewoon contant.
Door de hoge lasten gaan we steeds vaker met zwartwerkers om en niemand zal klacht hierover indienen.
Ook de controle kosten zijn erg hoog en wat de banken nu aangeleverd hebben, veel werk voor niets!
Hoge kosten en leverde niets op.
Den Haag bedenkt regels die niet werken en niet controleerbaar zijn.
Geeft niks als je de kapster contant betaald. Dat zij het niet opgeeft als inkomen is wel fout.
Want ik ben gewoon in loondienst en ik moet dus wél over al mijn inkomsten belasting betalen.
En als de kapster het niet doet, moet de pot gevuld worden door mensen zoals ik, die niets zwart kunnen verdienen.
Dus inkomsten verzwijgen is stelen van je medelanders. Simpel.
Maar we schreeuwen wel met z’n allen als een bedrijf belasting vermijdt. En dat is nog geen belastingontduiking dus niet eens strafbaar.
Er wordt hier geageerd tegen “betutteling”. We kunnen het natuurlijk zo laten als het is. Het zwartgeldcircuit kost de Staat, ons dus, vele miljarden gemiste belastinginkomsten per jaar.
Geld wat onze samenleving goed zou kunnen gebruiken.
Je mag overigens €653 per persoon thuis hebben zonder het op te hoeven geven aan de belastingdienst.
Wie meer dan dat in huis heeft weet ik niet. Maar ik raad het af vanwege het gevaar van diefstal.
Ik heb kluisje in de Schuur, Boot en Camper. Dus niets in huis?
Ja, als de Be- lastig- dienst schreef €653 in huis per persoon?
Duitsers hebben vaak veel meer op zak, en €100 of €200 geen problemen mee.
Ook geen controle op hoge bedragen of legitimatie, wie ben ik?
En als ik in Luxemburg een jaar voorraad van de Zware van de Weduwe ga halen?
12 slofjes is hier €270,- x12 = €3240 ,- en plaatselijke winkel moet opgave doen van grote aankoop?
In Luxemburg is het maar €1356 per doosje~
Met 9 personen dus 9 doosjes kopen?
Ja, hoeveel verliest Nederland aan trouwe klanten van Onze Weduwe?
En bij controle, Luxemburg via Maastricht en A2 is normale route, maar via omweg niet traceerbare.
Verder weet ik de tijden en plaatsen waar ze afgelopen 60 jaren ze vaker zag staan of zelf gecontroleerd werd.
De enige file die ik zag was in Luxemburg in Winkelcentrum, ruim 40 meters en 5 kassa’s daar open!
99% betaalde Contant dus via jou Bank niet te zien waar je iets gekocht hebt?
Ik heb daar bewust 0x Pin pasje gepakt en ook 06 stond dagje uit.
Ja, Politie kan zo niets traceren en lekker rustig, en bij aanzetten, heel veel Whats App, wat zat je?
De overheid kan veel bedenken maar de Chat groepen, de blauwe wolk en zo vertellen elkaar erg veel.
Zelfs een Ex Agent met ruim 40 jaren ervaring ging in mijn Camper mee!
De VVD wil elke fraudeur keihard aanpakken maar ik pak graag enkele VVD dames graag terug!
Mijn vrouw wil dan wel toekijken!
Wat je meer in huis hebt wordt opgeteld bij de rest van je reserves (op de bank bv) en dan geldt weer de €51.000,— regel. Voor gehuwden dus het dubbele daarvan.
Al die blaters over onrechtvaardigheid weten dus gewoon niet waar ze het over hebben. En dat is niet zo erg, maar dat wordt tegenwoordig gelijk publiek uitgemeten. Zodat we allen kunnen meegenieten van hun onwetendheid.
Wiettelers en handelaren willen al heel lang van het gedoogbeleid stempeltje af. Zelfs telers die kankerpatienten van wiet voorzien, worden als crimineel bestempeld.
Ondertussen is de verkoop van alcohol zo genormaliseerd, dat in de supermarkt M&Ms en Look-o-Look tussen de flessen wijn en bier liggen.
Als er kinderen in huis wonen, worden ook hun verjaardag/raport/heitje-karweitje cash bij papa’s en mama’s cash opgeteld.
Die €653 is zo bereikt.
Waarom het thuis in een ‘ouwe sik onder de matras’ ligt? Bij de bank betalen ook kinderen geld om hun centjes op hun eigen spaarrekening te storten.
Per storting.
€7,50 in mijn dochters tijd.
Samen met oma naar de bank om haar verzameling van papier en munten verjaardagskadootjes te storten, kostte oma een extra €7,50 die ze liever aan haar kleinkind had gegeven.
De cash restrictie is onzin. Meestal is er al loonbelasting over betaald.
In een ander bericht gaf u aan dat u nu geniet van uw pensioen. U komt uit de generatie spaarloon regeling en vervroegd pensioen..
U op 65 jarige leeftijd, ik hopelijk met 68,8 jaar, geen vervroegd pensioen, spaarloonregeling werd kapitaal regeling.
En de huidige generatie ontvangt door het wanbeleid van oa. Rutte-tig, waarschijnlijk nauwelijks tot niets.
Voordat u hen betuttelend toespreekt van uw preekstoel, kijk eerst eens naar de realiteit voor besluitvormingen als deze.
Als ik al contant geld in huis zou hebben, ga ik dat de belastingdienst niet aan hun neus hangen. Ik heb iets in huis als er storingen in de winkel zijn, zodat ik niet kan pinnen.
Verder snap ik het wel als winkels alleen maar pinbetalingen willen hebben, het zou kunnen dat ze dit doen om overvallen te voorkomen. Mij maakt het niet zoveel uit, maar contant geld moet wel een wettig betaalmiddel blijven. Kijk maar op rommelmarktjes, braderieën, eettentjes etc., daar kan je meestal niet of weinig met pin betalen.
Binnenkort zullen wij ook voor het lucht belasting betalen om Amalia 1.800.000 ,haar vader 1.200.000 haar moeder en haar oma (ook behoorlijk bedragen) te mogen krijgen plus onkosten zodat ze een luxe leven kunnen lijden en de onderdanen steeds in armoede terecht komen. Je mag je kinderen en kleinkinderen niets geven zonder belasting te betalen. Wij zeggen dat wij in een vrije land wonen maar je bent onder controle zoals vroeger de geheimen diensten in Oost-Europese landen deden.
heel veel jaartjes geleden, zo ongeveer in de middeleeuwen, had je de Roof ridders, die eigenlijk waren ingesteld door het rijk, met het doel de Tiende penning te incasseren, daar was dan vaak een soort schatter bij, die de waarde van je eigendommen bepaalde en de Tiende penning vastlegde.. Deze bestaan nu nog steeds, alleen onder een andere naam.. belasting Inspecteurs. Als je niet betaalde wordt er beslag gelegd totdat het was voldaan.
Beperking van cash om een paar criminelen eruit te filteren is de nieuwste smoes.
Laat wiettelers en handelaren belasting betalen, dan ben je van het grootste gezeik af.
Waar ik al decennialang problemen mee heb, is het ‘fictief rendement’.
Het is te zot voor woorden dat er 4% rente op spaargeld wordt berekend, terwijl je in werkelijkheid 0,2% rente hebt ontvangen.
Per €100 ontvang je volgens de belastingdienst 4% = €4 rente, terwijl je in werkelijkheid 0.2% = €0.20 ontvangt.
Na de fantasierijke ‘vrijstelling’ betaal je alsnog meer belasting dan je ontvangt.
De eenmalige beperkte belastingvrije donatie aan je kind is al minimaal 2 keer belast voordat je het doneert.
Het word uiteindelijk alsnog als kapitaal meegerekend, bij zowel ons en onze dochter, uit eigen ervaring.