Naar cookieinstellingen
acceptgiro

Waarom verdwijnt de acceptgiro en wat zijn de alternatieven?

Gebruikt u nog een acceptgiro voor uw bankzaken? Vanaf 1 juni 2023 kan dit niet meer, want de acceptgiro zal vanaf dan verdwijnen. Waar komt dat door, wat zijn de (digitale) alternatieven en hoe kunt u hulp krijgen bij het internetbankieren?

Waarom verdwijnt de acceptgiro per 1 juni 2023?

De acceptgiro bestaat sinds 1977, toen nog in de vorm van een ponskaart. Na de invoering van de euro in 2002 is het systeem nog ruim 20 jaar blijven bestaan. Een voorgenomen afschaffing in 2019 is niet doorgegaan, maar vanaf 1 juni 2023 kunt u alsnog geen bankzaken meer doen met de acceptgiro. Per 1 maart 2023 versturen bedrijven zelfs al geen acceptgiro’s meer.

De belangrijkste reden hiervoor is de teruglopende belangstelling. Waar er in de jaren 90 nog 300 miljoen acceptgiro’s in omloop zijn, komt de prognose voor 2023 op 2 miljoen uit. Ruim 90 procent van de ontvangers in Nederland laat een verstuurde acceptgiro volledig links liggen. Zij maken liever gebruik van internetbankieren, voor bijvoorbeeld overschrijvingen of belastingaangiftes. Een gemiddeld huishouden verstuurt nog maar 1 keer in de 4 jaar een acceptgiro.

Tijdelijk Noodfonds Energie
Lees ook: Tijdelijk Noodfonds Energie, heeft u er recht op?

Wat zijn de alternatieven voor de acceptgiro?

We hebben de term in bovenstaande alinea al laten vallen, internetbankieren. Het digitaal regelen van uw bankzaken kan op verschillende manieren. U kunt via uw laptop of pc inloggen bij uw bank en op die manier uw inkomsten en uitgaven inzien. Een andere optie is het downloaden van de bankier-app – zoals de ING Mobiel Bankieren App of de Rabo App – op uw mobiele telefoon. Overschrijvingen handelt u via uw pc en uw telefoon op dezelfde manier af. U typt het te betalen bedrag in, selecteert de ontvanger en bepaalt wanneer de overschrijving plaats moet vinden. Dat kan met uw toetsenbord of het aanraakscherm van uw telefoon.

Voor het online boeken van een vakantie of een andere reis is iDeal een vaak gebruikt betaalsysteem. In dit artikel leest u hoe betalingen met iDeal werken in de apps van de 4 grootste banken. Als u nog geld krijgt van iemand anders – bijvoorbeeld omdat u een etentje heeft voorgeschoten – kunt u diegene via WhatsApp een betaalverzoek sturen. Hier leest u hoe dit in zijn werk gaat, via de app Tikkie. Voor het betalen van de huur en andere vaste afschrijvingen kunt u een automatische incasso instellen. In dit artikel leggen we uit wat er bij de verschillende digitale betaalmethoden komt kijken.

Maar er zijn nog altijd papieren alternatieven voor de acceptgiro. Het machtigingsformulier van de standaard Europese incasso (SEPA), waarmee u incasso’s is de belangrijkste. U kunt hiermee toestemming geven voor machtigingen en automatische incasso’s. Neem hierover contact op met uw bank. Daarnaast is er het project ‘Mijn eenmalige gift’, het alternatief voor de acceptgiro waarmee u geld aan ruim 80 verschillende goede doelen kunt doneren. Deze betaalmethode bestaat in een digitale, maar ook in een papieren variant. Via Goede Doelen Nederland kunt u meer over dit alternatief voor de acceptgiro’s lezen. Verder kunt u uw boodschappen nog steeds doen met contant geld of uw pinpas. In veel andere winkels kunt u hier ook mee terecht, al zijn er winkels die geen contant geld meer accepteren.

Geldproblemen
Lees ook: Waar kunt u terecht als u geldproblemen heeft?

Hoe kunt u hulp krijgen bij het internetbankieren?

De overgrote meerderheid van de Nederlanders maakt dus niet of nauwelijks gebruik van de acceptgiro. Maar dat wil niet zeggen dat internetbankieren voor iedereen al de standaard is. De Nederlandsche Bank vraagt begin 2023 namelijk aandacht voor de 2,6 miljoen volwassen Nederlanders, die niet zelfstandig hun bankzaken kunnen doen. Dit probleem speelt het meest onder laaggeletterden, ouderen en mensen met een niet-westerse migratieachtergrond. Waar kunnen zij terecht? Familieleden, vrienden, geliefden en andere naasten kunnen hulp bieden. Maar er zijn ook Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) in bibliotheken. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor computerles aan huis, bijvoorbeeld via SeniorWeb en Student Aan Huis.

(Bron: Archief, Banken.nl, Acceptgiro.nl, NOS, Seniorweb, De Nederlandsche Bank, Informatiepuntdigitaleoverheid.nl, IkWoonLeefZorg, Vogelaar Groep, Betaalvereniging, Goede Doelen Nederland. Foto: Lex van Lieshout/ANP)

Geef een reactie

Reacties (7)

    DrostR says:

    Ik vind dit allemaal mooi en wel, maar is er dan geen enkel niet-digitaal alternatief meer voor mijn 94 jarige vader die nog goed bij de pinken is, uiterst zelfstandig zijn financiën zelf wil regelen en weigert om nog mee te doen met dat digitale gedoe? In een maatschappij die hamert op zo lang mogelijk zelfstandig zijn worden mensen zoals hij en andere mensen uit de in het artikel genoemde groepen uiterst onzelfstandige gemaakt. Dat wordt in dit artikel van nota bene omroep Max totaal niet aangevoerd.

      José Nouwen-Roerink says:

      Daar ben ik het helemaal mee eens. In mijn omgeving maak ik dit regelmatig mee. Vooral mensen die net hun partner verloren en nu hun bankzaken digitaal moeten gaan regelen omdat hun partner dat altijd deed, zitten helemaal knel in de digitale wereld. Ze moeten zelfstandig blijven, moeten thuis blijven wonen, moeten zelfzorgzaam zijn, moeten veel zaken met de overheid digitaal regelen en moeten hun bankzaken digitaal regelen. Maar er gaat nergens meer een loket voor hen open. In tegendeel; overal sluiten deze, banken, overheden, zorg etcetera etcetera. En dat Max de digitalisering dan doodgewoon accepteert als een voldongen feit van dingen die ouderen allemaal MOETEN, zonder tegenactie, dat valt mij tegen.

    Timmy-Bobby35 says:

    Mevrouw / mijnheer, U heeft het o.a over de accept giro de betalingen doen met je smart phone, maar wat te doen wanneer je geen smart hebt. Wij gebruiken nog steeds onze oude standaard telefoon, een Nokia. Vr Gr Robbert.

    MAX Vandaag says:

    Beste lezers,

    Dank voor uw waardevolle feedback. We kunnen er niet omheen dat internetbankieren de betaalmethode van de toekomst is, maar anno 2023 is dat natuurlijk niet voor iedereen vanzelfsprekend. We hebben het artikel aangepast, met meer aandacht voor de traditionelere betaalmethodes.

    Met vriendelijke groeten,
    Redactie MAX Vandaag

    Dori Bunschoten says:

    Jammer dat de Acceptgiro ( moet) verdwijnen. Ken mensen die altijd via de Acceptgiro betalen en geen andere keuze hebben om wat voor reden dan ook. Vind het erg voor al die genen die het treft!!

      aaten says:

      Het antwoord is denk ik heel simpel; bel uw bank. Er is altijd wel ondersteuning voorhanden. Ook kan het helpen om een automatisch incasso af te geven, dat scheelt gelijk het vergeten van een betaling. Mocht er toch eens iets afgeschreven worden wat niet de bedoeling is kan het altijd binnen 60 dagen weer teruggeboekt worden.

    St Linux Kennis Computer Centrum says:

    Ik heb Brieven van de ABN voorbij zien komen, dat gegarandeerd wordt dat men op traditionele kan blijven betalen. De letterlijke tekst luidt:
    U kunt gebruik blijven maken van acceptgirokaarten, overschrijvingen zoals u dat gewend bent, en wel tot u Uw rekening be-eindigt. De houder van de brief is 72 jaar en digibeet.

    Wij hebben een service opgezet om deze moeilijke handelingen te begeleiden en u te voorzien van apparatuur indien gewenst. Gek genoeg worden we vanuit de commerciële hoek tegengewerkt!
    Ouderen en digitalisering gaat te snel, steun onze ANBI stichting ( https://st-lkcc.nl )

    Wij schuwen de media niet, en stellen voor om in een van uw uitzendingen de hoed en de rand te verduidelijken
    mvg bestuur St. Linux Kennis Computer Centrum

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.