Waarom betaalt u maandelijks geld voor uw betaalrekening?
Publicatiedatum: 25 september 2023
ING en ABN Amro werken allebei met 5 basispakketten voor het openen van een betaalrekening, de Rabobank heeft er 3. En als u klant bent, blijft u maandelijks geld betalen voor zo’n pakket. Dat geldt dus voor de 3 grootste banken van Nederland, maar ook voor andere banken in binnen- en buitenland. Waarom betaalt u de bank maandelijks een bedrag, voor het in stand houden van uw rekening?
Wat kost een betaalpakket bij de grootste Nederlandse banken?
De grote 3 zitten qua tarieven niet ver van elkaar af. Een BasisPakket bij ING kost 3,85 euro per maand in 2023, oftewel 46,20 euro per jaar. Het OranjePakket van diezelfde bank is per maand 3,15 euro zonder korting en 2,70 euro met korting, jaarlijks 32,40 of 37,80 euro dus. ABN Amro en de Rabobank rekenen maandelijks 2,95 euro voor hun basispakket, wat neerkomt op 35,40 euro per jaar. Hier kunnen nog extra kosten bovenop komen, zoals het aanvragen van een pinpas of creditcard, het pinnen van geld in het buitenland of een extra betaalrekening (bijvoorbeeld een en/of rekening).
Bankrekeningen in Nederland ver onder Europees gemiddelde
Maar over het algemeen zijn betaalrekeningen in Nederland niet al te duur. Een onderzoek met cijfers uit 2021 (PDF) komt nog uit op een gemiddelde van 24 euro per jaar, bij de 3 grote banken. Inmiddels liggen die gemiddeldes iets hoger. Maar wat verder opvalt in het rapport, zijn de grote verschillen met andere landen om ons heen. Het totale Europese gemiddelde van 2021 komt uit op 51 euro per jaar. De top-3 bestaat uit Italië (64 euro per jaar), Frankrijk (82 euro) en Duitsland (83 euro).
“Wij zijn het enige land in de Europese Unie waar banken verlies lijden op het betaalverkeer”, vat Berend Jan Beugel (Betaalvereniging Nederland, de opdrachtgever van bovengenoemd onderzoek) tegenover het Algemeen Dagblad samen. Het onderzoek uit 2021 spreekt van 4,5 miljard aan kosten en 3,9 miljard aan opbrengsten. Het betalingsverkeer in Nederland levert dus een verliespost van ruim 500 miljoen euro op voor de banken. Ze maken immers kosten, bijvoorbeeld voor de productie van pinpassen, het onderhoud van pinautomaten en het mogelijk maken van digitale transacties.
Nederlandse bankrekening toch duurder geworden
In Nederland bent u dus goedkoop uit met het openen van een betaalrekening, in vergelijking met andere landen. Maar tegelijkertijd zijn de gemiddelde prijzen tussen 2021 en 2023 opvallend hard gestegen. Dit komt mede door extra kosten voor de banken, die ze doorberekenen in hun tarieven. Zo hebben meerdere banken geïnvesteerd in directe betalingen. Dat wil zeggen dat het geld na een betaalopdracht, bijvoorbeeld een Tikkie, direct van rekening naar rekening gaat, zonder dat de ontvanger hier een paar dagen op moet wachten. Ook moeten de banken strenger toezicht houden op verdachte geldstromen en het bestrijden van cybercriminaliteit.
Zijn die duurdere pakketten dan genoeg om die verliespost van 500 miljoen te dichten? Uiteraard niet, maar banken hebben nog genoeg andere inkomstenbronnen, zoals hypotheken en andere leningen. Want als u als klant een hypotheek bij een bank afsluit, raakt u toch aan die bank gehecht. Het is een van de redenen dat opvallend weinig consumenten overstappen van bank, zoals u in deze column van consumentenpsycholoog Patrick Wessels kunt lezen.
(Bron: ING, ABN Amro, Rabobank, Algemeen Dagblad, NOS, RTL Nieuws, Betaalvereniging.nl, Rapport: onderzoek naar de kosten en baten van het betalingsverkeer voor financiële instellingen 2021. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De banken “vergeten” maar even heel graag dat er velen ontslagen zijn en veel gebouwen zijn eruit gekieperd !! Ik lees nergens hoeveel hun onkostenpost is gedaald.De banken willen blijkbaar dat alles wat zij doen en veranderen betaald gaat worden door de klant.Hun onkostenpost moet blijkbaar 0 worden.
Als oud bankman vind ik dit wel een erg eenzijdige weergave. In mijn banktijd waren tal van medewerkers handmatig bezig aan balies en bij administraties, waar nu vrijwel alles is geautomatiseerd met aanzienlijk minder personeel. Veel bijkantoren zijn gesloten, geldautomaten sparen diverse handelingen en medewerkers uit en ook digitaal bankieren heeft de banken veel winst opgeleverd. Resumerend: verminderde dienstverlening tegen hogere kosten, met toenemende winsten als gevolg. Om die winst nog verder te laten toenemen betalen we maandelijks geld voor onze betaalrekening, waar gratis meer voor de hand zou liggen.
uhm in italie zijn veel banken compleet gratis. De ING bank geeft klanten in italie zelfs een gratis credit card, zolang je €500 pm uitgeeft. Dus als je ook een revolut account in bezit hebt, kan je gewoon met je credit card iedere maand geld storten op je revolut account en dan haal je die €500 dus iedere maand. Daarnaast zijn er vele andere banken in italie compleet gratis.
in de UK zijn de alle banken + credit card ook compleet gratis
N26, Revolut, Monese, zijn allemaal moderne banken die in nederland compleet gratis zijn. Ik begrijp niet waarom ouderwetese banken zoals ING nog kosten in rekening brengen. ze verdienen zoveel geld aan mensen die geld daar op hun rekening hebben staan
Tja, Nederlanders zien overal een gat om geld mee te verdienen, in het geval van banken, in een negatieve zin van het woord. Nederlandse banken worden rijk ten koste van hun klanten.
De ABNAMRO brengt mensen die onder bewind voering staan onnodig in de kosten, elke maand halen ze 4,75 af van mijn leefgeld, terwijl ik amper genoeg heb om van te kunnen eten. Telkens wanneer ik zonder geld zit, zetten ze mijn rekening in het rood, om de 4,75 dat ik moet betalen voor deze vervloekte leefgeld rekening. Hoeveel miljoenen zullen ze niet ontvangen van al die slachtoffers die zij maken. Zij brengen mensen zelf in de problemen. Dat banken verlies zouden leiden, daar geloof ik geen barst van.