Naar cookieinstellingen
overheid

Vragen over digitaal communiceren met de overheid? U kunt nu ook terecht bij de bibliotheek

De digitalisering van de overheid is niet voor iedereen een uitkomst. Ruim 4 miljoen Nederlanders vinden het lastig om via het internet boetes of rekeningen te betalen, toeslagen aan te vragen of belastingaangiften te doen. Om deze mensen te helpen opent de overheid vanaf 1 juli 2019 in verschillende bibliotheken loketten waar zij terecht kunnen voor mondeling advies. Naast deze loketten, zijn er ook nog ander informatiepunten waar mensen met digitale overheidsvragen kunnen aankloppen.

Hulp in de bibliotheek

In totaal moeten er in 2019 in 15 bibliotheken dit soort loketten komen. De eerste wordt geopend in Venlo en later vandaag zullen ze ook in Rotterdam, Dordrecht, Breda en Groningen worden geopend. Iedereen die dit wil, kan hier kosteloos hulp krijgen bij allerlei overheidsgerelateerde zaken die geregeld moeten worden via het internet. Het is de bedoeling dat er de komende 2 jaar zeker nog 120 van dit soort loketten bij komen, zodat mensen door heel Nederland de hulp kunnen krijgen die zij nodig hebben.

Hulp vanuit andere initiatieven en organisaties

Dit project is het een initiatief van de Manifestgroep en de Koninklijke Bibliotheek Den Haag. Naast deze nieuwe loketten van de overheid, zijn er ook andere plekken waar u terecht kunt voor advies op het gebied van digitale communicatie met de overheid. Zo heeft de Belastingdienst door heel Nederland servicepunten waar mensen die niet zo goed zijn met de computer informatie kunnen krijgen over alles wat onder de Belastingdienst valt. Op de website van de  organisatie kunt u controleren of er ook zo’n servicepunt bij u in de buurt is.

Daarnaast kunnen leden van vakbond FNV met hun vragen over werk en inkomen terecht bij zogenoemde service- en nazorgpunten. Deze worden bemand door opgeleide vrijwilligers die onder meer kunnen helpen bij  belastingvragen. In totaal zijn er 600 van dit soort punten door heel Nederland.

Ook ouderenorganisaties kunnen hulp bieden bij dit soort vragen. KBO-PCOB biedt haar leden bijvoorbeeld hulp bij belastingaangiftes en andere financiële zaken. Ook andere ouderenorganisaties, zoals KNVG, NOOM, NVOG en FASv kunt u benaderen met vragen over toeslagen. U kunt hen een e-mail sturen of bellen en zij zullen u dan proberen zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Daarnaast bieden veel gemeenten ook hulp bij het oplossen van financiële vraagstukken. Deze hulp gaat meestal uit van een welzijnsorganisatie. Wilt u weten of uw gemeente ook dergelijke hulp aanbiedt? Dan kun u het best telefonisch contact opnemen. Weet wel dat het gebruik maken van deze gemeentelijke diensten geld kan kosten

Lees ook: Toeslagen niet voor alle rechthebbende even toegankelijk

(Bron: archief, Rijksoverheid, FNV, KBO-PCOB)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.