streekvervoer

Streekvervoer heeft nieuwe cao, stakingen blijven uit

Er is al tijden veel te doen over de slechte arbeidsomstandigheden van werknemers van streekvervoerders. Stakingen zijn het resultaat, maar deze lijken voorlopig niet meer nodig. Na lang onderhandelen zijn de vakbonden en de vervoersmaatschappijen eruit en ligt er een nieuwe cao voor 12.000 werknemers. 

Dit gaat er veranderen

Door de nieuwe cao stijgen de lonen van deze 12.000 mensen de komende 3 jaar met 8,3 procent en krijgen 1000 uitzendkrachten een vaste baan aangeboden. Daarnaast zijn er ook afspraken gemaakt over de arbeidsomstandigheden, die volgens onder meer de buschauffeurs ernstig te wensen overlaten. Zo zijn hun ritten zo strak op elkaar gepland dat er amper tijd is voor een plaspauze. Het gevolg? Ze kunnen soms wel 4 uur lang niet naar de wc. In de nieuwe cao staat dat het er nu na elke 2,5 uur werken ruimte is voor een plaspauze.

Moeilijke onderhandelingen

De oude cao van de werknemers van onder andere vervoersmaatschappijen Arriva en Qbuzz verloopt op 1 januari 2018. Ruim voor het verstrijken hiervan gaan de bonden FNV en CNV om de tafel met de vervoerders, maar ver komen ze in eerste instantie niet. De werkgevers willen volgens FNV niet met concrete plannen komen voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de buschauffeurs en treinmedewerkers. Zodoende wordt er eerst een kleinschalige staking in een aantal provincies afgekondigd, gevolgd door een grote, landelijke staking op 4 januari 2018.

Oorzaak van de problematiek

Volgens de FNV is het uitbestedingssysteem dat sinds 200 wordt gehanteerd door de Nederlandse provincies de oorzaak van de problemen die opgelost moeten worden door de nieuwe cao. Zo’n uitbestedingssysteem houdt in dat vervoerders elk jaar met een plan kunnen aankloppen bij de provincie waaruit blijkt dat zij de beste partij zijn om het streekvervoer te verzorgen. De FNV zegt eerder al tegen deze site dat deze plannen altijd rooskleuriger zijn dan de realiteit.

(Bron: FNV, NOS, ANP)

Geef een reactie