Naar cookieinstellingen

Stop arbeidsdiscriminatie

Vooroordelen, we hebben ze allemaal. Ook werkgevers hebben vooroordelen en dat moet stoppen vindt minister Asscher. Om discriminatie tijdens de wervings- en selectieprocedure tegen te gaan is er een campagne gestart: Zet een streep door discriminatie.

Vooroordelen

Uit onderzoek door het ministerie van Sociale Zaken blijkt dat veel werkgevers, vaak onbewust, vooroordelen hebben. Die vooroordelen kunnen tijdens de werving en selectie van nieuw personeel tot discriminatie leiden. Zo worden oudere sollicitanten vaak niet eens uitgenodigd voor een gesprek. En sollicitanten met een niet-westerse naam maken ook vaak minder kans op een uitnodiging.

Zet de vooroordelen opzij

Het doel van de campagne is duidelijk te maken dat iedereen vooroordelen heeft, en te laten zien hoe je daar overheen kunt stappen. Voor de campagne maakte documentairemaker Frans Bromet 4 mini-filmpjes.

Werkgever Bart heeft definitief een streep door discriminatie gezet en de 61-jarie Elseliene aangenomen.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Racisme zit in de genen van de mens. De mens weet altijd wel een onderscheid te maken, waardoor hij/zij of zijn/haar groep beter is als alle andere. Op zich heb ik niets tegen bepaalde namen of termen, zoals: neger of zwarte, omdat ik dat helemaal niet zie al iets minderwaardigs. Maar als die namen als kwetsbaar worden gezien, spreek je die niet meer uit. Makkelijk zat. Ik vind zwarte mensen heel mooi en aantrekkelijk. Wat is er nu mooi aan witte mensen? … Neem bijvoorbeeld, Paul Witteman, wat is daar nu aan?… Waar ik wel een hekel aan heb, zijn domme mensen en die vind je in iedere kleur. Wat ik heel dom vind, is dat de geschiedenis van de zwarte mens in Suriname en op de Antillen verdraaid en verzwegen wordt. Maar ik begrijp wel waarom! … De zwarte mens is als slaaf uit Afrika weggevoerd, door hoofdzakelijk, Joodse slavenhandelaren en plantage eigenaren. Daaruit is een mix voortgekomen, de z.g. “Juka” (wat Joden stront betekend). De slaven werden zwanger gemaakt door de Joodse eigenaren en die kinderen zijn nu een belangrijke bevolkingsgroep in Suriname en Nederland. Ze zijn te herkennen aan een grotere spitse neus en grote oren. Iets wat totaal anders is bij de raszuivere Afrikaan. Die Juka’s zitten nu tussen twee vuren, enerzijds zijn ze Joods (slavendrijver) en anderzijds zijn ze neger (slaaf). In Suriname hadden de Juka’s altijd maatschappelijk een streepje voor. Jazeker, onderling discrimineren de zwarten ook. Dat hoor je hier natuurlijk niet. Maar je hebt in Suriname ook rangen en standen, de indianen staan helemaal onderaan, dan volgen de boscreolen, daarboven de Javanen, de Hindustanen en de Juka’s staan ongeveer gelijk op de maatschappelijke ladder. Als we nu met z’n allen open kaart spelen, gaan we allemaal begrijpen hoe het zit. Ondertussen schaffen we Zwarte piet helemaal af, samen met St. Nicolaas. Waarom ook st. Nicolaas? Ik vertrouw kindervrienden helemaal niet.

    oosterwijck says:

    Terugkijkend in de geschiedenis kom ik tot de volgende conclusie: In 1945, werd Europa bevrijd door enerzijds Amerika en anderzijds Rusland. Meteen begon een nieuwe veldslag, Kapitalisme tegen Socialisme (ook wel Communisme genoemd). Amerika en Rusland probeerde elkaar de loef af te steken met de beste verzorgingsstaat te demonstreren om de Europese arbeidersklasse voor zich te winnen. Met het Marshallplan kwamen veel Amerikaanse bedrijven naar Europa: Remmington, Nickolson, AMP, om er een paar te noemen. Er stonden grote belangen op het spel en de bevolking werd verwend met een vaste baan een nieuw huis een auto. Niets was onmogelijk. Elk jaar meer welvaart en meer luxe. De Europese Communisten, kregen het zwaar, terwijl ze tijdens de oorlog tegen nazi Duitsland ageerden, werden ze na de oorlog genegeerd. Een Communist kon een carrière wel vergeten. Voor de bevolking werden nieuw woonwijken gebouwd, hier met ééngezinswoningen, in de USSR met appartementsgebouwen. Hier met een eigen auto, in de USSR met gratis openbaar vervoer. Eigenlijk was alles gratis in de USSR. De mensen, daar, gingen naar de fabriek of kantoor en hun hele leven was verzorgd en geregeld. Elke zomer gratis (met vakantie bonusbonnen) op vakantie naar de Krim. Hier was alles anders verzorgd, je kreeg meer loon en daarvan moest je alles weer zelf betalen. Netto bleef er hetzelfde over. Maar beide systemen waren erg kostbaar voor de Staat, om de arbeider te behagen en te beletten dat hij sympathie kreeg voor de tegenstander. In de jaren tachtig, bleken beide systemen niet langer houdbaar. Amerika trok zich terug en de Amerikaanse bedrijven die met het Marshallplan naar Europa waren gekomen, sloten de deuren. Gorbatsjov kwam aan de macht (nadat Jeltsin teveel was gaan drinken) en werd benaderd door de Iluminatie (o.a. Rockenfeller en Rotschild) met een voorstel om de USSR te ontmantelen. Hij ging akkoord en er kwam een eind aan de wedloop om de arbeidersklasse te behagen. Dit was het definitieve eind van het arbeidersparadijs. Vanaf nu zal de arbeider echt goed worden uitgekleed en alle verworvenheden ontnomen worden, die hij sinds 1945 had verkregen. De rekening moet nu worden terugbetaald, door de arbeider.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.