Schuldvrij
Publicatiedatum: 16 oktober 2017
In Nederland hebben meer dan 500.000 huishoudens te maken met problematische schulden. Eruit komen is niet eenvoudig en een oplossing lijkt onmogelijk. Voor de makers van de documentaire Schuldig en De Correspondent is dit de aanleiding om met de campagne Schuldvrij! te lanceren. Met deze campagne willen zij een einde maken aan de problemen in de schuldenindustrie.
Schuldenindustrie
Journalist Jesse Frederik, initiatiefnemer van Schuldvrij! heeft zich het afgelopen jaar verdiept in de Nederlandse schuldenindustrie. Hij kwam in een wereld terecht van wetten, regels en protocollen. Een ondoorzichtige wereld die voor mensen met schulden onmogelijk maakt om hierin een weg te vinden. Uit cijfers blijkt dat er in 2016 maar liefst 8.000 keer een huis is ontruimd en 20.000 keer is de elektriciteit afgesloten. Bij de schuldhulpverlening kwamen 89.000 meldingen binnen. Het risico op problematische schulden ligt op de loer voor 1 op de 5 huishoudens. Van de 500.000 mensen die kampen met schulden, zitten maar 70.000 mensen in de schuldhulpverlening.
Er moet iets veranderen
De manier waarop er nu met mensen die in de schulden komen om wordt gegaan moet veranderen. Er moet sneller zicht komen op de oplossing en die oplossing moet recht doen aan alle betrokken partijen. Want niet alleen degene met schulden lijden hieronder, ook schuldeisers hebben bij de huidige procedures geen baat.
Manifest
In 2016 maken Sarah Sylbing en Ester Gould de documentaire-serie Schuldig. Het programma geeft een kijkje in de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord. Een roerige buurt met heel veel schulden. Deze reeks is de definitieve aanzet voor de campagne. De campagne Schuldvrij! gaat op 16 oktober 2017 van start met de presentatie van een manifest. Hierin staan 5 aanbevelingen zoals een halt toeroepen aan het beboeten van armoede en een collectief overheidsloket voor schulden.
De 5 aanbevelingen zijn:
1. Stop met het beboeten van armoede.
2. Stop de wanpraktijken bij incassobureau’s.
3. Heroverweeg marktwerking voor deurwaarders.
4. Zorg voor samenhang: geef de overheid één gezicht.
5. Bied meer mensen een perspectief op een schuldvrij bestaan.
Ondersteund door bedrijven
Achmea, CZ, Delta Loyd Foundation, Aegon en andere bedrijven ondersteunen het manifest. Ook sociale raadslieden, schuldhulpvrijwilligers, individuele faillissementsrechters, deurwaarders en bekende Nederlanders staan achter dit initiatief. Voor het eerst is de schuldenproblematiek ook opgenomen in het regeerakkoord. “Het manifest is vooral een manier om aandacht te vragen voor deze bizarre schuldenindustrie. We willen dat er gestopt wordt met de boetes op armoede”, aldus Jesse Frederiks. “Daarnaast is dit een signaal naar de diverse gemeentes in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen in 2018. ”
Jesse Frederik en gerechtsdeurwaarder Paul van Roon zijn beiden te gast in Tijd voor MAX op maandag 16 oktober 2017.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Tja. Eerst schuif je in alle onschuld een rekening door naar de volgende maand en eer je het weet zit je met TBS; Te Barre Schuld. En als je eenmaal in de klauwen van een incassobureau bent beland sta je buiten de maatschappij. Men mag met je probleem aanduvelen naar eigen believen en rekent daar doorgaans hele flinke “kosten” voor. Vader Staat is er ook zo een. Zorgpremie verplicht verklaren en in volgende jaren de burger steeds meer voor minder laten betalen. Tot het niet meer gaat. Van de te lage WW, AOW, WIA om er een paar te noemen. En niet meer kunnen betalen staat gelijk aan jezelf criminaliseren. Er volgt al snel bericht van het justitiële incassobureau. Die doen er trouwens nog een schepje bestuursrechterlijke premie bovenop. Omdat men in de nood zijn vrienden leert kennen raak je vaak al snel alleen. Ik begrijp dat dit manifest ook is bedoeld om te worden opgepikt door gemeenten. Iets te doen voor de burgers die het niet meer zelf kunnen. Ik denk dat dat fout is. We hebben gezien hoe gemeenten vaak omgaan met de verschillende bijzondere zorgplichten, aan hen door de politiek opgelegd. Om te beginnen kan er door gemeenten met verschillende prioriteit naar worden gekeken. Voor mensen met probleemschulden blijft het hetzelfde. Opgejaagd door bloedhonden, maatschappelijk al veroordeeld voor “eigen schuld” dus meestal eenzaam, ongekend. Foute wetten en bedrijven die tallozen in de ( “afgeslankte”) WW dus eigenlijk al zo goed als in de bijstand drijven. Bloedhonden die nooit worden opgejaagd, uitgekleed of schuldig verklaard. Nee, we stemmen op ze. Het schulden probleem zal door de gevoerde marktpolitiek en de zielloze partijen die nu gaan regeren zich sterk uitbreiden. De wetgeving is nu eenmaal pró bedrijf. In nagenoeg alle geval. De burger legt het áltijd af. Of u moet mij iemand met schulden aanwijzen die weerbaar, zelfredzaam is en met groot gemak, ondersteund door een goede advocaat, kwesties kan voorleggen aan een rechter. Inderdaad zou het een overheidsaangelegenheid moeten zijn. De twee eerste aanbevelingen zijn juist. Maar of deze regering aan iets in de marktwerking iets zal gaan doen? Een nieuwe overheidstaak? Van de laatste, de vijfde aanbeveling, raak ik somber. Hoe groot is de groep die met een regering als de huidige en de jaren die gaan komen geen énkel perspectief hebben? De groep die ternauwernood beweegt vanwege vastzitten in drijfzand en steeds dieper zakken. Ik wens Jesse alle succes dat met zijn manifest is te boeken!
Goedemiddag
helemaal mee eens , dat er iets gebeuren moet.
Maar besteden jullie ook aandacht aan al die gemeenten , die denken met dure leningen van 10 tot wel 14% mensen in nood te helpen .waarom moet dit een verdien model zijn , terwijl alle rentes super laag zijn
Het wordt idd tijd dat er iets gaat gebeuren want als je in de schulden zit door onvoorziene omstandigheden krijg je ook nog boetes opgelegd. Kom je nog meer in de schulden. Chronisch zieken kunnen niet naar een fysio of andere dingen omdat ze zich niet aanvullend kunnen verzekeren. Je wordt dus als het ware dubbel gestraft.
Het wordt tijd dat de regering is echt wakker gaat worden.
Eindelijk weer landelijke medegevoelens voor de Mens in de Schulden.Ik kan er over meepraten,zit al meer als tien jaar te vechten: Tegen “Het incassobeleid,De Schulhulpverlening van de Gemeente en ook de Rechters”.
Ondanks alle medewerking ,je helemaal letterlijk met alles blootgeven ,inzage in je papieren enz.is er heden ten dage nog niets opgelost.De kosten lopen op boete op boete.En eigen idëeen aandragen,het mag niet baten je ligt op de pijnbank,niet alleen met je papierenhandel,maar het ergste is je menszijn wordt aangetast en geestelijk ga je er door kapot.Verschillende malen met Dhr Roemer (SP) en Hr Samson(PVDA) en met Mw J De Kock van het Ned Landelijke Schuldhulp vereniging gesproken het mocht niet baten.
Laten wij een vuist maken en protesteren in DEN HAAG , desnoods spreektijd aanvragen en dan luid en duidelijk
laten zien dat het niet alleen de : verslaafde mens of thuisloze ofanderzijds mensen zijn .maar de GEWONE NEDERLANDER die altijd heeft gewerkt en belasting heeft betaald en inderdaad door Baan verlies en ziekte in deze situatie is terechtgekomen.
Ik ga voor het Manifest en teken
En bij de Quiet zal ik er ook voor strijden.
Een schuldenaar
Herkenbaar – we kwamen bij de gemeente voor een minnelijke regeling – dat kon niet zei men. Wekenlang hebben we geïnformeerd bij de dienstdoende ambtenaar. Alles was ingediend. Na 5 weken afwachten en steeds te horen krijgen dat de medewerker ziek of afwezig was – bleek ons dossier zelfs niet bij de rechtbank aangekomen. Alsof je die tijd hebt. Bovendien had zij geadviseerd dan maar de sanering in te gaan. Dit terwijl het beleid toch duidelijk een minnelijk traject als eerste adviseert. Vervolgens kwam de ambtenaar bij de rechtbank niet opdagen en zei de rechte ‘u moet helaas uw eigen boontjes doppen’ , maar heeft ons uiteindelijk fantastisch geholpen, eindelijk iemand die het doorzag en snapte.
Wat veel mensen niet begrijpen is dat die ambtenaar bij de gemeente die je om hulp vroeg zo’n beetje de laatste strohalm was en slecht beleid gevoerd heeft en de tijd ook nog eens maanden heeft op laten lopen waardoor een minnelijk traject niet meer mogelijk was.
Als ik tijd en energie heb ga ik wel weer een klacht indienen, maar dat is het grootste probleem, niet alleen geld, tijd en energie daar kom je chronisch tekort van als je hiermee te maken hebt. Je bent zomaar 1-2 dagen in de week bezig om brieven te schrijven, aan de telefoon te wachten, en door procedures heen te lopen. En maar weer proberen heel rustig te blijven en de zaken op te lossen, wat vrijwel een onmogelijke taak is.
Het wordt hoog tijd dat er wat gedaan wordt aan de vele mensen die schulden hebben.En die mensen op een goede eerlijke manier worden geholpen om uit de schulden te komen.
Ook de incassobureau`s en deurwaarders kantoren zoals de LAVG en GGN zou moeten worden aangepakt voor hun wanpraktijken en mensen met schulden nog veel dieper in de schulden te jagen.
Tevens zou er een wet moeten komen dat er geen beslag mag worden gelegd op inkomen of zorgtoeslag, daardoor komen mensen nog meer in de problemen.
Het is een grofschandaal hoe incassobureau`s en de LAVG en GGN te werk gaan om grof te verdienen over de rug van mensen met schulden!
Goed plan het manifest, alleen het werkt niet want wat heeft de overheid geleerd van de documentaire over schuld van oktober 2016! ja juist niets.
Eindelijk een initiatief, om de criminele schuldenindustrie aan te pakken. Al tientallen jaren, verergerd de schuldenindustrie op criminele wijze, de problemen van mensen, die vaak niet in staat zijn om (financiele) problemen te voorkomen. … Meestal liggen psychische problemen aan de basis van financiele problemen. … Maar vergeet ook niet de werkwijze van criminele bedrijven, die kwetsbare bevolkingsgroepen in de problemen brengen en daarmee de basis leggen voor een aaneenschakeling van financiele problemen. Denk hierbij aan de Telecombedrijven (zoals Tele2) die zich speciaal richt op de zwakkeren in de samenleving met debiele reclamecampagnes, waarbij: jongeren, mensen met een uitkering en mensen met een buitenlandse achtergrond, bedrogen worden en uitgebuit, met behulp van een keiharde leugenachtige incasso wijze. Dergelijke Telecombedrijven, bieden niet aan, wat ze in debiele reclame campagnes aanbieden. Vervolgen krijgen consumenten véél te hoge rekeningen. Dubbele rekeningen. En problemen worden moedwillig niet opgelost. Het bureau rechtshulp heeft de handen vol, aan consumenten die om hulp aankloppen en moeten steeds vertellen, dat een toewijzing beneden de €300 niet mogelijk is. De Geschillencommissie heeft een dagtaak om klagende consumenten te helpen. Maar veel mensen met psychische problemen of mensen die de taal niet voldoende machtig zijn, haken hier af. En zijn vervolgens slachtoffer van de schuldenindustrie. Dergelijk criminele bedrijven, zouden aangepakt moeten worden door ACM en de regering (die dat persé niet doen). Er zou een ombudsman voor consumenten moeten komen, waarbij de zwakkeren in de samenleving (zonder drempels) op eenvoudige wijze hulp kunnen krijgen. … Maar hier laat de overheid het helemaal afweten. Rutte en zijn meelopers zijn totaal niet geinteresseerd in de mensen, die hij met valse beloften heeft overgehaald om op hem te stemmen. Eerst werden mensen overgehaald met de belofte: “Iedereen €1000 erbij” , en daarna met de belofte: “Mensen in zware beroepen kunnen eerder met pensioen”.
Het verdienmodel – schulden in Nederland – is uitzonderlijk slecht geregeld – en dit terwijl het iedereen kan overkomen.
Wat me het meest verbaasd is dat mensen die nooit met schulden te maken hebben gehad je aankijken alsof zij het water zien branden als je verteld hóe het er aan toe gaat. Mensen wanen zich blijkbaar veilig en denken dat alles wel goed geregeld is (lees oordeel over de mens die het overkomt is meestal de norm) totdat het hen zélf overkomt en zij een totaal nieuwe wereld ontdekken waarin systemen, bedient door mensen, langs elkaar heen communiceren en dossiers met elkaar in strijd raken, wat vrijwel altijd een negatieve rekening oplevert voor het onderwerp van discussie, de klant die net zijn/haar baan is kwijtgeraakt en probeerde dit op te lossen. Dit gebeurd niet in de laatste plaats door overheidsorganen als belastingdienst en CJIB, maar ook zorgverzekeraars en energiebedrijven hebben er een handje van.
Het grootste probleem is dat instanties soms maar wat doen, zelfs tegen afspraken en beleidsregels in, zelfs tégen afspraken met de rechter in. Denk daarbij bijvoorbeeld aan loonbeslag terwijl iemand’s inkomen door de rechter op een minimum is vastgesteld er niets meer af mag, maar werkgevers onder druk van een brutaal incassobureau dan toch maar het beslag uitvoeren. Hierdoor komt de schuldenaar opnieuw in de problemen, omdat er van het minimum dat er was zomaar nog meer wordt afgehaald. En daar komt dan weer een boete op. Krijgt u het plaatje een beetje helder? Hoe het werkt? Bij de belastingdienst gebeurd hetzelfde, men weet vaak niets eens dat er een maandelijkse afdracht is van dat inkomen waardoor er een minimum deel overblijft.
Dit heeft te maken met onkunde en onwetendheid van mensen die rechten hebben gekregen die zij niet zouden mogen hebben en door hiaten in het beleid. Soms zijn bedrijven ook gewoon hondsbrutaal door te incasseren of beslag te leggen tegen afspraken met de rechter in en gaan op korte termijn voor inning en zien wel waar het schip strand. Als de klant zich verzet kun je het altijd nog terugdraaien toch? Voorbijgaand aan het persoonlijk leed dat men gedupeerden aan doet. Neem bijvoorbeeld een instantie als DAS, het is ongelooflijk hoe zij je onder druk zetten en beweren dat ze juist goed helpen, maar de praktijk is dat wanneer je iets afspreekt ze je evengoed wekelijks of soms dagelijks met mails en sm-jes bestoken met het te betalen schuldbedrag waar je een afspraak over gemaakt had. Een aardige auto rijden medewerkers ervan. Ik begrijp überhaupt niet wat mensen beweegt bij zo’n instantie te werken. Doet onze moraal het nog wel? Syncasso, ingezet door onze overheid is niet veel beter.
De schuldenaar, om welke reden dan ook in die situatie beland, wordt altijd weg gezet als de schuldige en krijgt altijd de rekening, of de communicatie nu wel of niet klopt. Maar is dat zo? Of maken bedrijven er door slecht communicerende systemen een potje van? De schuldenaar is soms uren per week kwijt om alles te corrigeren, recht te zetten, uit te leggen en weer vast te leggen. Dit alles naast een baan, ziekte, en allerlei andere factoren waar mensen soms mee te maken hebben als de medaille omgekeerd is komen te liggen.
Van het totale schuldbedrag dat ontstaat bij instanties van gewone dagelijkse voorzieningen, zoals belasting, energie, zorg, internet, telefoon etc. is 30% vaak de oorspronkelijke schuld en 70% de steeds opgelegde en verhoogde boete. Dus als mensen 1000,- schuld hebben kan het zomaar zijn dat het oorspronkelijke bedrag 300,- was en in de loop van de tijd is op geplust met 700,-. Boetes op rekeningen die mensen om te beginnen al niet konden betalen.
Het hele schuldbeleid in Nederland tast de mensenrechten aan en zou wereldkundig gemaakt moeten worden.
Ik ben geen groot fan van de Verenigde Staten, maar daar is zelfs het schuldbeleid is daar beter geregeld als hier in Nederland. Hier worden incassoburo’s rijk van mensen die het geld om te beginnen al niet hadden en rijden er mooie auto’s van die komen voorrijden om de druk maar weer wat op te voeren.