Ruim helft Nederlandse werknemers heeft wel eens een aanvaring met de baas
Publicatiedatum: 12 februari 2019
Een prettige sfeer op het werk, fijne collega’s en een goede leidinggevende zijn belangrijke beweegreden om elke ochtend met plezier naar het werk te gaan. Uit onderzoek van Intermediair blijkt dat er ook een hoop stressfactoren op de werkvloer zijn. Zo zorgt de leidinggevende nogal eens voor problemen. Meer dan de helft van de werknemers heeft soms tot regelmatig een aanvaring met de leidinggevende. De meest gehoorde klacht: ze luisteren niet goed.
Schreeuwen en agressie los niets op
Het onderzoek wijst uit dat maar liefst 1 op de 5 mensen wel eens een aanvaring heeft met de leidinggevende. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan soms (41 procent), vaak (11 procent) of heel vaak (2 procent) een aanvaring te hebben met zijn of haar manager. Op zichzelf is het aangaan van een conflict op het werk een teken van betrokkenheid, aldus Beate Volker, hoogleraar sociologie aan de faculteit Sociale en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Volker is dat het goede nieuws van een conflict. De wijze waarop men het conflict aangaat is bepalend. “Met schreeuwen en agressie los je niets op”, zegt Volker tegen Intermediair. “Objectief blijven is moeilijk als je boos bent. Slaap er eventueel een nachtje over of betrek een onafhankelijke collega bij de oplossing.”
Niet goed luisteren
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de belangrijkste reden waarom het misgaat is dat een leidinggevende niet goed luistert. Maar liefst 52 procent van de ondervraagden is het daar over eens. Daarnaast spelen het gebrek aan de juiste competenties, manipulatie en betweterigheid een grote rol. Een slechte verhouding zorgt voor veel stress en kan tot grote problemen leiden voor zowel de werknemer als werkgever. Mensen gaan met angst en tegenzin naar hun werk en dat geeft stress en burn-outs.
Schouderklopje
De Amerikaanse auteur en psycholoog Travis Bradberry onderzocht de redenen waarom mensen ontslag nemen. Ook daar staat de leidinggevende met stip op 1. Niet het werk, maar de manager is in veel gevallen de reden om van baan te wisselen. Volgens hem doen managers onvoldoende hun best om werknemers te behouden. Ze overvragen werknemers, komen hun beloftes niet na en bevorderen vaak de verkeerde mensen. Daarnaast concludeert Bradberry dat er onvoldoende een beroep wordt gedaan op de creativiteit van de werknemer en wordt het nauwelijks een intellectuele uitdaging geboden. Meest onderschat is het schouderklopje. Deze blijk van waardering wordt veel te weinig ingezet terwijl werknemers daar wel behoefte aan hebben.
Hoe moeilijk een conflict soms ook is, uitpraten is de enige manier. Lukt dit niet samen, vraag dan hulp van een collega of een vertrouwenspersoon als die er is.
(Bron: AD/Intermediair)