Naar cookieinstellingen
werknemers

Ruim helft Nederlandse werknemers heeft wel eens een aanvaring met de baas

Een prettige sfeer op het werk, fijne collega’s en een goede leidinggevende zijn belangrijke beweegreden om elke ochtend met plezier naar het werk te gaan. Uit onderzoek van Intermediair blijkt dat er ook een hoop stressfactoren op de werkvloer zijn. Zo zorgt de leidinggevende nogal eens voor problemen. Meer dan de helft van de werknemers heeft soms tot regelmatig een aanvaring met de leidinggevende. De meest gehoorde klacht: ze luisteren niet goed. 

Schreeuwen en agressie los niets op

Het onderzoek wijst uit dat maar liefst 1 op de 5 mensen wel eens een aanvaring heeft met de leidinggevende. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan soms (41 procent), vaak (11 procent) of heel vaak (2 procent) een aanvaring te hebben met zijn of haar manager. Op zichzelf is het aangaan van een conflict op het werk een teken van betrokkenheid, aldus Beate Volker, hoogleraar sociologie aan de faculteit Sociale en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Volker is dat het goede nieuws van een conflict. De wijze waarop men het conflict aangaat is bepalend. “Met schreeuwen en agressie los je niets op”, zegt Volker tegen Intermediair. “Objectief blijven is moeilijk als je boos bent. Slaap er eventueel een nachtje over of betrek een onafhankelijke collega bij de oplossing.”

Niet goed luisteren

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de belangrijkste reden waarom het misgaat is dat een leidinggevende niet goed luistert. Maar liefst 52 procent van de ondervraagden is het daar over eens. Daarnaast spelen het gebrek aan de juiste competenties, manipulatie en betweterigheid een grote rol. Een slechte verhouding zorgt voor veel stress en kan tot grote problemen leiden voor zowel de werknemer als werkgever. Mensen gaan met angst en tegenzin naar hun werk en dat geeft stress en burn-outs.

Schouderklopje

De Amerikaanse auteur en psycholoog Travis Bradberry onderzocht de redenen waarom mensen ontslag nemen. Ook daar staat de leidinggevende met stip op 1. Niet het werk, maar de manager is in veel gevallen de reden om van baan te wisselen. Volgens hem doen managers onvoldoende hun best om werknemers te behouden. Ze overvragen werknemers, komen hun beloftes niet na en bevorderen vaak de verkeerde mensen. Daarnaast concludeert Bradberry dat er onvoldoende een beroep wordt gedaan op de creativiteit van de werknemer en wordt het nauwelijks een intellectuele uitdaging geboden. Meest onderschat is het schouderklopje. Deze blijk van waardering wordt veel te weinig ingezet terwijl werknemers daar wel behoefte aan hebben.

Hoe moeilijk een conflict soms ook is, uitpraten is de enige manier. Lukt dit niet samen, vraag dan hulp van een collega of een vertrouwenspersoon als die er is.

(Bron: AD/Intermediair)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.