Naar cookieinstellingen
Rabobank, bankhelpdeskfraude

Rogier de Haan: ‘Bank werkt kritiekloos mee aan oplichtingstruc’

Op een decemberdag wordt de heer Smit gebeld door Rabobank. Een onbekende heeft zich toegang weten te verschaffen tot zijn bankrekening; er verdwijnen grote bedragen. Onmiddellijke actie is vereist. Voor elke overboeking stuurt de Rabobankmedewerker een mailtje naar de heer Smit. Hij moet het mailtje aanklikken en de code op zijn Random Reader (paslezer waarmee u kunt internetbankieren) doorgeven. Op deze manier kunnen alle overboekingen worden teruggedraaid…

Blokkeren rekening

De methode werkt goed; € 10.000 wordt weer teruggeboekt. Maar dan dient zich een nieuw probleem aan. Een andere afdeling van de bank blokkeert de rekening, op verdenking van frauduleuze handelingen. Daardoor kunnen een heleboel overboekingen niet worden teruggedraaid. Om de blokkade op te heffen, moet de heer Smit zelf contact opnemen met de bank. Dit doet hij. Op de vraag of er sprake is van fraude, antwoord de heer Smit ontkennend. Daarop wordt de rekening gedeblokkeerd. Nu kunnen ook de overige illegale overboekingen worden teruggedraaid. Na een paar uur is al het geld van de heer Smit weer terug op zijn bank- en spaarrekening: € 40.000 in totaal.

Toch oplichtingstruc

Dezelfde avond realiseert de heer Smit zich ineens dat er misschien iets niet klopt aan dit verhaal. Hij belt nogmaals met Rabobank. Zijn vermoeden blijkt te kloppen. Het telefoontje dat de heer Smit die middag kreeg, was niet van de echte Rabobank geweest, maar van een oplichter. In plaats van € 40.000 te hebben teruggehaald, heeft de heer Smit juist € 40.000 verloren. Op zijn rekening staat nog maar € 4. De heer Smit is slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, ofwel spoofing. Hij is niet de enige: vorig jaar telde Nederland 10.000 slachtoffers, die voor bijna € 30 miljoen het schip in gingen. Deze trucs zijn zo geraffineerd, dat iedereen slachtoffer kan worden. Jong en oud, zelfs bankmedewerkers behoren tot de gedupeerden.

Meegeholpen aan fraude

Onder druk van de Tweede Kamer hebben de banken afgesproken dat slachtoffers van spoofing in principe volledig worden gecompenseerd. Toch krijgt de heer Smit niet € 40.000 terug, maar ‘slechts’ € 10.000. Rabobank geeft als reden dat de heer Smit zelf heeft gebeld met de bank en heeft verteld dat er op dat moment geen fraude aan de gang was. Daardoor heeft hij zelf meegewerkt aan de fraude. Al het geld dat vanaf dat moment verdwijnt, komt daarom voor zijn eigen rekening.

Rol van de bank

MAX Ombudsman kijkt hier anders naar. Het telefoontje dat de heer Smit zelf met de bank pleegde, is al lange tijd een vast onderdeel van spoofing. Rabobank weet dit, de heer Smit niet, voor hem is het de eerste keer. De bankmedewerker had de heer Smit moeten beschermen tegen deze truc. Bijvoorbeeld door het stellen van goede controlevragen. Let wel: de bank vermoedt op dat moment dat er sprake is van fraude en toch deblokkeren ze de rekening direct na zijn eerste verzoek. Daarmee heeft Rabobank actief meegewerkt aan de voortzetting van de fraude. Er zal dus kritisch gekeken moeten worden naar de rol van de bank. Wij adviseren de heer Smit zijn zaak voor te leggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wordt vervolgd. Meer tips over bankhelpdeskfraude leest u op de website van het programma Meldpunt waarin deze zaak ook is behandeld.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

Geef een reactie

Reacties (2)

    bijbloem says:

    Gisteren toevallig contact gehad over ongeautoriseerde overboekingen via de bank.
    Na een bestelling via een webshop die achteraf niet betrouwbaar bleek. Niet leveren wat er op de productfoto is afgebeeld etc.
    Lange levertijden en mogelijkheid om meer producten bij te bestellen etc.

    Medewerker moest veel opzoeken over de betreffende webshop. Dat was niet mijn vraag. Maar de medewerker deed zijn best door extra informatie te verzamelen. Dat had ik zelf al gedaan.
    Ik wilde weten op welke manier er bedragen afgeschreven konden worden zonder mijn autorisatie.

    De enige mogelijkheid was betrouwbare gegevens verstrekken.
    Afschrijvingen kunnen altijd gestorneerd worden. Ideal kan uiteraard niet.

    Ik gok dat je via bijbestellingen (voordat de oorspronkelijke bestellingen zijn gedaan) allerlei facturen kan ontvangen.
    Daar zou dan die ongeautoriseerde afschrijvingen of vorderingen op gebaseerd zijn.
    Je krijgt dus wel van alles, maar mogelijk niet wat je dacht te ontvangen.
    Bij de politie registreren ze dat niet. Er komen geen klachten binnen of niet genoeg om het te registreren.
    Wat buitenlandse webshops betreft? Geen idee.
    Misschien iets om eens nader toe te lichten.

      bijbloem says:

      Kleine correctie: ” (voordat de oorspronkelijke bestellingen zijn gedaan)
      “gedaan” moet zijn afgeleverd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.