Overheid niet coulant in digitale communicatie met digibeet
Publicatiedatum: 7 december 2017
De Nationale Ombudsman heeft een kritisch rapport opgesteld over de digitale dienstverlening van de overheid. Volgens het rapport schort het bij de overheid aan aandacht voor burgers die minder digitaal vaardig zijn. Ook is er weinig coulance als er fouten in digitale systemen worden gemaakt.
Gedwongen
De overheid richt zich vol op digitale communicatie met haar burgers, maar gaat er te gemakkelijk vanuit dat al die burgers digitaal vaardig zijn. Leidend zou moeten zijn wat gebruikers nodig hebben om met de overheid te kunnen communiceren. Burgers mogen zich niet gedwongen voelen om gebruik te maken van een digitaal kanaal als zij dat niet kunnen of willen.
Persoonlijk contact
Ombudsman Reinier van Zutphen adviseert dat de overheid ruimte moet houden voor persoonlijk contact via bijvoorbeeld de telefoon. Ook moeten burgers die digitaal zaken willen doen, maar hier moeite mee hebben, geholpen worden. Verder pleit hij voor een coulante houding als burgers fouten en vergissingen maken met digitale systemen zoals bijvoorbeeld MijnOverheid. “Bestraf deze fouten niet en wees zeker niet onredelijk.”
Tegelijkertijd vindt de Ombudsman dat de overheid te weinig snelheid maakt met de digitalisering van de dienstverlening voor groepen die daar juist om vragen, zoals bewindvoerders of sociale raadslieden.
Lees ook: miljoenen berichten van MijnOverheid blijven ongelezen en de blauwe envelop blijft.
(Bron: ANP, nationaleombudsman.nl)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Die Nationale Ombudsman toch. Kost alleen maar geld en dan nog een grote mond ook. Weet meneer van Zutphen dan niet hoe men in Den Haag met kritische rapportage omgaat? Als we zien hoe met de departementen die ten dienste staan van de bevolking wordt omgesprongen kun je eigenlijk al een beetje “uitrekenen” hoe het zal gaan met een verzoek om coulance voor het deel van de bevolking dat de gedroomde digitalisering niet kan bijhouden. Ik ontmoet ze dagelijks. Ouderen die hun “zaakjes” ten einde raad in handen hebben gegeven van kinderen of een vertrouwenspersoon, even zoveel ouderen die niet weten wat ze met internetproblemen aan moeten. Vaak mensen die op goed geluk de magnetron of de televisie bedienen maar van computers écht geen microgram kaas hebben gegeten. Maar dat zeg ik; Zo veel begrip onze overheid en regering opbrengt voor defensie, zorg, onderwijs, milieu en tal van andere wezenlijke zaken, even zoveel begrip kan de Ombudsman verwachten.
ik begrijp Hanneman niet. Wat de ombudsman doet is toch goed?. Helaas heeft de ombudsman geen macht. Hij heeft mij ook een goed geholpen maar kon behalve mij gelijk geven niets doen, daarom betaal ik al VIJF jaar een boete van €80 per maand aan het CVZ voor een fout die Unive maakte. Ik kan zelfs niet veranderen van verzekeraar of aanvullend verzekeren en moet nu o.a. mijn gebit zelf betalen.
Beste Vliegenderob,
U zegt mij niet te begrijpen en schrijft vervolgens een verhaal van dezelfde strekking. En dat gaat over dat het idee van een Ombudsman prachtig is. Maar dat is het dan, een mooi idee. Een door de politiek aangestelde wassen neus om de schijn van betrokkenheid te wekken. Want de Ombudsman heeft geen middelen, mogelijkheden om echt concreet te kunnen handelen. Hij geeft u gelijk. Net zoveel waard als het mijne. Dus; uw Omhanneman geeft u gelijk.
Helaas meneer Hanneman heeft u gelijk!! De regering gaat zijn eigen gang en trekt zich niets aan van de ombudsman. Ze nemen het advies te kennisgeving aan en gaan over tot de orde van de dag!!
Zodra de verkiezingen voorbij zijn is “het stemvee”niet meer ter zake doend!
Ik denk er steeds meer aan om niet meer naar de stembus te gaan! het heeft geen zin meer!
Nou, u zou wel moeten gaan stemmen alleen, op een andere partij misschien? Nederland is serieus toe aan sociale, menselijke politiek. We moeten af van de gevestigde. Dus geen bijbelse of liegende politici meer.