Naar cookieinstellingen
BelastingTelefoon

Opnieuw veel foute antwoorden bij BelastingTelefoon

Voor het zesde jaar op rij krijgt de telefonische hulplijn van de Belastingdienst een onvoldoende van de Consumentenbond.

Foute antwoorden

De fiscale kennis van medewerkers van de BelastingTelefoon is eerst al rond de jaarwisseling van 2017/2018 onderzocht en dit onderzoek is onlangs herhaald. Mysteryshoppers van de bond hebben in beide onderzoeken 5 vragen gesteld, aan 10 medewerkers. Bij het eerste onderzoek is een cijfer van een 4,8 gehaald. De medewerkers beantwoordden minder dan de helft van de vragen goed. Bijvoorbeeld een vraag over recht op alleenstaande-ouderenkorting is in bijna alle gevallen fout beantwoord. Iets wat mensen 876 euro kan kosten. Bij het onderzoek in maart is het cijfer iets gestegen, naar een 5,4.

Specialisten

De bond noemt het opvallend dat vragen die de 2 jaren ervoor al verkeerd beantwoord zijn, nog steeds slecht beantwoord worden. “Onbegrijpelijk”, vindt directeur Bart Combée. Als consumenten één fout maken, kunnen zij daarvoor al een boete krijgen, stelt hij. “Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de informatie van de BelastingTelefoon gewoon klopt.” Een verbetering in maart is dat mysterybellers met een zorgvraag doorverbonden worden met specialisten op dat gebied. “Die gaf beduidend betere antwoorden dan de callcentermedewerkers rond de jaarwisseling”, stelt de bond.

BelastingTelefoon

Staatssecretaris Koning bij de opening van het gebouw van de Belastingtelefoon op 17 maart 1987.

Verbeteringen

De Belastingdienst erkent “dat de beantwoording van de vragen over wet- en regelgeving beter moet”. De dienst wijst erop dat verantwoordelijk staatssecretaris Menno Snel nog dit jaar verbeteringen doorvoert. Zo worden vragen voortaan voorgelegd aan een groep speciaal opgeleide medewerkers. Hebben zij geen antwoord, dan verbinden ze “door met een fiscaal geschoolde medewerker”. Een belofte die de Belastingdienst in 2017 overigens ook al aangekondigd heeft.

Klantvriendelijkheid scoort wel goed

Naast de kwaliteit van de Belastingtelefoon heeft de Consumentenbond ook gekeken naar de klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Op het vlak van klantvriendelijkheid wordt er een dikke voldoende gehaald, een 8. Qua bereikbaarheid is het weer slechter gesteld, een 3,6. Bellers moeten vaak lang wachten voor zij te woord worden gestaan.

(Bron: ANP, Consumentenbond)

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Geheel in lijn met de verwachtingen. Als de belastingdienst, ervaren en goed opgeleide, senior medewerkers grote sommen geld biedt, om met vervroegd pensioen te gaan, kun je er op wachten dat er een tekort aan kennis in huis is. Kennis verjagen en verkwanselen, is vast overheidsbeleid. Dat is ook gebeurd, bij de gemeentelijke overheden, bij de brandweer, in het onderwijs, bij de politie en justitie, in de (geestelijke)gezondheidszorg en bij defensie. Bij die instellingen zijn goed opgeleide senior medewerkers zelfs op non-actief gezet (met behoud van salaris), om er maar zeker van te zijn, dat hun kennis niet verder gebruikt zou worden. Je kunt deze gekte samenvatten, als een samenleving slopen van binnenuit.

    fpgh says:

    Wat ook zo vreemd is dat wanneer in buiten NL woont en belastingplichting bent in NL
    dan vertikt de belastingdienst het om een papierenaangifte te verzenden, men beweert U moet het maar Online doen.En als je dat dan perse niet wil hoe moet het dan verder.

    oosterwijck says:

    Bel gewoon de belastingtelefoon, … en je krijgt gewoon een verkeerd antwoord/advies, op je vragen. … behalve als je een miljonair in Amerika bent, dan ligt er 1.8 miljard te wachten om uitgedeeld te worden.

    Ricaa says:

    Interessant om te lezen. Ook ik ben de dupe ervan geworden door een fout antwoordt van de belastingdienst. Kreeg een X bedraf terug maar dit klopte niet dus had direcr gebeld van het klopt niet kunnen jullie mij helpen. Volgens meneer van belastingdienst klopte alles en nu moet ik X bedrag terug betalen door het fout handelen van hun. Meneer de inspecteur wilt gesprekken niet terug halen ivm privicyschending dus ik gaf mijn akkoord om het gesprek terug te halen maar dit doen ze niet meer. Vertrouwen in de hulplijn is compleet weg!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.