Naar cookieinstellingen
Reinier van Zutphen, MijnOverheid.nl

Nationale Ombudsman kritisch op toegankelijkheid MijnOverheid.nl

In de eerste najaarsaflevering van Meldpunt! onthult de Nationale ombudsman een kritisch rapport over de digitale postbus van MijnOverheid.nl. Vanwege de vele klachten over MijnOverheid.nl deed de ombudsman deze zomer onderzoek naar de toegankelijkheid van het systeem. In Meldpunt! presenteert hij aanbevelingen om de communicatie tussen overheid en haar burgers te verbeteren. 

Over het hoofd

6,6 miljoen Nederlanders hebben hun berichtenbox MijnOverheid.nl geactiveerd. Gevolg is dat zij facturen en brieven van overheidsinstanties als SVB, RDW, UWV, CBR, de gemeente of de Belastingdienst alleen maar via de computer ontvangen. Veel Nederlanders zien deze mails over het hoofd of weten niet hoe ze deze digitale correspondentie moeten inzien. Ze betalen niet of te laat en krijgen te maken met boetes.

Meldpunt

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, opende in februari van 2017 samen met MAX een meldpunt en onderzocht de binnengekomen klachten. Die gaan vooral over de ontoegankelijkheid van de site, het missen van allerlei berichten en de hoge boetes voor het niet tijdig betalen van de gemiste rekeningen.

Hoezo MIJNOverheid?

In het rapport Hoezo MIJNOverheid?, dat woensdag 6 september 2017 gepubliceerd wordt, doet de Nationale ombudsman aanbevelingen aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om MijnOverheid.nl toegankelijker te maken en beter te communiceren met burgers die de digitalisering niet kunnen bijbenen.

Reinier van Zutphen licht het rapport en de aanbevelingen woensdag toe in Meldpunt. Ook te gast is MAX Ombudsman Rogier de Haan.

MAX Meldpunt is te zien op woensdag 6 september 2017 om 19.20 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (6)

    royaal says:

    onze ervaring met de overheid; op de voicemail was een bericht ingesproken door een ambtenaar. er werd direct een reactie hierop verwacht anders zouden er consequenties op volgen. maar het bleek niet mogelijk om met betreffende ambtenaar in contact te komen. daarop volgde dan ook negatieve consequenties waartegen niets meer gedaan kon worden. wij vroegen ons dan ook af of de overheid er wel of niet voor de burger was.
    de tijd die de burger vergund wordt om te reageren op de overheid is dermate kort dat de gerede afloop hiervan al vooraf bepaald wordt. dit is slechts een van onze ervaringen met de overheid. helaas werkt het vaak zeer teleurstellend voor de rekwestrant.

    Deus says:

    Helaas voor u allen, die het niet begrijpen, maar u krijgt automatisch een email van Mijn Overheid,, dat er een bericht is. Daarna dus inloggen bij Mijn Overheid (heeft u vast wel reeds al lang gedaan) en dan kunt u zien wat voor een bericht of “rekening” voor u in de postbus zit.

      Piet de Bruin says:

      Uw reactie gaat niet altijd op. In mijn geval bleek een bericht van het waterschap in berichtenbox te staan en hebben we geen mail ontvangen.
      Er was namelijk helemaal geen mailadres gekoppeld te zijn. Desondanks stond het bericht er toch en waren we bijna geconfronteerd met een dwangsomverhoging. Door dit programma gaan kijken terwijl we eigenlijk er vanuit gingen dat er niets zou zijn. Dat bleek dus net even anders te zijn.

    Shazelhoff says:

    Op zich heb ik geen problemen met ‘mijn overheid’, e-mail is ook keurig gekoppeld en krijg bericht wanneer er iets in de mailbox staat, echter ook ik kijk er niet iedere keer in en dat komt o.m. omdat ik bijna alle post die ik in mijn inbox krijg ook nog gewoon in mijn fysieke brievenbus krijg. God mag weten waarom, het irriteerd mij wel, want ik heb die digitale brievenbus toch niet voor niets en dit is dus de reden dat ik niet allert op mijn digitale brievenbus ben.
    Eigenlijk dus ook heel erg verwarrend. Ik dacht dat men dus nog steeds met een soort proef bezig was, nou ja

    ytsje says:

    onze ervaring met de overheid: ze denken zeker dat wij dat allemaal maar moeten weten maar we hebben ook een brieven bus. Overheid doe niet zo moeilijk terwijl het veeeeel makkelijker kan we zijn gewone burgers Nederlanders. Denk daar om en doe niet zo brutaal om ons zo te behandelen. U bent ook Nederlander en we verwachten van u dat u zich netjes gedraagt tegenover ons NEDERLANDERS. Want wat moeten wij hier mee???? Helemaal niets. Zend ons gewoon post en kom op voor de bevolking. En vergeet ons niet. We vertrouwen erop dat de nationale Ombudsman er iets aan doet. Er zijn ook altijd nog mensen zoals wij die niet weten hoe dat moet de ombudsman zei ook al dat het systeem veel te ingewikkeld is voor ons ook al ben je nog zo geleerd dat maakt niets uit. Help ons overheid.

    keesje39 says:

    Ik ben 78. Ik wil officiële documenten op papier hebben. De digitale postbus vind ik zo lastig, dat ik alle overheden onder “Instellingen” heb uitgevinkt. Zij MOETEN mij nu weer alle post op papier sturen. Alleen de Belastingdienst kun je niet uitvinken. Maar die kun je telefonisch vragen om papieren post: Helpdesk Digitale Post (0800 – 2358352).

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.