Nationale Ombudsman kritisch op toegankelijkheid MijnOverheid.nl
Publicatiedatum: 4 september 2017
In de eerste najaarsaflevering van Meldpunt! onthult de Nationale ombudsman een kritisch rapport over de digitale postbus van MijnOverheid.nl. Vanwege de vele klachten over MijnOverheid.nl deed de ombudsman deze zomer onderzoek naar de toegankelijkheid van het systeem. In Meldpunt! presenteert hij aanbevelingen om de communicatie tussen overheid en haar burgers te verbeteren.
Over het hoofd
6,6 miljoen Nederlanders hebben hun berichtenbox MijnOverheid.nl geactiveerd. Gevolg is dat zij facturen en brieven van overheidsinstanties als SVB, RDW, UWV, CBR, de gemeente of de Belastingdienst alleen maar via de computer ontvangen. Veel Nederlanders zien deze mails over het hoofd of weten niet hoe ze deze digitale correspondentie moeten inzien. Ze betalen niet of te laat en krijgen te maken met boetes.
Meldpunt
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, opende in februari van 2017 samen met MAX een meldpunt en onderzocht de binnengekomen klachten. Die gaan vooral over de ontoegankelijkheid van de site, het missen van allerlei berichten en de hoge boetes voor het niet tijdig betalen van de gemiste rekeningen.
Hoezo MIJNOverheid?
In het rapport Hoezo MIJNOverheid?, dat woensdag 6 september 2017 gepubliceerd wordt, doet de Nationale ombudsman aanbevelingen aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om MijnOverheid.nl toegankelijker te maken en beter te communiceren met burgers die de digitalisering niet kunnen bijbenen.
Reinier van Zutphen licht het rapport en de aanbevelingen woensdag toe in Meldpunt. Ook te gast is MAX Ombudsman Rogier de Haan.
MAX Meldpunt is te zien op woensdag 6 september 2017 om 19.20 uur op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
onze ervaring met de overheid; op de voicemail was een bericht ingesproken door een ambtenaar. er werd direct een reactie hierop verwacht anders zouden er consequenties op volgen. maar het bleek niet mogelijk om met betreffende ambtenaar in contact te komen. daarop volgde dan ook negatieve consequenties waartegen niets meer gedaan kon worden. wij vroegen ons dan ook af of de overheid er wel of niet voor de burger was.
de tijd die de burger vergund wordt om te reageren op de overheid is dermate kort dat de gerede afloop hiervan al vooraf bepaald wordt. dit is slechts een van onze ervaringen met de overheid. helaas werkt het vaak zeer teleurstellend voor de rekwestrant.
Helaas voor u allen, die het niet begrijpen, maar u krijgt automatisch een email van Mijn Overheid,, dat er een bericht is. Daarna dus inloggen bij Mijn Overheid (heeft u vast wel reeds al lang gedaan) en dan kunt u zien wat voor een bericht of “rekening” voor u in de postbus zit.
Uw reactie gaat niet altijd op. In mijn geval bleek een bericht van het waterschap in berichtenbox te staan en hebben we geen mail ontvangen.
Er was namelijk helemaal geen mailadres gekoppeld te zijn. Desondanks stond het bericht er toch en waren we bijna geconfronteerd met een dwangsomverhoging. Door dit programma gaan kijken terwijl we eigenlijk er vanuit gingen dat er niets zou zijn. Dat bleek dus net even anders te zijn.
Op zich heb ik geen problemen met ‘mijn overheid’, e-mail is ook keurig gekoppeld en krijg bericht wanneer er iets in de mailbox staat, echter ook ik kijk er niet iedere keer in en dat komt o.m. omdat ik bijna alle post die ik in mijn inbox krijg ook nog gewoon in mijn fysieke brievenbus krijg. God mag weten waarom, het irriteerd mij wel, want ik heb die digitale brievenbus toch niet voor niets en dit is dus de reden dat ik niet allert op mijn digitale brievenbus ben.
Eigenlijk dus ook heel erg verwarrend. Ik dacht dat men dus nog steeds met een soort proef bezig was, nou ja
onze ervaring met de overheid: ze denken zeker dat wij dat allemaal maar moeten weten maar we hebben ook een brieven bus. Overheid doe niet zo moeilijk terwijl het veeeeel makkelijker kan we zijn gewone burgers Nederlanders. Denk daar om en doe niet zo brutaal om ons zo te behandelen. U bent ook Nederlander en we verwachten van u dat u zich netjes gedraagt tegenover ons NEDERLANDERS. Want wat moeten wij hier mee???? Helemaal niets. Zend ons gewoon post en kom op voor de bevolking. En vergeet ons niet. We vertrouwen erop dat de nationale Ombudsman er iets aan doet. Er zijn ook altijd nog mensen zoals wij die niet weten hoe dat moet de ombudsman zei ook al dat het systeem veel te ingewikkeld is voor ons ook al ben je nog zo geleerd dat maakt niets uit. Help ons overheid.
Ik ben 78. Ik wil officiële documenten op papier hebben. De digitale postbus vind ik zo lastig, dat ik alle overheden onder “Instellingen” heb uitgevinkt. Zij MOETEN mij nu weer alle post op papier sturen. Alleen de Belastingdienst kun je niet uitvinken. Maar die kun je telefonisch vragen om papieren post: Helpdesk Digitale Post (0800 – 2358352).