Minister toch in gesprek over Nederlands garantiestelsel voor luchtvaarttickets
Publicatiedatum: 17 augustus 2020
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat besluit in maart 2020 om het voorgestelde plan van de ANVR, SGR, ANWB en de Consumentenbond voor een Nederlands garantiestelsel voor luchtvaarttickets niet te volgen. MAX Ombudsman en MAX vakantieman leggen zich niet neer bij dit besluit en blijven herhaaldelijk aandringen op een garantiestelsel. Nu heeft de minister toch aangegeven de betrokken partijen uit te zullen nodigen om hun plan nogmaals te bekijken.
Dekking voor faillissement
In het plan staat dat op elk vliegticket voor een vlucht van of naar Nederland 25 eurocent wordt geheven om schade voor de consument te dekken bij een eventueel faillissement. Pakketreizen vallen onder de dekking van de SGR, maar voor luchtvaart is er nog niets geregeld. Het voorgestelde plan is geïnspireerd op het Deense model en uniek in zijn soort. Om het plan in de praktijk te brengen is echter een wettelijke basis noodzakelijk.
Vragen MAX Ombudsman
De minister wil hier aanvankelijk niet aan en gooit het plan in maart 2020 in de prullenbak. Er zijn andere mogelijkheden voor consumenten om zichzelf te beschermen, geeft zij destijds aan. Dit zorgt voor teleurstelling bij de betrokken partijen. Na vragen hierover van MAX Ombudsman Jeanine Janssen, geeft een woordvoerder aan dat de minister inmiddels pleit voor een Europees garantiestelsel. Dat is volgens het ministerie doeltreffender en zal meer mensen beschermen dan alleen de Nederlandse burger.
MAX Ombudsman Jeanine Janssen: “Uit de gesprekken bleek dat het ministerie van enkele verkeerde veronderstellingen uitging uit het oorspronkelijke plan. Bovendien wordt in deze coronatijd pijnlijk duidelijk dat Europese regelingen een lange voorbereiding nodig hebben. De burger heeft in deze tijden behoefte aan zekerheden. In MAX vakantieman constateren we al jaren dat de consument met lege handen staat bij een faillissement van een luchtvaartmaatschappij, als hij geen pakketreis heeft geboekt. Het voorgestelde plan is uniek in zijn soort, wordt breed gedragen en moet opnieuw op de agenda!”
Inmiddels ligt het voorstel dus weer op tafel. Het ministerie heeft aangegeven op korte termijn in gesprek te gaan met de betrokken partijen die het oorspronkelijke plan hebben ingediend.Onder de betrokken partijen zijn de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden)
Reacties betrokken partijen
Frank Oostdam, directeur ANVR, reageert op het nieuws: “We zijn verheugd dat de Minister, mede door de aanhoudendheid van MAX vakantieman, nu toch naar het plan van ANWB, SGR, Consumentenbond en ANVR wil kijken, en wachten de uitnodiging met belangstelling af.”
Erik Jan Reuver, directeur Stichting Garantiefonds Reisgelden, reageert: “SGR is opgetogen dat de minister, na aandringen van MAX Ombudsman en enkele parlementariërs, toch heeft besloten om het initiatief -voor een luchtvaartgarantiefonds- van de reisbranche en consumentenorganisaties te willen bespreken met de initiatiefnemers: ANVR, SGR, Consumentenbond en ANWB. Dit zal een gezamenlijke oplossing sterker maken en de consument nog beter beschermen in deze turbulente tijden!”
MAX vakantieman
MAX Ombudsman Jeanine Janssen vertelt op maandag 17 augustus meer over dit onderwerp in MAX vakantieman. Rond 20.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035–6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.