Miljoenen berichten van MijnOverheid blijven ongelezen

Berichten die niet worden gelezen of simpelweg niet aankomen. Er gaat veel mis met post die de overheid aan burgers verstuurt via MijnOverheid. Omroep MAX verzamelde samen met de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen de afgelopen maanden honderden klachten over deze digitale berichtenbox van de overheid. Van Zutphen presenteert vanavond in het tv-programma Meldpunt! zijn bevindingen in het rapport Hoezo MIJNOverheid?

Miljoenen brieven ongelezen

Zeker een op de 5 van de 6,6 miljoen mensen die hun account ooit activeerde, keek langer dan een jaar niet in de berichtenbox op MijnOverheid.nl. Dat betekent dat miljoenen belangrijke brieven van onder andere de belastingdienst, de RDW of de gemeente ongelezen bleven. Mensen misten ook APK-keuringen, verlengingsherinneringen van rijbewijzen, waterschapsbelastingen of andere belangrijke zaken waardoor ze boetes kregen van soms honderden euro’s.

Geschikt of niet?

Van Zutphen vraagt zich af of dit systeem wel voor alle burgers geschikt is. “Het lijkt vooral te zijn opgezet vanuit het belang en het gemak van de overheid.” Hij roept de overheid op om bij dit soort digitale initiatieven ‘eerst te onderzoeken wat de burgers echt nodig hebben’. MAX-ombudsman Rogier de Haan, mede-initiatiefnemer van het meldpunt: “De digitaliseringsdrift van de overheid brengt veel mensen in de problemen. Nette burgers krijgen daardoor het stempel wanbetaler opgeplakt. Ik vind dat dat meteen moet stoppen. Iedereen die in de problemen is gekomen door MijnOverheid.nl, moet een coulante behandeling krijgen.”

MijnOverheid

Voor iedere Nederlandse burger staat een account klaar bij MijnOverheid. Deze moet wel eerst geactiveerd worden voor er post in komt. Momenteel hebben 6,6 miljoen mensen van de 16 miljoen Nederlanders de berichtenbox bewust geactiveerd. Het account deactiveren kan echter niet, iets dat Van Zutphen wel aanbeveelt. Allerlei overheidsinstanties zijn aangesloten bij MijnOverheid.

Burgers die de box per ongeluk hebben geactiveerd, maar toch post op papier willen ontvangen moeten per instantie dat aangeven door vinkjes in het systeem uit te zetten. Uit een WOB-verzoek van MAX blijkt dat honderdduizenden mensen uitvinken. Bij de gemeente Tholen hebben bijvoorbeeld 345.750 mensen verzocht post weer op papier te krijgen, bij Roosendaal 338.793. Ook bij de RDW hebben 119.481 mensen de digitale post uitgevinkt.

Wilt u weten of uw brievenbus van MijnOverheid wel of niet geactiveerd is? Wegen privacyregels kan dit alleen schriftelijk. U kunt gebruik maken van een voorbeeldbrief. Vul de gevraagde gegevens is en voeg een kopie van de voor- en achterkant van uw paspoort of identiteitskaart toe. Om identiteitsfraude te voorkomen moet u wel bepaalde gegevens afschermen. U krijgt een schriftelijke reactie op uw verzoek. Verstuur uw brief, Burgerservicenummer(BSN) en kopie van uw paspoort of identiteitsbewijs per post naar:
MijnOverheid
Postbus 96810
2509 JE Den Haag

Aan de slag met verbeteringen

Minister Plasterk, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, reageert als volgt op het rapport van de Nationale Ombudsman: “De meeste mensen zijn gewend digitaal te communiceren, dat doen ze al met veel bedrijven en dat willen ze ook met de overheid. Maar voor mensen die dat niet willen, blijft papieren post voor de meeste organisaties een optie. Voor wie wel wil, maar niet kan, worden oplossingen gezocht zoals cursussen in bibliotheken. Voor de overheid is het van belang dat niemand buiten de boot valt. Wij kunnen ons vinden in de voorstellen van de Ombudsman en gaan aan de slag met verbeteringen.’

Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen licht Meldpunt! de resultaten van het onderzoeksrapport (lees hier de samenvatting van het rapport Hoezo MIJNOverheid) toe, samen met MAX Ombudsman Rogier de Haan. Verder is te gast journalist Jesse Frederik die onderzoek deed naar het boetebeleid van de overheid.

Meldpunt! is te zien op woensdag 6 september 2017 om 19.20 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (5)

    B.Harmsen says:

    Die opmerking in het programma per ongeluk aangemeld, wat een knul verhaal en haal je toch later alle instanties weer weg behoudens de belastingdienst zo simpel is het.

    Jan 57 says:

    Ik heb de uitzending niet gezien, maar de ophef over mijnoverheid .nl vind ik een beetje zwaar overtrokken. Als ik bericht krijg in mijn mailbox van mijnoverheid open ik deze dan weet ik dat er een belangrijk bericht voor mij klaar staat, dus mensen beter opletten wat je binnen krijgt in je mailbox en ook daadwerkelijk gaan lezen op deze manier mis je nooit meer belangrijke berichten ook al heb je verschillende mail accounts.

    spooky says:

    ik heb het wel geactiveerd ,maar zou graag terug willen naar de papieren uitvoering alleen al omdat ik steeds weer de wachtwoorden iedere keer moet opzoeken want die ken ik niet uit mijn hoofd
    en als je enkele Tia’s hebt gehad , gaat dat niet zo vlug ,dus daarom alleen al zou ik met alles terug willen naar papier maar je kunt hem niet deactiveren heb ik gehoord
    vandaar dat ik dus niet veel op de site kijk of er post is
    gr spooky

    oosterwijck says:

    In geen jaren heb ik ook maar één bericht gemist. … Een kwestie van één keer in de maand kijken in je berichten box.

    B.Harmsen says:

    Hr Spooky ga naar mijn overheid log in en haal overal het vinkje weg bij alle instanties en laat alleen die van de belastingdienst aan gevinkt en de belastingdienst stuurt ook nog steeds papieren na het bericht, groot gedeelte van de problemen zijn opgelost, mochten die überhaupt zijn.

    En kijk ook eventueel elke maand of je misschien toch iets gemist mocht hebben