MijnOverheid.nl en digitale postbus Berichtenbox onder de loep
Publicatiedatum: 14 februari 2017
Bij zowel de Nationale ombudsman als de MAX Ombudsman komen geregeld klachten binnen over gemiste berichten in de digitale postbus van de website MijnOverheid.nl. In Meldpunt! dinsdag 14 februari 2017 verhalen van personen die door weer een digitaliseringslag van de overheid rekeningen over het hoofd zien en daardoor te maken krijgen met oplopende (incasso)kosten.
Digitale brievenbus
In de Berichtenbox van MijnOverheid.nl belanden brieven van onder andere de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gemeenten, provincies en waterschappen. 6,1 miljoen Nederlanders hebben de digitale postbus inmiddels geactiveerd. Maar hoeveel van hen zijn na aanmelding ooit weer teruggekeerd op MijnOverheid.nl?
Aanmaningen
Bij MAX en de Nationale ombudsman komen regelmatig klachten binnen. Mensen zien rekeningen of oproepen over het hoofd, waardoor ze extra kosten maken door aanmaningen en incasso’s. Zo vertelt meneer Veenstra in de uitzending dat hij een boete van 400 euro kreeg omdat hij de oproep voor een APK-keuring niet had gelezen. Die zat, zonder dat hij het wist, in de Berichtenbox van MijnOverheid.nl.
MAX Opinie Panel
Voor deze uitzending is het MAX Opinie Panel geraadpleegd. Opvallend is dat veel van de deelnemers (94 procent) wel dagelijks internet gebruiken, maar dat meer dan de helft vindt dat de digitalisering van de samenleving te snel gaat. Bijna 19 procent zegt het gevoel te hebben er steeds minder bij te horen.
Heeft u een klacht over de Berichtenbox van Mijnoverheid.nl meldt deze aan de redactie.
Meldpunt! is te zien op dinsdag 14 februari 2017 om 19.20 uur op NPO 2. Te gast zijn Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, advocaat Don Ceder en MAX Ombudsman Rogier de Haan.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook ik heb problemen met “Mijn Overheid.nl” en het volgende: Ik verblijf de helft van de tijd in Belgie en de andere helft in Nederland. Om de kosten niet te ver op te laten lopen heb ik een internet aansluiting in Belgie en een mobiele telefoon met internet, in Nederland. Ik krijg op mijn mobiel een melding van “Mijn Overheid.nl”, dat er een bericht voor mij is. Als ik de site wil openen, krijg ik een foutmelding, met de mededeling dat mijn code foutief is. Dus in Nederland kan ik mijn berichten niet lezen. En in Belgie krijg ik géén melding in mijn postbox. …. Dus hoe ga ik hier mee om? … Ik zie in Nederland (op mijn mobiel) dat ik een bericht heb, wacht vervolgens, totdat ik in Belgie ben en open dan de site (op mijn computer), om het bericht te kunnen lezen, met een paar weken vertraging.
Beste oosterwijkck, hartelijk dank voor uw bericht. U kunt via mijn.overheid.nl instellen dat u een e-mail krijgt als er een bericht voor u is. Als u bij het inloggen een foutmelding krijgt kunt u het beste contact opnemen met MijnOverheid via https://mijn.overheid.nl/contact. Mocht u uw verhaal willen doorgeven aan Meldpunt! dan kan dat via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/oproep-rekeningen-in-mijnoverheid-nl/