Mijn aankoop is niet goed. Krijg ik mijn geld terug?
Publicatiedatum: 2 juli 2016
“Ik heb enige tijd geleden een dekbed gekocht bij Leen Bakker. Maar zonder dat we het uit de verpakking hadden gehaald, bleek de aankoop niet nodig. Dus terug naar de winkel. Daar kregen we het geld niet terug, maar uit coulance slechts een tegoedbon. Kan dat?” J. Sikkens
Ik moet u helaas teleurstellen. Dat kan! Koop is koop. Veel mensen denken dat je een gekocht artikel wel weer terug kunt brengen, maar dat is niet zo. Zelfs ruilen is wettelijk niet verplicht. Maar uit oogpunt van klantenservice kun je in verreweg de meeste winkels een aankoop wel omwisselen. Sommige winkels geven ‘uit coulance’ zelfs een tegoedbon. Maar geld teruggeven is niet gebruikelijk. De verwarring bij veel mensen komt door de wettelijke bedenktijd die webwinkels verplicht zijn in acht te nemen. Een aankoop op internet kun je onder bepaalde voorwaarden wél terugsturen en dan krijg je je geld terug. Maar dat geldt dus niet bij aankopen in echte winkels.
Bron: MAX Magazine – Editie nr. 27 2016