digitalisering

Meldpunt: ouderen buitengesloten door opmars digitalisering

Veel ouderen voelen zich buitengesloten door de toename van digitalisering in de samenleving. Wie geen smartphone heeft of het internet niet begrijpt, telt minder mee. Overheid, website- en appbouwers moeten meer rekening houden met deze doelgroep, zeggen ouderenbond ANBO en de vereniging SeniorWeb in Meldpunt.

Digibeet

Ad ten Hove (81) noemt zichzelf een digibeet. Hij heeft een hekel aan internet en bankiert nog altijd met overschrijvingsformulieren. Omdat hij geen smartphone bezit, loopt hij aanbiedingen mis en kan hij geen zegels meer sparen. “Ik voel me gediscrimineerd”, zegt hij in Meldpunt.

Vastlopen

Ineke Médart (71) is wel digitaal vaardig, maar loopt toch geregeld vast. Zo kon zij alles op haar bijna tien jaar oude tabletcomputer, totdat de fabrikant besloot dat dit apparaat te oud was voor een nieuw besturingssysteem. En dat leidde ertoe dat veel apps niet meer werken, waardoor mevrouw Médart niet meer kan inloggen op de berichtenbox van de Rijksoverheid.

Moeite met digitalisering

En zij zijn niet de enigen: de helft van de leden van het MAX Opinie Panel heeft moeite met digitalisering. “Het is ontzettend belangrijk dat iedereen kan meedoen in de samenleving”, zegt studiogast Anneke Sipkens van ouderenbond ANBO. “Je mag niet buitengesloten worden door digitalisering. Zorg er als organisatie ook altijd voor dat je telefonisch bereikbaar bent. Of via een kantoor in de buurt.” Saskia Hamminga van SeniorWeb probeert met 3000 vrijwilligers ouderen digitaal vaardig te maken. “Vaak durven ze niet om hulp te vragen. Waag die stap, klop aan, vraag om hulp. Je bent zeker niet de enige die het -nog- niet kan“, aldus Hamminga in gesprek met Elles de Bruin.

Belastingaanslag over misgelopen pensioen

Forse financiële tegenvallers voor de 25.000 stellen die door pensioenfonds ABP voor in totaal 200 miljoen euro aan misgelopen pensioen ontvingen. Piet en Bep Hoek ontvingen 10.000 euro aan achterstallig pensioen en Nico en Riet Laan kregen maar liefst 40.000 euro nabetaald. Dat is pensioengeld dat gespreid over de afgelopen jaren uitgekeerd had moeten worden. Maar omdat dit nu ineens gebeurt, krijgen ze een torenhoge belastingaanslag en moeten ze toeslagen terugbetalen. MAX Ombudsman Rogier de Haan ontving hier veel meldingen over en kaart die aan bij ABP. Is het pensioenfonds bereid deze schade te vergoeden?

Meldpunt, vrijdag 21 mei om 20.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Papua says:

    Er wordt veel te veel vanuit gegaan dat IEDEREEN digitaal overweg kan , vaak worden er eisen gesteld om een smartphone / tablet aan te schaffen , anders kan men geen gebruik maken van een bepaalde dienst /verplichting ! juist dat gaat veel te ver !!
    Ook wordt er geen/weinig rekening gehouden met de realiteit dat mn ouderen geen digitale scholing cq ervaring hebben gehad !!
    Men , met name diverse bedrijven alsmede ook de Overheid gaat er vanuit dat iedereen digitaal zich maar moet bewijzen ! anders valt men buiten de boot !

    Er moet meer rekening gehouden worden met de mensen met name 75 plussers die niet digitaal kundig zijn , dus gewoon op de oude wijze met brieven/ eventueel mails benaderen worden door allerlei Overheid diensten alsmede bedrijven ! Met de nadruk : Maakt het niet te ingewikkeld !!

    zijde says:

    zelfs winkelen bij de Bijenkorf kan niet meer. Van te voren afspreken om een QR code te krijgen. Ik ben 80 jaar, heb geen smartphone, dus kan niet meer naar de Bijenkorf. Jammer.

    l.kengen@onsnet.nu says:

    Ik heb zelf ook ongeveer 30 jaar geleden bij Abnamro gewerkt. Toen was de service nog prima.
    Ik ging zelfs nog naar het verzorgingshuis met een tas met geld en had een zittingsochtend. Zover hoeft het niet meer te gaan. Maar de keuzemogelijkheid voor ouderen, mensen met een handicap en alle anderen die minder of niet digitaal vaardig zijn van een kantoor of servicepunt waar gewoon binnengelopen kan worden zo toch wel respectvol zijn, naar die doelgroep. En dat op verschillende plekken in een grote stad en elke dorpskern. En die service moet ruimer zijn als alleen geld opnemen. Dit geldt ook voor allerlei (semi)overheidsinstellingen cq belasting, energiemaatschappijen etc stoppen met al die keuzemenuus en wachttijden. Laat mensen aub de keuze tegen gelijke kosten.