Naar cookieinstellingen
digitalisering

Meldpunt: ouderen buitengesloten door opmars digitalisering

Veel ouderen voelen zich buitengesloten door de toename van digitalisering in de samenleving. Wie geen smartphone heeft of het internet niet begrijpt, telt minder mee. Overheid, website- en appbouwers moeten meer rekening houden met deze doelgroep, zeggen ouderenbond ANBO en de vereniging SeniorWeb in Meldpunt.

Digibeet

Ad ten Hove (81) noemt zichzelf een digibeet. Hij heeft een hekel aan internet en bankiert nog altijd met overschrijvingsformulieren. Omdat hij geen smartphone bezit, loopt hij aanbiedingen mis en kan hij geen zegels meer sparen. “Ik voel me gediscrimineerd”, zegt hij in Meldpunt.

Vastlopen

Ineke Médart (71) is wel digitaal vaardig, maar loopt toch geregeld vast. Zo kon zij alles op haar bijna tien jaar oude tabletcomputer, totdat de fabrikant besloot dat dit apparaat te oud was voor een nieuw besturingssysteem. En dat leidde ertoe dat veel apps niet meer werken, waardoor mevrouw Médart niet meer kan inloggen op de berichtenbox van de Rijksoverheid.

Moeite met digitalisering

En zij zijn niet de enigen: de helft van de leden van het MAX Opinie Panel heeft moeite met digitalisering. “Het is ontzettend belangrijk dat iedereen kan meedoen in de samenleving”, zegt studiogast Anneke Sipkens van ouderenbond ANBO. “Je mag niet buitengesloten worden door digitalisering. Zorg er als organisatie ook altijd voor dat je telefonisch bereikbaar bent. Of via een kantoor in de buurt.” Saskia Hamminga van SeniorWeb probeert met 3000 vrijwilligers ouderen digitaal vaardig te maken. “Vaak durven ze niet om hulp te vragen. Waag die stap, klop aan, vraag om hulp. Je bent zeker niet de enige die het -nog- niet kan“, aldus Hamminga in gesprek met Elles de Bruin.

Belastingaanslag over misgelopen pensioen

Forse financiële tegenvallers voor de 25.000 stellen die door pensioenfonds ABP voor in totaal 200 miljoen euro aan misgelopen pensioen ontvingen. Piet en Bep Hoek ontvingen 10.000 euro aan achterstallig pensioen en Nico en Riet Laan kregen maar liefst 40.000 euro nabetaald. Dat is pensioengeld dat gespreid over de afgelopen jaren uitgekeerd had moeten worden. Maar omdat dit nu ineens gebeurt, krijgen ze een torenhoge belastingaanslag en moeten ze toeslagen terugbetalen. MAX Ombudsman Rogier de Haan ontving hier veel meldingen over en kaart die aan bij ABP. Is het pensioenfonds bereid deze schade te vergoeden?

Meldpunt, vrijdag 21 mei om 20.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Papua says:

    Er wordt veel te veel vanuit gegaan dat IEDEREEN digitaal overweg kan , vaak worden er eisen gesteld om een smartphone / tablet aan te schaffen , anders kan men geen gebruik maken van een bepaalde dienst /verplichting ! juist dat gaat veel te ver !!
    Ook wordt er geen/weinig rekening gehouden met de realiteit dat mn ouderen geen digitale scholing cq ervaring hebben gehad !!
    Men , met name diverse bedrijven alsmede ook de Overheid gaat er vanuit dat iedereen digitaal zich maar moet bewijzen ! anders valt men buiten de boot !

    Er moet meer rekening gehouden worden met de mensen met name 75 plussers die niet digitaal kundig zijn , dus gewoon op de oude wijze met brieven/ eventueel mails benaderen worden door allerlei Overheid diensten alsmede bedrijven ! Met de nadruk : Maakt het niet te ingewikkeld !!

    zijde says:

    zelfs winkelen bij de Bijenkorf kan niet meer. Van te voren afspreken om een QR code te krijgen. Ik ben 80 jaar, heb geen smartphone, dus kan niet meer naar de Bijenkorf. Jammer.

    l.kengen@onsnet.nu says:

    Ik heb zelf ook ongeveer 30 jaar geleden bij Abnamro gewerkt. Toen was de service nog prima.
    Ik ging zelfs nog naar het verzorgingshuis met een tas met geld en had een zittingsochtend. Zover hoeft het niet meer te gaan. Maar de keuzemogelijkheid voor ouderen, mensen met een handicap en alle anderen die minder of niet digitaal vaardig zijn van een kantoor of servicepunt waar gewoon binnengelopen kan worden zo toch wel respectvol zijn, naar die doelgroep. En dat op verschillende plekken in een grote stad en elke dorpskern. En die service moet ruimer zijn als alleen geld opnemen. Dit geldt ook voor allerlei (semi)overheidsinstellingen cq belasting, energiemaatschappijen etc stoppen met al die keuzemenuus en wachttijden. Laat mensen aub de keuze tegen gelijke kosten.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.