Naar cookieinstellingen
betaalpakket

Kosten betaalpakket banken niet in verhouding met service

Ondanks teruglopende dienstverlening en een steeds lagere (spaar)rente blijven banken de tarieven voor betaalpakketten verhogen. De kosten die consumenten betalen voor onder andere hun bankrekening en pinpas zijn daarmee niet langer in verhouding, stelt de Consumentenbond.

Verhoging tarieven betaalpakketten

De vaste kosten voor betaalpakketten zijn de afgelopen maanden bij ASN Bank en SNS met 10 procent gestegen. Triodos Bank heeft het tarief met 20 procent verhoogd. Klanten van Triodos Bank gaan daarnaast het dubbele betalen voor het maandelijks ontvangen van papieren afschriften, stelt de bond. Ook ABN AMRO voert verhogingen door, onder andere voor papieren afschriften en verzendenveloppen. Het ontvangen van 22 formulieren kost straks 11 euro, een kwart meer. Voor een setje van 25 verzend-enveloppen vraagt ABN Amro binnenkort 18,75 euro. De bank zegt dit te doen in het kader van de ‘verduurzaming’. De Rabobank verhoogt per 1 april 2019 de tarieven voor andere betaalpakketten, papieren afschriften en geld overmaken met een acceptgiro. ING heeft de kosten voor de betaalpakketten in voorgaande jaren al fors verhoogd, in 2018 nog met 7 á 10 procent, en verhoogt de tarieven dit jaar niet verder.

Wel degelijk extra service volgens de banken

Volgens de banken wordt er wel degelijk extra service geleverd. SNS benadrukt bijvoorbeeld dat banken afgelopen jaar de Iban Naamcheck hebben ingevoerd, waarbij voor het overmaken van geld automatisch wordt gecheckt of het rekeningnummer en de naam overeenkomen. Ook is de bank bezig met Payconiq, een gezamenlijke methode van de banken om mensen elektronisch te laten betalen met de smartphone. Daarnaast loopt er een test waarmee reizigers in het OV kunnen inchecken met hun betaalpas.

Overstappen naar andere bank te hoge drempel vanwege bankrekeningnummer

Uit een enquête van de Consumentenbond onder 12.000 panelleden blijkt dat veel consumenten ontevreden zijn en niet begrijpen dat zij steeds méér moeten betalen, terwijl de bank, in hun ogen, steeds minder levert. Een vijfde deel van de ontevreden klanten zegt te willen overstappen naar een andere bank. Toch is de afgelopen 2 jaar maar 4 procent van de ondervraagden van bank gewisseld. Veel consumenten verwachten dat overstappen niet uitmaakt, omdat ‘alle banken hetzelfde zijn’. 58 procent is bang dat overstappen teveel gedoe is. Als consumenten willen overstappen, is dat vaak uit onvrede over het bonus- en/of investeringsbeleid van hun oude bank. Maar een nieuw bankrekeningnummer is voor velen een (te) hoge drempel om de stap daadwerkelijk te zetten. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor nummerbehoud bij betaalrekeningen. Dat is iets dat vanuit de EU geregeld moet worden. In het najaar komt de Europese Commissie in elk geval met een evaluatie van de zogenaamde Payment Accounts Directive, waarvan nummerbehoud een onderdeel is.

(Bron: ANP, AD)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.