Kosten betaalpakket banken niet in verhouding met service
Publicatiedatum: 25 februari 2019
Ondanks teruglopende dienstverlening en een steeds lagere (spaar)rente blijven banken de tarieven voor betaalpakketten verhogen. De kosten die consumenten betalen voor onder andere hun bankrekening en pinpas zijn daarmee niet langer in verhouding, stelt de Consumentenbond.
Verhoging tarieven betaalpakketten
De vaste kosten voor betaalpakketten zijn de afgelopen maanden bij ASN Bank en SNS met 10 procent gestegen. Triodos Bank heeft het tarief met 20 procent verhoogd. Klanten van Triodos Bank gaan daarnaast het dubbele betalen voor het maandelijks ontvangen van papieren afschriften, stelt de bond. Ook ABN AMRO voert verhogingen door, onder andere voor papieren afschriften en verzendenveloppen. Het ontvangen van 22 formulieren kost straks 11 euro, een kwart meer. Voor een setje van 25 verzend-enveloppen vraagt ABN Amro binnenkort 18,75 euro. De bank zegt dit te doen in het kader van de ‘verduurzaming’. De Rabobank verhoogt per 1 april 2019 de tarieven voor andere betaalpakketten, papieren afschriften en geld overmaken met een acceptgiro. ING heeft de kosten voor de betaalpakketten in voorgaande jaren al fors verhoogd, in 2018 nog met 7 á 10 procent, en verhoogt de tarieven dit jaar niet verder.
Wel degelijk extra service volgens de banken
Volgens de banken wordt er wel degelijk extra service geleverd. SNS benadrukt bijvoorbeeld dat banken afgelopen jaar de Iban Naamcheck hebben ingevoerd, waarbij voor het overmaken van geld automatisch wordt gecheckt of het rekeningnummer en de naam overeenkomen. Ook is de bank bezig met Payconiq, een gezamenlijke methode van de banken om mensen elektronisch te laten betalen met de smartphone. Daarnaast loopt er een test waarmee reizigers in het OV kunnen inchecken met hun betaalpas.
Overstappen naar andere bank te hoge drempel vanwege bankrekeningnummer
Uit een enquête van de Consumentenbond onder 12.000 panelleden blijkt dat veel consumenten ontevreden zijn en niet begrijpen dat zij steeds méér moeten betalen, terwijl de bank, in hun ogen, steeds minder levert. Een vijfde deel van de ontevreden klanten zegt te willen overstappen naar een andere bank. Toch is de afgelopen 2 jaar maar 4 procent van de ondervraagden van bank gewisseld. Veel consumenten verwachten dat overstappen niet uitmaakt, omdat ‘alle banken hetzelfde zijn’. 58 procent is bang dat overstappen teveel gedoe is. Als consumenten willen overstappen, is dat vaak uit onvrede over het bonus- en/of investeringsbeleid van hun oude bank. Maar een nieuw bankrekeningnummer is voor velen een (te) hoge drempel om de stap daadwerkelijk te zetten. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor nummerbehoud bij betaalrekeningen. Dat is iets dat vanuit de EU geregeld moet worden. In het najaar komt de Europese Commissie in elk geval met een evaluatie van de zogenaamde Payment Accounts Directive, waarvan nummerbehoud een onderdeel is.
(Bron: ANP, AD)