Naar cookieinstellingen
tussenbaan

Is de tussenbaan het antwoord?

Supermarkten en vakbond CNV komen met een contractvorm tussen de vaste baan en het bijbaantje in: de tussenbaan. Het is één van de punten in de onderhandelingen over de nieuwe cao voor supermarktpersoneel die op donderdag 13 april 2017 zijn begonnen.

De tussenbaan

De tussenbaan is een tijdelijk contract voor 4 jaar, waarin budget voor scholing is opgenomen. Werkgevers maken op die manier maximaal gebruik van de wettelijk toegestane flexperiode. Daarvoor hebben zij de toestemming van de vakbonden nodig en die hebben met het plan ingestemd. De tussenbaan is vooral voor andere groepen dan studenten en scholieren bedoeld, zoals ouderen, langdurig werklozen en carrièreswitchers.

Kloof overbruggen

Met de tussenbaan proberen de partijen de kloof tussen de veelheid aan flexibele contracten en de weinige vaste dienstverbanden te dichten. De laatste jaren is het aantal tijdelijke contracten sterk toegenomen, omdat werkgevers vaste banen vaak te duur vinden. Zo werkt de overgrote meerderheid van de bijna 300.000 supermarktwerknemers op jaarcontracten van maximaal 12 uur per week. Slechts 25 tot 30 procent heeft een vaste baan. “De discussie over werk is blijven steken bij een vaste of een flexibele baan”, zegt cao-deskundige Henk Strating. “Daartussen is veel meer mogelijk, maar dat zien we nu niet. Voorwaarde is wel dat er wordt geïnvesteerd in scholing.”

Voor- en nadelen

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit Tilburg, vindt het voorstel interessant. “Het voordeel van de tussenbaan is dat deze, indien goed georganiseerd, de arbeidsvoorwaarden voor een grote groep mensen met een zwakkere arbeidspositie kan verbeteren. Ze hebben zo meer perspectief op langduriger werk én op een vervolgstap naar ander werk.” Maar hij ziet ook nadelen. “De kans bestaat dat werkgevers straks alleen nog tussenbanen aanbieden, omdat vaste contracten een stuk duurder zijn. Dan zouden alle werknemers te zijner tijd in tussenbanen werken. De vraag is hoe de sociale partners dat gaan vermijden.”

(Bron: ANP, Volkskrant)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Hanneman says:

    Inderdaad, dames en heren werkgevers. DIT is de tijd om structurele veranderingen op de arbeidsmarkt door te voeren. Allerminst ten voordeel van de werkenden, alleszins een dikke vis voor het bedrijfsleven. Het moet maar eens afgelopen zijn met die oubollige vaste baan. Ik herinner mij heel wel de introductie van het uitzendbureau. Heb voor talloze gewerkt. Niet uit overtuiging maar uit noodzaak. Wie niet werkt…. In den beginne een aardig systeem. Dat je als uitzendkracht werk deed waarvoor vaste banen verloren moesten was niet je hoogste prioriteit.Dat je als een soort prostituee voor de uitzendenden je diensten bewees aan bedrijven die niet veel ophadden met vaste relaties. Was één en ander klaargekomen dan betekende dat je vertrek. Er was destijds nog sprake van een enigzins fatsoenlijke geldelijke beloning en zelfs werden reiskosten vergoed. Dat is vandaag de dag allemaal anders. Van eenieder wordt verwacht bijdragen te leveren langs welke weg ook. Ook als iemand niet in staat is. Voor wie onomstotelijk bewezen kan worden dat het verrichten van arbeid in loondienst onmogelijk is blijft de aandrang om dat tóch te doen altijd aanwezig door bij voorbeeld vangnetten, voorzieningen en uitkeringen op te doeken danwel ernstig in te perken. Het hebben van een uitzendbaantje is vaak al een “groot goed”. De samenleving met fatsoenlijk vast werk voor iedereen, waardoor kansen op ontplooiing, mogelijkheden om een toekomst te bouwen, plaats voor iedere welwillende, is ter ziele. Werkgevend Nederland trekt zich geen zier aan van de behoefte aan enige zekerheid over wonen, eten, gekleed gaan, pleisters en pillen waar nodig, onderwijs en alles wat veertig jaar geleden normale verwachtingen waren. Begrippen als loyaliteit, kennisoverdracht, solidariteit of bij voorbeeld een gemotiveerde werkmentaliteit doen er ook niets meer toe. Ook na tientallen jaren toegewijd werknemerschap worden mensen op straat gezet. Vooral de “grote jongens en meisjes” plegen dat te doen. En die verzinnen nu dus dit tussencontract. Wat ben ik blij dat ik niet tot zo’n distributiecentrum van Jumbo of Ahold veroordeeld ben. Je zou je bijna afvragen of die Noord-Koreanen het wel zo slecht hebben met hun leiders. Die stakkers weten niet beter. Maar hier? Dus; dames en heren werkgevers, zet hem op. Dat ontslagrechtverhaal komt met Rutte aan het roer ook wel goed.

    oosterwijck says:

    Na de tijdelijke baan, nu de tussenbaan, … daarna volgt de voorbaan en de achterbaan. … Allemaal smoesje om banen aan te bieden zonder contract. Zodat alleen de productieve uren betaald worden. Al twintig jaar wordt deze macht strijd gevoerd, tussen de werkgever en de werknemers. We gaan met al deze a-sociale contracten 150 jaar terug in de tijd. Zelfs slavenhouders hadden nog de plicht om voor de slaven te zorgen, in de vorm van huisvesting en voedsel, zodat ze, buiten productieve uren in leven bleven. Werkgevers, NU , … Hebben deze plicht helemaal niet meer, als de productieve uren voorbij zijn, bekijkt de loonslaaf het maar, dan kan hij doodvallen. …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.