Naar cookieinstellingen
Zelfscankassa supermarkt winkel

Hoe werkt de zelfscankassa en wat zijn de voor- en nadelen?

Zelfstandig uw boodschappen afrekenen is steeds gebruikelijker geworden in de supermarkt en andere winkels. Hoe werkt dit? Waar kunt u deze zelfscankassa’s vinden? Wist u dat de 1e zelfscankassa al uit 1988 dateert? En waarom is een controle van uw boodschappen soms nodig? Dat leggen we uit in dit artikel.

Welke winkels hebben zelfscankassa’s?

Vrijwel alle grote supermarkt- en winkelketens bieden al de mogelijkheid om uw boodschappen zelfstandig in te scannen. Dat geldt dan weer niet voor alle vestigingen, want zeker in de kleinere winkels is er niet altijd plaats voor. Via de website van de supermarktketens kunt u opzoeken welke filialen bij u in de buurt zitten. En of er zelfscankassa’s en andere voorzieningen in het filiaal aanwezig zijn. Ook bij winkelketens als HEMA, IKEA, Etos, Kruidvat en Action kunt u zelf scannen.

Hoe werken zelfscankassa’s?

U kunt de zelfscankassa op 3 manieren gebruiken. Ten 1e is er de handscanner, waarmee u in de winkel zelf de streepjescode van de gekochte producten kunt inscannen. Als u alles heeft gevonden, kunt u de handscanner in het daarvoor bestemde rek hangen. En dan hoeft u bij de zelfscankassa alleen nog maar te betalen, via het aanraakscherm. Ten 2e kunt u eerst uw boodschappen verzamelen en daarna, stuk voor stuk, handmatig de streepjescodes inscannen bij de zelfscankassa. De 3e optie is het inscannen van de boodschappen via uw smartphone. Maar daarvoor moet u meestal wel de app van de supermarkt of winkel downloaden.

Betalen telefoon
Lees ook: Betalen met uw telefoon: hoe werkt het, is het veilig en waar kan het?

Wat zijn de voor- en nadelen van zelf scannen?

Duurt uw bezoek aan de supermarkt korter, als u zelf uw boodschappen kunt afrekenen? Het ligt eraan hoe u het bekijkt. Een caissière heeft gemiddeld 1,9 seconden nodig om 1 product te scannen. Als u dat zelf doet bij de zelfscankassa, ligt het gemiddelde op 7,8 seconden. Maar doordat u (meestal) niet op uw beurt hoeft te wachten en actief bezig blijft, lijkt het alsnog alsof het sneller gaat. Daarnaast kan vooral het inscannen van groente en fruit een hele onderneming zijn, als u dit nog niet zo vaak heeft gedaan. Welke producten u van tevoren moet wegen? En welke producten u juist via het keuzemenu op het aanraakscherm terug kunt vinden? U moet het maar net weten.

Daarnaast lijkt er een verband te zijn tussen de populariteit van de zelfscankassa’s en de toename van winkeldiefstal. In 2022 is er namelijk een stijging van 30 procent geweest, ten opzichte van 2021. Bij de zelfscankassa’s is er relatief weinig toezicht, al zijn er wel steekproefsgewijs controles van klanten. Hoe groot is de kans dat een medewerker uitgerekend u uitkiest voor een controle? Volgens onderzoek van NRC zit hier een systeem achter. Als u bijvoorbeeld veel tijd in de supermarkt doorbrengt en weinig artikelen in uw mandje heeft, is de kans op een controle groter. In de Albert Heijn heeft u uw persoonlijke bonuskaart nodig om de zelfscankassa te gebruiken. Daarmee weet het systeem of u vaker in de winkel bent geweest. Nieuwe klanten lopen namelijk meer ‘risico’ op een controle.

Abdelhamid Idrissi gratis supermarkt Amsterdam
Lees ook: Gratis supermarkt voor kwetsbare gezinnen in Amsterdam: “Eén voorwaarde: dat je klaar bent om hulp te accepteren”

Is er nog toekomst voor bemande kassa’s?

Wist u dat Albert Heijn al in 1988 met zelfscankassa’s heeft geëxperimenteerd? Ruim 35 jaar later kijken we hier niet meer van op. In veel supermarkten en winkels hebben de zelfscankassa’s zelfs de bemande kassa al vervangen. Albert Heijn-topvrouw Marit van Egmond denkt niet dat het hierbij zal blijven. “Ik denk dat de technologie zo snel gaat dat je je straks kunt afvragen of zelfs zelfscankassa’s nog nodig zijn”, vertelt ze in 2020 al, in een interview met De Volkskrant. “Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen. Wij helpen ook om ouderen daarin wegwijs te maken.” 1 op de 10 ouderen kiest overigens voor contant geld in plaats van internetbankieren, volgens een onderzoek uit 2019. Hoe u uw bankzaken veilig online doet, leest u in dit artikel.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

De Aldi denkt zelfs al een stapje verder. De supermarktketen heeft, bij wijze van experiment, een vestiging zonder traditionele kassa’s én zelfscankassa’s in Utrecht geopend. U kunt naar binnen met de Aldi-app, die toegang heeft tot uw persoonlijke gegevens en creditcardnummer. Vervolgens kunt u boodschappen doen, zonder dat u afrekent. Maar de vele camera’s in de winkel registreren wat u precies heeft meegenomen. En de Aldi schrijft het bedrag achteraf van uw rekening af. Bemande kassa’s zullen niet van de ene op de andere dag verdwijnen, want er zijn nog genoeg klanten die er gebruik van maken. Zijn supermarkten en winkels zonder personeel dan de toekomst? De tijd zal het leren.

(Bron: Archief, NRC, Algemeen Dagblad, RTL Z, Editie NL, De Volkskrant, Seniorweb, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Coop. Foto: Remko de Waal/ANP)

Geef een reactie

Reacties (7)

    Amaranthus says:

    Leek mij in het begin erg handig. Dan kon ik fijn alles rustig en precies zo inpakken als ik wilde. Zware dingen onder en breekbare lichte boven etc. Maar na tot 5 keer op een rij eruit te zijn gepikt voor een zogenaamde steekproef waarbij al mijn zorgvuldige werk weer overhoop lag gooi ik de hele boel gewoon weer op de band.

    Trebor234 says:

    Leuk als je maar een paar artikelen hebt en er drukte is bij de kassa’s. Heb ik een volle kar dan ga ik lekker langs de kassa.

    MauHe says:

    In het begin leek het me niks, maar nu vind ik het wel een uitkomst, met name omdat ik nooit een volle boodschappenkar hoef af te rekenen, want daarvoor is het niet echt geschikt. En typisch hoe die steekproeven worden uitgevoerd bij de Jumbo en AH, bij de Jumbo wordt je tas weer netjes ingepakt maar bij AH moet je dat zelf doen, en daar heb ik een hekel aan. En het lijkt de laatste tijd ook wel alsof ze mij er altijd uit pikken.

    Ariël says:

    Ik vind de zelfscanner erg handig. Ik scan alles bij de kassa, maar wacht met het inpakken tot ik heb afgerekend, of tot de boodschappen gecontroleerd zijn. Dit om te voorkomen dat ik de boodschappen na de controle weer opnieuw kan inpakken.

    Babilon says:

    Voor mij geen zelfscankassa! De wereld wordt steeds onpersoonlijker, ik wil nog wel eens een MENS spreken. En er gaat al genoeg digitaal!
    Waarom moet alles zo haastig? In ons land staan we niet urenlang in de rij met het risico dat er voor de laatste
    mensen niks meer is zoals in andere landen.

    Wilma Slingerland says:

    Hier in de staat zijn bij een vestiging van Action de scankassa’s weggehaald omdat er teveel gestolen werd.

    Ook is er een vestiging van AH waar je alleen door een bonnetje te scannen weer uit kunt, dat is heel irritant als je niet hebt kunnen vinden wat je zocht.

      Wilma Slingerland says:

      Nu ik mijn reactie lees zie ik ineens dat ik staat heb getypt terwijl ik stad (een van de 4 grote) bedoelde.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.