aankopen

Hoe komt mijn moeder af van een ongewenste factuur?

“Begin dit jaar heeft mijn moeder een proefpakketje van Artichoke Slim aangevraagd. Omdat hier stoffen in zitten die zij niet mag hebben, heeft ze het pakketje teruggestuurd met het verzoek geen zendingen meer te ontvangen. Maar vervolgpakjes en aanmaningen blijven komen. Wat is hiertegen te doen?” Suzanne Singer

Het is een klassiek verhaal. Leveranciers van allerlei populaire producten, van antirimpelcrème tot afslankpillen, sturen een proefpakket en voor je het weet zit er een hele kuur aan vast. Artichoke Slim is zo’n afslankmiddel op basis van de artisjok, een beetje vergeten groente, die volgens sommigen helpt bij het afvallen. Het bedrijf bedient zich van een agressieve marketingstrategie. Dat betekent dat, als je ze een vinger geeft, ze je hele hand, of liever gezegd je portemonnee nemen. Maar uw moeder heeft het bedrijf al in een vroeg stadium laten weten dat ze verder niet mee wil doen en geen vervolgzendingen van het product meer wil ontvangen. Ze heeft op verzoek van het bedrijf het eerste proefpakket ongefrankeerd teruggestuurd. Maar vervolgens loopt ze tegen een muur van misverstanden aan, met als gevolg dat rekeningen en aanmaningen blijven komen. Hoe moeilijk het soms ook is, uw moeder moet verdere rekeningen en aanmaningen niet betalen, ook als ze dreigend van aard worden. Ze heeft duidelijk aangeven na een proefpakket niet verder te willen met een opstart- of vervolgfase en het bedrijf heeft daarmee ingestemd. Dat ze rekeningen blijven sturen is vooral hun probleem. Consuwijzer, de consumentenorganisatie van de overheid, ontvangt jaarlijks honderden klachten over problemen met proefpakketjes waar naar later blijkt een abonnement aan vastzit. Op hun website staat de ‘terecht checker’, waarmee u precies kunt zien wat uw rechten zijn. Uw moeder staat sterk met de mails die ze heeft en moet niet wakker liggen van de rekeningen die ze krijgt.

Bron: MAX Magazine – Editie nr. 35 2016

Geef een reactie