toegangkelijkheid

Handhaaf regels over toegankelijkheid gebouwen

Kijkers van het programma Meldpunt! melden geregeld klachten over te hoge drempels, te smalle gangen of een gebrek aan invalidentoiletten. Hoe handhaaft de overheid de nieuwe VN-regels over toegankelijkheid voor mensen die problemen hebben met horen, zien of bewegen?

Meedoen met een handicap

Nederland tekende in 2016 als één van de laatste rijke westerse landen het VN-verdrag over de rechten van mensen met een handicap. Vanaf 1 januari 2017 moet iedereen volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving, ook mensen met een handicap. Maar behalve een overheidscampagne Meedoen met een handicap gebeurt er nog weinig in Nederland.

Verankerde ambitie

Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) nam op 20 december 2016 een ontwerpbesluit over toegankelijkheid van gebouwen. Maar in de begeleidende brief schreef hij aan de Tweede Kamer dat in dit besluit “de ambitie wordt verankerd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de geleidelijke verwezenlijking van de algemene toegankelijkheid.” Een ‘verankerde ambitie’ klinkt mooi, maar niet heel dwingend. Aanpassingen aan de toegankelijkheid van winkels en horecapanden zijn duur en worden niet snel terugverdiend. Hoe hard zijn die nieuwe toegankelijkheidsregels? Hoe dwing de overheid deze regels af bij ondernemers?

Proef op de som

Met theatermaakster Funda Müjde neemt het tv-programma Meldpunt! de proef op de som. Funda gaat met een rolstoel de stad in en krijgt te maken met blokkades in winkels, een parkeergarage, het theater en in het verkeer.

Reacties

Kruidvat:

“Wij betreuren het dat er meldingen zijn binnengekomen over de toegankelijkheid van een aantal van onze winkels. Gezien de grote hoeveelheid en diversiteit in bijvoorbeeld grootte van onze winkels is het moeilijk om hier in het algemeen op te reageren. Toegankelijkheid is belangrijk voor Kruidvat en uiteraard vinden wij het heel vervelend wanneer consumenten hierdoor beperkt worden. Wanneer wij meldingen hierover binnen krijgen, kijken wij altijd in overleg met de betreffende klant welke optie passend zou zijn in deze specifieke winkel. Wanneer wij echter beperkt zijn in het aantal meters vloeroppervlakte in een winkel, waardoor de toegankelijkheid door een klant niet als voldoende wordt beschouwd, dan staan onze medewerkers altijd klaar om bijvoorbeeld te assisteren bij het verzamelen van de gewenste producten.”

Syntus busmaatschappij:

“Er is intern stevig gesproken over wat er is gebeurd. We beschouwen het als een incident, een heel vervelend incident. Onze bussen zijn allemaal toegankelijk voor mensen in een rolstoel. We hebben onze instructeurs daarom een instructie gegeven. Ze weten nu beter hoe ze om moeten gaan met mensen die in een rolstoel reizen. Chauffeurs moeten voor ze wegrijden wachten tot iedereen zit en ook behulpzaam zijn.  Andere chauffeurs vinden het heel erg wat er is gebeurd. Ze zijn er van geschrokken. De chauffeur werkt nog bij ons bedrijf. Wat er met hem besproken is privé en kunnen we niet naar buiten brengen.”

Meldpunt!

In het programma Meldpunt! is dinsdag 31 januari 2017 naast Funda Müjde ook Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College van de Rechten van de Mens, te gast. Het College moet de uitvoering van de nieuwe VN-regels controleren en kan bedrijven en instellingen op de vingers tikken waarvan de gebouwen niet toegankelijk zijn. Verder bespreekt MAX Ombudsman Jeanine Janssen een melding van een mevrouw die na het niet betalen van een onterechte rekening wordt nagejaagd door een incassobureau.

Meldpunt! is te zien op 31 januari 2017 om 19.20 uur op NPO 2.

Geef een reactie