Financiële schade door files loopt op

De enorme hoeveelheid aan files zadelden Nederlandse ondernemers in 2015 op met een strop van in totaal 1,1 miljard euro, ruim een kwart meer dan in 2014, zo blijkt uit onderzoek van drie brancheorganisaties in de transport en logistiek, EVO, Fenedex en TLN.

“Het kost ons heel veel geld”

Files zorgen niet alleen voor een hoop irritatie op de weg, maar kosten ook geld, zo stellen de brancheorganisaties. Marc Houweling van het gelijknamige transportbedrijf: “Het kost ons heel veel geld. Een vrachtauto kost per uur 46 euro. Als je die per dag twee uur langer kwijt bent door de files – we hebben een wagenpark van 30 auto’s – kost ons dat dus elke dag een kleine 3000 euro. En het wordt alleen maar erger.” Daarnaast moeten bedrijven langer wachten op hun spullen, wat kan leiden tot lege schappen in winkels en vertragingen in de productie van fabrieken. Ook zorgt de verkeersdrukte voor een hoger brandstofverbruik.

Duurste files

Vooral ondernemers in Zuid-Holland lijden volgens het onderzoek economische schade als gevolg van files. Van de 20 ‘duurste’ files in ons land, staan er 8 in die provincie. Het knelpunt dat de meeste schade veroorzaakt, is de A15 tussen knooppunt Ridderkerk en Gorinchem (11,4 miljoen euro), gevolgd door de A13 tussen de knooppunten Ypenburg en Kleinpolderplein (11,2 miljoen euro).

Meer en slimmere wegen

Ook op de A4 en A12 zijn volgens de brancheorganisaties extreme toenames van de filedruk te zien. De sterkste stijging deed zich voor in Noord-Brabant, op de A67 tussen de knooppunten Leenderheide en Zaarderheiken. Het schadebedrag daar verviervoudigde ruimschoots tot 8,4 miljoen euro. EVO, Fenedex en TLN noemen de cijfers “alarmerend” en roepen het kabinet op te investeren in meer en slimmere wegen. De Tweede Kamer debatteert maandag 27 november 2016 over de begroting voor infrastructuur.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Jammer dat al die kosten niet op het bordje komen van diegene die verantwoordelijk zijn, voor dit overvolle land. …Als dat zo was, hadden we morgen geen files meer. … Er is al van alles geprobeerd en gefantaseerd om de files te bestrijden, zonder ook maar enig resultaat. En alle kosten van dit ongemak komen uiteindelijk op het bordje van de consument. Vrachtauto’s rijden in kolonnes door het land, richting Duitsland en Belgie, en visa versa. Terwijl de binnenscheepvaart verpauperd en een miljarden kostende spoorlijn van Rotterdam naar Duitsland, ongebruikt blijft. De schuldigen roepen alsmaar, dat dit land niet overvol is, dat er nog wel meer mensen en bedrijvigheid bij kunnen. Dat er bijna geen dier meer veilig is, in het overvolle verkeer, is onbelangrijk. Een voorbeeld: 68% van de uitgezette Otters, komt jaarlijks, om in het verkeer. Dat steeds meer mensen kanker krijgen door al die bedrijvigheid, wordt ontkent. Ik zal nog één voorbeeld geven. … Pas geleden werd ontdekt dat bandenrubber, dat in grasmatten wordt verwerkt, kankerverwekkend is. Deze grasmatten moeten onmiddellijk verwijderd worden vanwege gezondheidsschade. Maar hoeveel bandenrubber blijft achter op de snelwegen en zweeft door de atmosfeer, die door iedereen ingeademd wordt? Als ik morgen, minister president wordt, of minister van verkeer, wordt de helft van het vrachtverkeer, overgeheveld naar de spoorweg, Rotterdam, Duitsland en via de binnenvaart getransporteerd. … Moet ik, randdebiel, met een zo simpele oplossing komen? … Kan niet één corrupte minister, dit ingang zetten? … Niet alleen de files zijn dan opgelost, maar ook het aantal kankerpatiënten en COPD patienten neemt af.