Naar cookieinstellingen
welke etiquette geldt er bij het versturen van een Tikkie

Een Tikkie versturen, welke (ongeschreven) regels komen daarbij kijken? Dit is de Tikkie-etiquette

Wanneer iemand iets voor u voorschiet, of andersom, kan dat worden verrekend door het sturen van een Tikkie. Maar vanaf welke bedragen is dat acceptabel en hoe snel dient er op het betaalverzoek gereageerd te worden? Inmiddels is het versturen ervan zo ingeburgerd dat er allerlei (ongeschreven) regels zijn ontstaan. We gaan in op de Tikkie-etiquette.

Alleen wanneer het is afgesproken

Wanneer u een koffie cadeau lijkt te krijgen, kan het een onaangename verrassing zijn als de ‘gulle gever’ daar opeens een Tikkie voor stuurt. Ook in andere situaties is het wenselijk om het vooraf af te stemmen wanneer er voor gemaakte kosten een verzoek verstuurd wordt. Dat voorkomt een naar gevoel en houdt de onderlinge verstandhouding goed. Tenzij anders afgesproken, schrijft de etiquette voor dat wie uitnodigt ook betaalt. Organiseert u bijvoorbeeld een etentje bij u thuis en wilt u daar graag een financiële bijdrage voor? Vraag dan vooraf of iedereen een vergoeding wil geven. Of los het anders op, door bijvoorbeeld te vragen of iedereen iets te eten of drinken mee wil nemen.

Geen onterechte bedragen verrekenen

Niet elk betaalverzoek valt even goed bij anderen. Vraag bijvoorbeeld geen bijdrage voor een fles wijn die u cadeau heeft gekregen en met anderen deelt. En stuur geen Tikkie voor producten die u al in huis heeft, wanneer u mensen uitnodigt. Zoals boter, toiletpapier en schoonmaakmiddelen, om achteraf weer schoon te maken.

fietsetiquette
Lees ook: Fietsetiquette: dit zijn de (ongeschreven) regels tijdens het fietsen

Vanaf welk bedrag een Tikkie sturen?

Bedragen van 2 euro of minder worden niet zo vaak digitaal afgerekend met elkaar. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat 24 procent van de deelnemers het schappelijk vindt om vanaf 5 euro een verzoek te sturen. RTL Nieuws meldt dat bij ABN AMRO maar 4,5 procent van de gebruikers een Tikkie verstuurt voor 2 euro of minder, bij ING 3,75 procent en bij Rabobank 3 procent.

Toch stuurt 1 op de 10 mensen volgens het onderzoek een Tikkie onder de 1 euro. Niet zo gek, volgens Universitair hoofddocent Niels van de Ven van de Tilburg Universiteit, tegenover de NOS. Volgens hem gaat het waarschijnlijk vooral om jongeren die er gebruik van maken. Voor hen tikken die bedragen sneller aan. Dat geldt natuurlijk ook voor anderen die weinig te besteden hebben. Maar het kan ook zijn dat een wat lager bedrag onder meer mensen verdeeld wordt. 10 keer 1 euro is dan toch weer een tientje.

De rekening eerlijk splitten

Net zoals altijd al het geval is geweest, kan er wel eens onmin ontstaan bij het betalen van een rekening in een bar of restaurant. Er wordt dan weleens afgesproken dat de rekening onder alle aanwezigen verdeeld wordt. Geen probleem als iedereen het daar mee eens is, maar stem het wel even met elkaar af. Het kan namelijk bijvoorbeeld voorkomen dat iemand water drinkt en alleen een hoofdgerecht neemt, terwijl anderen zich te goed doen aan alcohol en meerdere gangen. Of dat iemand eerder vertrekt en de rest nog uren door blijft borrelen. Het kan dan eerlijker zijn de bedragen wat meer in verhouding te verdelen. Ook bij het versturen van een Tikkie.

Claim uw betaalde Tikkie niet

Zit u in een groepsapp en is er in die groep een Tikkie verstuurd? Stuur dan geen bericht of vinkje dat u het bedrag betaald heeft. De ontvanger ziet dat immers vanzelf en wanneer alle groepsleden een vinkje sturen, kan dat op den duur wat veel worden. Welke etiquette er nog meer geldt tijdens het WhatsAppen, bespreken we in een eerder artikel.

parfumetiquette
Lees ook: Parfumetiquette: de ongeschreven regels bij het dragen van parfum

Hoe snel een Tikkie vragen en terugbetalen?

Schat de situatie in wanneer u het beste een Tikkie kunt versturen. In sommige gevallen is het prima om dit direct na gemaakte onderlinge kosten te doen. Wanneer u gezamenlijk een cadeau koopt bijvoorbeeld. Na een leuke date kan het echter verkeerd overkomen, wanneer u meteen een betaalverzoek verstuurt. Dit kan wat al te gretig en gierig lijken. Wacht in dat soort gevallen enkele uren.

Volgens Anne-Marie van Leggelo, eigenaresse van Het Etiquette Bureau, kunt u het beste binnen 48 uur het verzoek sturen. Langer wachten kan ook, maar ook weer niet te lang, want dan houdt de ander er wellicht al geen rekening meer mee en kan het op een minder geschikt moment komen.

Andersom is het het handigste om een Tikkie meteen te betalen, wanneer u die binnen krijgt. Dan kunt u het ook niet meer vergeten. 50 procent van de betaalverzoeken blijkt binnen een half uur betaald te worden. En na 1 dag is 85 procent van de verzoeken afgerekend. Sommige mensen laten het langer op hun beloop en wachten bijvoorbeeld totdat ze een herinnering krijgen. Maar uiteindelijk verloopt zo’n betaallink, dus zorg er in elk geval voor om het voor die tijd te regelen.

Wilt u iemand die u nog geld verschuldigd is een herinnering sturen? Doe dit dan niet te snel. Maar bijvoorbeeld 2 à 3 dagen voordat de betaallink verloopt. Het kan zijn dat het even niet uitkomt. Geef het wanneer dat voor u geldt eerlijk bij de ander aan. En maak er afspraken over.

Betaal Tikkies van onbekenden niet zomaar

Helaas is Tikkie ook ontdekt door oplichters. We hebben er in een Digitip al eens aandacht aan besteed. Het kan zo zijn dat u een betaalverzoek krijgt van een oplichter. Bijvoorbeeld nadat u via Marktplaats iets gekocht heeft. Kijk dan of het om een echt betaalverzoek gaat. Tikkie gebruikt altijd een link die er zo uitziet: https://tikkie.me/pay/[code]

Zie het voorbeeld hieronder. Krijgt u een Tikkie let dan op de link. Deze bevat altijd:
• ‘https’ aan het begin.
• ’tikkie.me/pay/’ in de rest van de link.

Oplichters spelen graag met de link. U ziet dan bijvoorbeeld ’tlkkie.nl’ in plaats van ’tikkie.me’. Klik dan niet op de link.

(Bron: Archief, EenVandaag, Telegraaf, RTL Nieuws, Nu.nl, Metro. Foto: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.