Naar cookieinstellingen
Duitse Verkiezingen

Duitse verkiezingen: hoe werkt stemmen daar? En waarom heeft Nederland belang bij de uitslag?

Op 26 september 2021 mogen ruim 60 miljoen Duitsers naar het stembureau. Hoe werkt het stemmen daar? Wat valt er eigenlijk te kiezen? En waarom zijn deze verkiezingen ook belangrijk voor Nederland?

Zo kiezen de Duitsers

Het Duitse kiessysteem is anders dan het Nederlandse. Alle Duitsers die stemmen krijgen een formulier waarop zij niet 1, maar 2 hokjes kunnen aankruisen. Met de eerste stem (Erststimme genoemd) kiest men een kandidaat uit eigen kieskring. In totaal zijn er 299 kieskringen in Duitsland. De Erststimme moet ervoor zorgen dat er in het parlement, de Bondsdag, vertegenwoordigers uit elk Duits gebied plaatsnemen. De 2e stem (Zweitstimme) is voor een partij.

Duitse verkiezingen

Zo ziet een Duits stembiljet eruit.

Uiteindelijk is het de 2e stem die bepaalt welke partij in de Bondsdag komt. De zetels die worden verworven, worden in eerste instantie opgevuld met kandidaten die middels de Erststimme direct door de kiezer zijn gekozen. Dat heet Direktmandate. De zetels die overblijven, worden verdeeld onder de deelstaatlijsten van de partij aan wie de stemmen toekomt.

Om überhaupt zetels in de Bondsdag te krijgen heeft een partij overigens 5 procent van alle stemmen nodig. Deze kiesdrempel is na de Tweede Wereldoorlog ingevoerd om versplintering van het parlement in allerlei kleine partijen tegen te gaan.

Wildgroei aan zetels

De Duitse Bondsdag telt momenteel 709 zetels, waardoor het, het op 1 na grootste parlement ter wereld is. Alleen het Chinese parlement is groter.
Het aantal bondsdagzetels is onderhevig aan veranderingen. Dat heeft te maken met het feit dat een partij middels de 1e stemronde soms meer direct gekozen kandidaten heeft dan zetels. Als dit het geval is, heeft de partij recht op Überhangmandate, wat inhoudt dat het aantal zetels net zo lang omhoog wordt gekrikt totdat alle direct gekozen kandidaten een plek hebben. Dit is uiteraard niet eerlijk voor de andere partijen, dus die worden dan gecompenseerd middels Ausgleichmandate. Zij krijgen er dan ook net zo lang zetels bij totdat de verdeling ongeveer evenredig is aan de uitlag van de 2e stemronde. U snapt het al: het aantal zetels kan flink oplopen.
De Duitse overheid wil de wildgroei aan zetels tegengaan door het aantal kiesdistricten te verminderen, maar dit zal niet voor 2025 worden ingevoerd. Tot die tijd moet de zetelgroei beperkt worden door hier en daar te snijden in het het aantal Überhangmandate.

Wat valt er te kiezen?

Hoewel er op papier dit jaar gestemd kan worden op 47 partijen, zal de echte strijd vermoedelijk gaan tussen de partijen die nu al in de Bondsdag zitten. Te weten:

CDU/CSU (nu de grootste fractie, partij van bondskanselier Merkel)
SPD
Bündnis 90/Die Grünen
FDP
Die Linke
AfD

Na de Duitse hereniging heeft het land vrijwel alleen bondskanseliers uit het christendemocratische CDU/CSU-kamp gekend. In 2021 kan hier zomaar eens verandering in komen, want de kandidaat van de sociaaldemocratische partij SDP, Olaf Scholz, lijkt aan kop te gaan. Scholz is nu minister van Financiën en vice-kanselier.

Olaf Schulz

Olaf Scholz

Het is overigens alles behalve een gelopen race. Armin Laschet, kanselierskandidaat van CDU/CSU en huidige minister-president van grensdistrict Noordrijn-Westfalen, lijkt Scholz op de hielen te zitten. Volgens de peilingen van omroep ZDF kan de SDP rekenen op 25 procent van de stemmen en CDU/CSU op 22 procent. Als de voorspelling van de ZDF enigszins uitkomt, betekent dit wel een enorm verlies voor de CDU/CSU ten opzichten van de vorige verkiezingen.

Armin Laschet

Armin Laschet

Opvallend is dat de centrum-linkse fractie van Bündnis 90/Die Grünen het niet zo goed doet. De partij kent een aantal succesvolle jaren, maar zakt nu een beetje weg.

Annalena Baerbock

Annalena Baerbock, 1 van de 2 leiders Bündnis 90/Die Grünen

Waarom is de uitslag ook belangrijk voor Nederland?

Natuurlijk is de uitslag van de verkiezingen vooral belangrijk voor de toekomst van Duitsland, maar Nederland heeft er ook belang bij. In de 1e plaats grenst ons land natuurlijk aan Duitsland, maar Duitsland is ook een belangrijke handelspartner. In 2020 maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat Nederlandse bedrijven in 2016 (het jongste jaar waarover gegevens bekend zijn) ruim 45 miljard hebben verdiend aan export naar Duitsland. Dat is natuurlijk niet niks. Voorbeelden van belangrijke exportproducten zijn kaas, chemische stoffen en computerchips.

Wilt u meer lezen over de Duitse verkiezingen? Het Duitsland Instituut heeft er allerlei informatie over op de website staan. 

Op 24 september is voormalig Duitsland correspondent Margriet Brandsma te gast bij Tijd voor MAX om te vertellen over de Duitse verkiezingen. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond 17.10 uur op NPO 1.

(Bron: Duitsland Instituut, ZDF, Der Spiegel, ARD, Tagesschau, ANP, RTL Nieuws)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.