Naar cookieinstellingen
DigiHandig internetbankieren New Future Lab

DigiHandig: zo leert u internetbankieren met toegankelijke smartphone-app

Betaalverzoeken via Tikkie, online aankopen met iDeal, uw banksaldo controleren via smartphone of tablet… Kennis van internetbankieren is steeds belangrijker geworden voor het regelen van uw financiële zaken. Is dit gesneden koek voor u? Of kost het u moeite om deze ontwikkelingen te blijven volgen? Dan is er de smartphone-app DigiHandig, die u hiermee op weg kan helpen.

Miljoenen Nederlanders hebben moeite met internetbankieren

Nederland heeft de meest digitaal vaardige bevolking van alle landen in de Europese Unie, zoals we in dit artikel uitleggen. 79 procent van de Nederlanders beheerst de digitale basisvaardigheden, zoals e-mailen, WhatsApp gebruiken, smartphone-apps downloaden en internetbankieren. Maar daar staat tegenover dat 1 op de 6 volwassen Nederlanders meer moeite hebben met deze digitale vaardigheden. Volgens cijfers van De Nederlandsche Bank zijn er bovendien 2,6 miljoen Nederlanders die niet zelfstandig hun bankzaken kunnen regelen.

Leren internetbankieren met DigiHandig

Voor de ‘digistarters’ kan de smartphone-app DigiHandig van pas komen. Deze app leert u om digitale vaardigheden onder de knie te krijgen, door middel van een laagdrempelige en toegankelijke uitleg. Hoe gaat u om met WhatsApp? Wat kunt u met het instellingenmenu in uw smartphone doen? Hoe zorgt u ervoor dat u nooit de weg kwijtraakt? Wat kunt u doen als u nog twijfelt over uw stem tijdens de Tweede Kamerverkiezingen? Via de DigiHandig-app kunt u dit stap voor stap leren, inclusief handige oefeningen.

Een nieuw onderdeel in de DigiHandig-app draait om internetbankieren. U leert hoe u uw geldzaken kunt regelen met de smartphone-app van uw bank. En u krijgt stap voor stap te zien hoe de smartphone-apps van Rabobank, ING, SNS Bank en ABN Amro werken. Van het inloggen tot het overboeken van geld en het blokkeren van betaalpassen, u kunt het in alle rust en in uw eigen tempo leren. En uiteraard kunt u altijd nog iemand anders om hulp vragen.

Toegankelijk Bankieren, ook voor digistarters

De DigiHandig-app is gratis beschikbaar voor iPhones en Android-telefoons. De extra hulp bij internetbankieren is een initiatief van DigiHandig, de grote Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Zij zetten zich in om ‘digistarters’ te helpen met internetbankieren en andere digitale vaardigheden. Hier kunt u meer lezen over het project Toegankelijk Bankieren.

(Bron: Archief, DigiHandig, Toegankelijk Bankieren, SeniorWeb, De Nederlandsche Bank. Foto: New Future Lab)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Timmy-Bobby35 says:

    Ik vind het toch wat apart omdat u er van uitgaat dat iedereen in het bezit is van een smart phone, mijn vrouw en ik hebben beide geen smart phone, hoe wordt het dan met internet bankieren ? Graag uw uitleg in deze, vr gr Robbert.

    Riny6 says:

    Wij hebben wel een smart phone een oude 6s en bankieren nooit on line omdat je daar een jong toestel voor moet hebben

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.