DigiHandig: zo leert u internetbankieren met toegankelijke smartphone-app
Publicatiedatum: 16 november 2023
Betaalverzoeken via Tikkie, online aankopen met iDeal, uw banksaldo controleren via smartphone of tablet… Kennis van internetbankieren is steeds belangrijker geworden voor het regelen van uw financiële zaken. Is dit gesneden koek voor u? Of kost het u moeite om deze ontwikkelingen te blijven volgen? Dan is er de smartphone-app DigiHandig, die u hiermee op weg kan helpen.
Miljoenen Nederlanders hebben moeite met internetbankieren
Nederland heeft de meest digitaal vaardige bevolking van alle landen in de Europese Unie, zoals we in dit artikel uitleggen. 79 procent van de Nederlanders beheerst de digitale basisvaardigheden, zoals e-mailen, WhatsApp gebruiken, smartphone-apps downloaden en internetbankieren. Maar daar staat tegenover dat 1 op de 6 volwassen Nederlanders meer moeite hebben met deze digitale vaardigheden. Volgens cijfers van De Nederlandsche Bank zijn er bovendien 2,6 miljoen Nederlanders die niet zelfstandig hun bankzaken kunnen regelen.
Leren internetbankieren met DigiHandig
Voor de ‘digistarters’ kan de smartphone-app DigiHandig van pas komen. Deze app leert u om digitale vaardigheden onder de knie te krijgen, door middel van een laagdrempelige en toegankelijke uitleg. Hoe gaat u om met WhatsApp? Wat kunt u met het instellingenmenu in uw smartphone doen? Hoe zorgt u ervoor dat u nooit de weg kwijtraakt? Wat kunt u doen als u nog twijfelt over uw stem tijdens de Tweede Kamerverkiezingen? Via de DigiHandig-app kunt u dit stap voor stap leren, inclusief handige oefeningen.
Een nieuw onderdeel in de DigiHandig-app draait om internetbankieren. U leert hoe u uw geldzaken kunt regelen met de smartphone-app van uw bank. En u krijgt stap voor stap te zien hoe de smartphone-apps van Rabobank, ING, SNS Bank en ABN Amro werken. Van het inloggen tot het overboeken van geld en het blokkeren van betaalpassen, u kunt het in alle rust en in uw eigen tempo leren. En uiteraard kunt u altijd nog iemand anders om hulp vragen.
Toegankelijk Bankieren, ook voor digistarters
De DigiHandig-app is gratis beschikbaar voor iPhones en Android-telefoons. De extra hulp bij internetbankieren is een initiatief van DigiHandig, de grote Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Zij zetten zich in om ‘digistarters’ te helpen met internetbankieren en andere digitale vaardigheden. Hier kunt u meer lezen over het project Toegankelijk Bankieren.
(Bron: Archief, DigiHandig, Toegankelijk Bankieren, SeniorWeb, De Nederlandsche Bank. Foto: New Future Lab)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik vind het toch wat apart omdat u er van uitgaat dat iedereen in het bezit is van een smart phone, mijn vrouw en ik hebben beide geen smart phone, hoe wordt het dan met internet bankieren ? Graag uw uitleg in deze, vr gr Robbert.
Wij hebben wel een smart phone een oude 6s en bankieren nooit on line omdat je daar een jong toestel voor moet hebben