Duur 02:50
Gepubliceerd op 19 oktober 2017

De Yarden-kwestie: hoe zit het ook alweer?

Uitvaartverzekeraar- en verzorger Yarden komt in 2017 negatief in het nieuws omdat zij nabestaanden soms na een crematie of begrafenis nog een forse rekening sturen. Hallo Nederland spreekt op 19 oktober 2017 met 2 mensen die dit is overkomen. Reden genoeg voor ons om de feiten over de Yarden-zaak op een rijtje te zetten.

Wat is er aan de hand?

Yarden neemt in 2001 de organisatie AVVL over en wil in 2007 af van de zogenaamde naturapolis die AVVL lange tijd heeft aangeboden. Een naturapolis is een vast pakket met diensten die gedekt worden door de verzekering zodra er iemand overlijdt. Hierdoor is het onmogelijk om onderverzekerd te zijn. Hier kiest Yarden voor omdat mensen volgens hen zelf willen kiezen hoe zij een uitvaart inrichten en niet (meer) zitten te wachten op een vast pakket.

Doordat deze naturapolissen in 2007 zonder inspraak zijn omgezet in zogenoemde sommenverzekeringen, krijgen mensen nog maar tot maximaal 3733 euro uitgekeerd. Hierover informeert Yarden haar klanten, maar er blijft veel onduidelijk. Uiteindelijk maken er 60.000 mensen bezwaar tegen het omzetten van de polis. Vervolgens is er door de Consumentenbond en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) onderhandeld met Yarden. De uitkomst? De mensen wiens verzekering omgezet is, krijgen een keuzebrief waarin zij kunnen aangeven of zij hun oude verkering willen houden, of akkoord gaan met de nieuwe. Deze brief gaat echter alleen maar naar de mensen die al bezwaar hebben gemaakt bij Yarden.

Hoe gaat dit verder?

Doordat de brief naar een select aantal verzekerden is verstuurd, blijft er een groep mensen over voor wie het totaal niet duidelijk is dat hun polisvoorwaarden zijn veranderd. Daardoor ontstaan er problemen, want opeens krijgen mensen na een uitvaart een extra rekening van Yarden. Of ze willen bijbetalen, want er is meer uitgegeven dan de 3733 euro die de verkering dekt. Er zijn gevallen bekend waarin mensen wel 6000 euro extra moeten overmaken.

Klachtenregen

Veel klanten betalen, maar zijn alles behalve blij met de situatie waarin zij terecht zijn gekomen. Het duurt dan ook niet lang voordat er een rechtszaak tegen de uitvaartverzorger wordt aangespannen. De rechter stelt de betreffende nabestaande in het gelijk en hekelt de handelswijze van Yarden. Deze uitspraak heeft overigens niets veranderd, want tot op de dag van vandaag zijn er nog steeds verzekerden die een flinke rekening op de mat krijgen nadat de begrafenis of crematie geweest is.

De aanhoudende problemen zijn voor schadeclaimbedrijf Corpocon Legal reden om Yarden-Claim in het leven te roepen. Hier kunnen gedupeerden hun klacht indienen, waarna Yarden-Claim gaat proberen om hun geld terug te halen.

Gedupeerden kunnen ook terecht op het klachtenplatform van de Consumentenbond, klachtenkompas.nl.  Yarden reageert vervolgens op de berichten die hiet geplaatst worden.

Hallo Nederland ziet u iedere werkdag om 18.30 uur op NPO 2.

(Bron: website Consumentenbond, Yarden-Claim, Volkskrant)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Pieter Kessels says:

    Natuurlijk is dit soort praktijken niet alleen bij Yarden aan de hand. Wanneer je een naturaverzekering hebt bij Dela met een extra bedrag aanvullende wensen van € 600,00 wordt een bedrag van € 3.364,00 (2017) uitbetaald als je de uitvaart niet door Dela laat uitvoeren. Je hebt geen vrije keuze. Het is gedwongen winkelnering waarbij Dela altijd verdiend aan de klant. Volgens Dela is het naturapakket met aanvullend geldbedrag van ongeveer € 5.750,00 waard. Zie de website. Dela verdiend altijd €2.386,00 aan een uitvaart. Dit is geld opgebracht door de klanten. Hier zou de AFM een stokje voor moeten steken.

    Jan Roeland says:

    Niet alleen Yarden heeft dit soort verfoeilijke praktijken, ook de andere grote uitvaartverzekeraars doen dit soort zaken. Het vervelende is dat vaak ouderen daar de dupe van worden. Men gaat ervan uit dat men goed verzekerd is ( zie de reclamespotjes) en dat de nabestaanden geen zorgen hebben over de financieele afwikkeling van zijn of haar uitvaart. Ik was kortgeleden bij een familie die ook een kapitaalspolis had. Het bedrag was enkele duizenden euro’s te laag, maar toch wilde de francisenemer de uitvaart hebben en bood dus de familie een “ledenkorting”van 700 euro aan. Een andere naam om de uitvaart te kopen. De familie had deze man door en heeft hem de deur gewezen en ze hebben mij toen gebeld of ik de uitvaart wilde verzorgen, wat ik natuurlijk gedaan heb. Zo kom je dit soort praktijken bij alle grote naturaverzekeraars tegen. Men vergeet altijd te vermelden dat iedereen vrij is in de keuze van uitvaartondernemer. Iets waar we, als fatsoenlijke uitvaartverzorgers eens goed tegen in opstand zouden moeten komen.

    Hanneman says:

    In alle branches waar de transparantie ontbreekt gebeurt dit. In dit geval dus uitvaartgiganten met incassobureaumentaliteit. Het was niet voor niets dat de gewezen VVD partijvoorzitter -laat ons hem beleefdheidshalve noemen- de héér Keyzer in het nieuws kwam met zijn schimmige deals in deze sector. Gekwetste mensen in dikwijls diep verdriet toch een paar oren áán, of poten uitdraaien. Lijkt sterk op wat de VVD in de politiek met weerlozen doet. Ikzelf? Ach, weet u, ik eet geen gram vlees meer vanwege de gruwelijke bio-industrie en het soort volk waar daar aan verdiend en leiding geeft. Van mij geen cent naar de kiloknallers. Als ik de hoek omga ben ik er al niet meer. Geen nabestaanden die kunnen worden gekwetst of uitgemolken en misbruikt dus, men zoekt het met mij maar uit.

Bekijk ook

Meer