Naar cookieinstellingen
DigiD

Sms-functie van DigiD steeds vaker verplicht; wat betekent dit voor u?

Het is vanaf 15 mei 2019 niet op elke overheidssite meer mogelijk om in te loggen als uw DigiD niet is voorzien van sms-controle. Dit moet het online inlogsysteem veiliger maken. Wat betekent deze wijziging voor u? Wij zoeken het uit. 

Inloggen met sms-functie

Wie gebruik wil maken van overheidswebsites, wordt meestal gevraagd om de gebruikersnaam en het wachtwoord van de DigiD in te vullen. Dit is een digitaal identiteitsbewijs waarmee u bijvoorbeeld belastingaangifte kan doen. Meestal volstaat het invullen van de gebruikersnaam en het wachtwoord, maar soms is er een extra veiligheidsmaateregel nodig: de sms-controle. Dit systeem bestaat al een aantal jaar, maar nu wil de overheid het verplicht stellen voor elke overheidswebsite. Het UWV is één van de eerste overheidsinstanties die sms-controle definitief invoert. De verwachting is dat andere overheidssites later dit jaar volgen. Uiteindelijk zal het op geen enkele overheidswebsite meer mogelijk zijn om in te loggen met DigiD zonder deze extra veiligheidsmaatregel.

Hoe vraagt u de sms-functie aan?

Hoewel de sms-controle al lange tijd een optie is binnen DigiD, heeft lang nog niet iedereen het aangevraagd. In principe is dit niet moeilijk en ook mogelijk als u geen mobiele telefoon heeft. Wat u doet is het volgende: log in op didig.nl en klik vervolgens op de optie ‘controle via sms instellingen’. Daarna kunt u ‘Controle via sms aanvragen’ aanklikken. Als u een mobiele telefoon heeft kunt u uw telefoonnummer invoeren en dit bevestigen met de sms die u vervolgens krijgt. Het is dan nog niet gedaan, want u krijgt binnen 3 werkdagen een brief thuis met daarop de activatiecode van sms-controle. Deze code vult u in op de site van DigiD, waardoor u in het vervolg op elke overheidswebsite kunt inloggen met deze extra controlefunctie.

Gesproken bericht via vaste telefoon

Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u natuurlijk geen mobiel telefoonnummer invullen op de site. In dat geval kunt u kiezen voor de zogenoemde gesproken sms, die u kunt ontvangen op uw vaste telefoon. U moet deze optie aanzetten onder ‘Mijn Digid’ zodra u bent ingelogd. Vervolgens kunt u als het goed is onder het tabblad ‘controle via sms aanvragen ‘kiezen voor de gesproken sms-optie. Daarna kunt u uw telefoonnummer bevestigen via de vaste telefoon en krijgt u binnen 3 werkdagen een brief thuis met de activatiecode die u online kunt invoeren.

Nummer wijzigen

Mocht u de sms-functie al eerder hebben geactiveerd, maar het gekoppelde nummer niet meer gebruiken, dan kunt u het wijzigen via de website van DigiD. U krijgt dan ook na 3 dagen een brief met de activatiecode.

Nederlanders in het buitenland

Wie in Nederland woont kan dus zonder al te veel extra moeite DigiD op de vertrouwde manier blijven gebruiken, maar voor Nederlanders in het buitenland gaat die vlieger niet op. Zij krijgen geen brief thuis met een activatiecode. Deze moeten zij af komen halen in Nederland of bij één van de internationale DigiD-balies. Lang niet elk land heeft zo’n balie, waardoor er soms alsnog duizenden kilometers afgelegd moeten worden. De kosten die hierdoor gemaakt worden, zijn voor eigen rekening.

Slechte ervaringen

Stichting GOED, een belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland, heeft recent onderzoek gedaan naar DigiD en de ervaringen hiermee. Hieruit blijkt dat een groot deel van de ondervraagden slechte ervaringen heeft met het aanvragen van de sms-functie. Ze worden soms van het kastje naar de muur gestuurd en stuiten op veel onwetendheid bij de betrokken instanties.

Lees ook: digitip over DigiD

(Bron: Stichting Goed, SVB, Belastingdienst, Logius)

Geef een reactie

Reacties (8)

    Fairview says:

    Ik woon in Zuid Afrika en was altijd zeer tevreden met Digid inloggen. Om de Digid te krijgen ging overigens ook niet vanzelf, aangezien men aandringt om de code per post te sturen. Post in Z.A. is onbetrouwbaar, veel stakingen en na diverse pogingen kreeg ik het uiteindelijk WEL voor elkaar om de code op tijd te ontvangen. Echter……toevoeging van sms code lukt niet. Hoe gaat het mij nu lukken om post in mijn berichtenbox te kunnen lezen zonder een inlogmethode. Het gaat hier vooral over inloggen bij SVB voor de AOW, levensbewijs opsturen etc. Ik kan ECHT GEEN staat maken op de postal services hier. Het MOET eenvoudig via internet.

    Eagle1954 says:

    Nederlanders die in het buitenland wonen moeten de brief in Nederland ophalen? Wat is dat voor een vreemde manier om met mensen om te gaan? Ze willen toch zelf die beveiligingscode invoeren? Waarom kan dat niet met een e-mail verstuurd worden dan? Ze willen allemaal digitaal om papier verkwisting te voorkomen, dus waarom dan een brief verzenden? Weer veel papier verkwisting dan……..

      Eagle1954 says:

      Een brief veiliger dan e-mail of iets anders? Een brief kan ook onderschept worden of in de post verdwijnen…..

    maxwout says:

    “wat betekent dit voor u?” Een hoop ellende, een mobiel bij de hand hebben om op internet te kunnen inloggen. En waarom? Omdat ze niet in staat zijn een simpele beveiligde verbinding te laten maken via alleen je browser. Echt belachelijk! Zo kun je wel aan de gang blijven. Ergens ligt er een koppeling vast tussen een telefoonnummer en een digid. Dus wachten tot dat die wordt gehackt en dan moet je waarschijnlijk bij de gemeente of overheid langs met getuigen die kunnen instaan dat jij het bent die vacatures wil bekijken.

      Eagle1954 says:

      Zo is dat. Tegenwoordig is niets meer echt veilig. Alles kan onderschept of gehackt worden. Waar gaan we naartoe?
      Ik vind het ook niet echt handig dat je je mobiel naast je computer moet hebben liggen, al snap ik wel dat het veiliger kan zijn met die code per sms. Voorlopig dan……..

    HennieXS says:

    Ik heb geen DigiD, kreeg ook geen DigiD want volgens de de overheid klopt mijn burgerservicenummer niet, wil nu ook geen DigiD meer, direct gaat het mij nog geld kosten ook!

      Eagle1954 says:

      Burgerservicenummer (vroeger SOFI-nummer) moet iedereen hebben. Bij overheids-instanties heb je een DigID nodig om in te loggen. Bij veel zorg-instanties ook. Dus je kan al helemaal niet meer zonder….
      Het Burgerservicenummer staat ook altijd vermeld op loonstrookjes of jaaropgaven. Ook op brieven en post van de Belastingdienst. De Belastingdienst is toch ook overheid? Wel vreemd dan dat het nummer van u niet klopt. Misschien een cijfer verkeerd ingetoetst?

    oosterwijck says:

    De SMS controle werkt volgens het systeem van een scanner, zoals de banken (o.a. de Rabobank) ook gebruiken. En juist op een moment als de banken deze controle via een scan willen afschaffen, gaat de overheid, inloggen met Digid, de scancontrole invoeren? … Loopt de overheid weer achter de feiten aan, of is het een poging om, “de club Alzheimer patienten” moeilijkheden te bezorgen?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.