Naar cookieinstellingen
buschauffeurs

Busvervoer in de knel door tekort aan buschauffeurs

Ov-bedrijven proberen al sinds 2014 om het steeds groter wordende tekort aan buschauffeurs op te vangen, maar zonder succes. De vrees is nu dat buslijnen de komende jaren stilvallen door het personeelstekort. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.

Krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing

Vergrijzing en een aantrekkende arbeidsmarkt zijn de boosdoeners. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt is er minder nieuw personeel voorhanden en daarnaast zwaaien de komende jaren heel veel buschauffeurs af, om met pensioen te gaan. Het probleem is in 2014 al in kaart gebracht, maar genomen maatregelen blijken bij lange na niet voldoende. Samen met de overheid is er 20 miljoen euro gereserveerd om het tekort tegen te gaan. Met extra leerwerkplekken, een verlaging van de minimumleeftijd voor chauffeurs van 21 naar 18 jaar en trainingen om de chauffeurs langer inzetbaar te houden. Het heeft allemaal niet mogen baten.

40 tot 50 procent gaat binnenkort met pensioen

Connexxion vreest volgend jaar al stilvallende buslijnen. Ook Arriva voorziet problemen, vooral in het zuiden van het land. Bij de 2 vervoerders gaat de komende 10 jaar zo’n 40 tot 50 procent van de buschauffeurs met pensioen. Connexxion heeft momenteel 5500 buschauffeurs, Arriva 4000. De komende jaren moeten tussen de 3800 en 4750 nieuwe chauffeurs worden geworven en opgeleid, om dat op te vangen. Per jaar gaat het dan gemiddeld om meer dan 400 krachten. Alleen de RET in Rotterdam verwacht geen tekort. “Bij ons is de leeftijdsopbouw evenwichtiger dan bij andere vervoerders. Daardoor hebben wij genoeg aan de mensen die we zelf opleiden”, aldus een woordvoerder.

  • Connexxion: 5500 buschauffeurs, waarvan 40 à 50 procent de komende 10 jaar met pensioen gaat;
  • Arriva: 4000 buschauffeurs, waarvan 40 procent de komende 10 jaar met pensioen gaat;
  • Syntus: 1800 chauffeurs. Ziet wel vergrijzing maar op dit moment is dat geen groot probleem;
  • GVB: 700 buschauffeurs en moeite om de komende jaren voldoende chauffeurs te vinden;
  • RET: 650 buschauffeurs en geen grote problemen verwacht, omdat de gemiddelde leeftijd lager is dan bij andere vervoerders.

Geen populair beroep

Dennis Mortier van Consolid, het grootste uitzendbureau voor buschauffeurs zegt: “Jongeren met een mbo-opleiding hebben tegenwoordig de beroepen voor het uitkiezen. Buschauffeur is geen populair beroep. Het heeft geen goed imago.” Daarom zou er een grote imagocampagne op touw moeten worden gezet, vindt hij. “In de transportsector heeft dat ook goed gewerkt.” Daarnaast lijkt het hem goed als er minder centraal via de cao wordt afgesproken, maar meer per bedrijf. Het systeem wordt zodoende flexibeler en arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker.

Weinigen halen nog groot rijbewijs

De gemiddelde leeftijd van buschauffeurs ligt nu boven de 50 jaar. Velen van hen hebben hun groot rijbewijs gratis tijdens hun dienstplicht gehaald. Een steeds groter gedeelte van deze groep gaat nu met pensioen, waardoor het aantal mensen met een groot rijbewijs drastisch daalt. Minder dan 1 procent van de mensen met een busrijbewijs is 30 jaar of jonger.

Langdurig werklozen inzetten

Arriva heeft goede ervaringen met het inzetten van langdurig werklozen. Arriva-directeur Hettinga: “Afgelopen jaar hebben we 50 langdurig werklozen aan een baan geholpen. Dat ging veel sneller dan verwacht. Volgend jaar hebben we daarom de doelstelling verhoogd naar 100.” Connexxion wil ook graag mensen op deze manier aan werk helpen, maar wil daar wel steun van de overheid bij krijgen. Iets waar de ministeries van Sociale Zaken en Infrastructuur en Milieu zeker over willen praten, laten zij aan de NOS weten.

(Bron: ANP, NOS, CBS)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Gelukkig staat de Robotbus (zonder chauffeur) al klaar.

    hehout says:

    Toch jammer als ik bovenstaande tekorten lees en dat mijn zoon al een vol jaar een buschauffeursopleiding Volgt maar helaas keer op keer zakt! Ook gisteren weer. Hij zit al een paar jaar in de bijstand en leent het geld voor de opleiding bij ons, want bij de gemeente vangt hij nul op zijn request. Zijn schuld is inmiddels zo ver opgelopen dat hij dat nooit meer terug kan betalen met zijn uitkering. Mensen die zo graag willen werken als chauffeur en zo graag uit de bijstand willen en die al jaren schadevrij op de weg rijen, haken hierdoor af. Ook mijn zoon ziet zijn droom in duigen vallen. Hij heeft geen vertrouwen meer in het opleiding instituut … maar die heeft binnenkort vast weer een nieuwe melkkoe gevonden!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.