Brandstofkosten 1 januari 2024

Brandstofkosten per 1 januari 2024 wederom omhoog: hoe en waarom?

Sinds de accijnsverlaging op 1 juli 2023 is komen te vervallen, is tanken duurder geworden. Na 1 januari 2024 gaan de brandstofprijzen nogmaals omhoog, tenzij het (nu demissionaire) kabinet tussentijds ingrijpt. Wat is er precies aan de hand?

Wat is de achtergrond van de vorige accijnsverlaging?

We gaan terug naar het voorjaar van 2022. De oorlog in Oekraïne breekt uit en mede hierdoor stijgen de energieprijzen explosief. Om de brandstofkosten te drukken, besluit het net aangetreden kabinet-Rutte IV om de brandstofaccijns per 1 april 2022 te verlagen. Deze maatregel loopt in 1e instantie tot eind 2022. Maar ook in het najaar van 2022 zijn de energieprijzen nog torenhoog, waardoor de accijnsverlaging een jaar langer van kracht blijft. Maar op 1 juli 2023, wanneer het prijsplafond voor gas en elektriciteit inmiddels van kracht is, begint de afbouw van de maatregel.

Hoe gaat het terugdraaien van de accijnsverlaging in zijn werk?

Deze afbouw verloopt in 2 stappen. Stap 1, het vervallen van de accijnsverlaging op 1 juli 2023, is al achter de rug. Hierdoor zijn de benzineprijzen alweer boven de 2 euro per liter uit gekomen. Stap 2 is een inflatiecorrectie van 9,9 procent, gepland voor 1 januari 2024. Doordat de inflatie onverminderd hoog is, gaan ook de accijnstarieven (en dus de brandstofkosten) fors stijgen.

Wat betekent dit voor de brandstofkosten?

Concreet betekent dit dat een liter benzine circa 21 cent duurder wordt en een liter diesel 13 cent. De verschillen in brandstofprijzen met buurlanden België en Duitsland worden hierdoor steeds groter, benadrukt Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij heeft ook Kamervragen gesteld over de accijnzen en de voorgenomen inflatiecorrectie.

Komen er nog maatregelen voor de gestegen brandstofkosten?

Zolang er geen tegenberichten verschijnen, gaat deze inflatiecorrectie van 9,9 procent per 1 januari 2024 door. Maar het demissionaire kabinet gaat zich in de loop van het najaar beraden op maatregelen. Het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding (met 1 cent per kilometer) is één van de onderzochte mogelijkheden. Maar het is, op het moment van schrijven, nog niet duidelijk of de overheid genoeg budget heeft om de misgelopen belastinginkomsten op te vangen.

(Bron: Archief, Rijksoverheid, NU.nl, RTL Z, Het Parool, X: @PieterOmtzigt. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie