Bij wie moet ik zijn als ik een etentje 2 keer heb betaald?
Publicatiedatum: 2 december 2018
“Na het eten bij Van der Valk weigerde de pinautomaat. Ik moest naar een andere kassa waar het wel lukte. De volgende dag zag ik dat ik tweemaal 60 euro betaald had. Bij wie moet ik nou verhaal halen, bij het bedrijf of bij de bank? Ik heb alle pinbonnen.”– Mevr. Honhoff
Als een pinbetaling is geslaagd en er vervolgens nogmaals op een andere pinautomaat wordt betaald omdat de winkelier daarom vraagt, dan zou het te veel betaalde bedrag formeel door de winkel of het restaurant moeten worden terugbetaald. Niettemin zal de bank dit in behandeling nemen, omdat de betaler in de veronderstelling was dat de eerste betaling was mislukt. De betaler kan achteraf niet goed aantonen hoe die eerste betaling precies is verlopen. De bank kan dat voor hem uitzoeken en verrekenen met het bedrijf. Belangrijk is dat ook bij een mislukte pinbetaling de betaler een pinbon kan vragen. Op die pinbon staat dan dat de betaling is mislukt. Daarmee kan de klant achteraf goed aantonen wat er is gebeurd. Tip van de Betaalvereniging, die het geldverkeer regelt: probeer het eerst met de winkelier op te lossen. Als die niet meewerkt, richt je dan tot je eigen bank. Als zonneklaar kan worden aangetoond dat een betaling is mislukt en het bedrag achteraf toch is afgeschreven, dan moet de bank dat uiteindelijk voor zijn klant oplossen.
Bron: MAX Magazine- editie 47, 2018.