Belastingtelefoon krijgt onvoldoende
Publicatiedatum: 23 februari 2016
Als u contact opneemt met de Belastingtelefoon met een vraag of verzoek krijgt u nog steeds niet het juiste of het volledige antwoord, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Een dikke onvoldoende
‘Mysteryshoppers’ belden de informatielijn in november 2015 zo’n 100 keer met 10 vragen over allerlei zaken. De Belastingtelefoon zette de bellers dit keer vaker door naar een interne specialist, maar dit mocht niet baten. Daarom krijgt de informatielijn opnieuw een dikke onvoldoende. Dit jaar zelfs een rapportcijfer 4.
Doorverwijzen naar interne of externe specialisten
Het ministerie van Financiën kondigde eerder aan dat medewerkers een moeilijke vraag voortaan direct zouden doorspelen naar een gespecialiseerde medewerker. In 60 procent van de gevallen werden de bellers inderdaad door minstens 2 mensen te woord gestaan. Maar die aanpak werpt tot op heden geen vruchten af, want zij kregen niet vaker het goede antwoord.
Na de onvoldoende van vorig jaar (4,6) beloofde de directeur van de Belastingtelefoon dat bellers met complexe vragen voortaan vaker naar externe adviseurs zouden worden doorverwezen. Dit gebeurde echter geen enkele keer tijdens het nieuwe onderzoek.
Belastingdienst online
Een ander verbeterpunt is dat de antwoorden op eenvoudigere vragen te vinden moeten zijn op de site van de Belastingdienst. Veel antwoorden op vragen die mensen aan de Belastingdienst stellen zijn daar namelijk goed terug te vinden, maar medewerkers attendeerden de mystery-bellers daar slechts 4 keer op.
De juiste informatie?
Durft u niet op de informatie van de Belastingtelefoon te vertrouwen? Dan kunt u uw vraag in plaats daarvan schriftelijk voorleggen aan een belastinginspecteur. Voor persoonlijke, moeilijke vragen is een belastingadviseur namelijk een goed alternatief. Bent u nog op zoek naar een belastingadviseur? Kies er dan bij voorkeur een die is aangesloten bij het Register Belastingadviseurs (RB) of de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB).
(Bron: ANP/Consumentenbond)