Banken controleren combinatie naam en rekeningnummer niet meer
Publicatiedatum: 24 november 2015
Een rekeningnummer controleren voordat u geld overboekt, is belangrijker dan tot voorheen gedacht. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat geen enkele Nederlandse bank nog doet aan naam-/rekeningnummercontrole. Terwijl de klantenservice van de banken communiceert dit wel te doen.
IBAN
Sinds de komst van IBAN in de Nederlandse betaalwereld is een fout bij het overschrijven van geld snel gemaakt. De Consumentenbond sprak deze zomer met Betaalvereniging Nederland over eventuele oplossingen voor de foute overboekingen, maar zonder succes. Het enige waar de vereniging zich vanaf 1 januari 2016 voor in wil zetten is het in kaart brengen van foute overboekingen.
In de waan laten
Ook zegt de Consumentenbond dat banken de consument in de waan laat dat naam-/rekeningcontroles plaatsvinden. Hun medewerkers zijn ook niet goed op de hoogte van het beleid rondom controles. De klantenservice van de Rabobank gaf aan dat de naam van de ontvanger bij een betaling nodig is om te verifiëren of de combinatie van naam en nummer klopt. En bij de ABN Amro dacht een klantenservicemedewerker dat ING nog altijd naam en rekeningnummer controleert. Daar stopte deze bank in 2014 al mee.
Goed opletten
Zo ziet u maar hoe belangrijk het is om altijd naam en rekeningnummer goed te controleren bij de overboekingen die u doet. Want als u een bedrag eenmaal op een verkeerde rekening hebt overgeboekt, dan bent u afhankelijk van de welwillendheid van de ontvanger. Op uw bank kunt u niet terugvallen: in de Algemene Bankvoorwaarden staat namelijk dat banken niet verplicht zijn tot controle van naam en rekeningnummer. Wel kunt u uw bank verzoeken om na te gaan bij welke bank de onterechte ontvanger van uw geld aangesloten zit. Uw bank verzoekt de andere bank dan om de ontvanger het geld terug te laten storten.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Maandag (30-5) keek ik weer naar de uitzending van Groeten van Max. Daarin werd onder meer de fraude via Wimdu besproken. In mijn idee zou deze vorm van fraude niet plaats kunnen vinden als de banken weer de controle op naam en rekening invoeren.
Sinds de invoering van het IBAN-nummer gebeurt dit niet meer en je hoort en leest steeds vaker dat door vergissing of fraude mensen hierdoor (soms heel veel) geld kwijt zijn.
Het verweer van de banken dat het weer invoeren van deze controle ten koste zou gaan van de efficiëntie en de snelheid van het betalingsverkeer vind ik niet hout snijdend. Als het betalingsverkeer hierdoor iets langzamer wordt dan moet dat maar, maar je voorkomt daarmee wel veel narigheid!
Ik heb hierover contact gehad met de fraudehelpdesk (Ellen Prummel), zij onderschrijven het probleem maar nemen zelf geen aparte actie hiervoor en hopen dat de signalen in de diverse media er toe leiden dat de Nederlandse banken dit probleem gaan aanpakken.
Je ziet het weer bij de fraude rond Wimdu, als naam en rekening wel gecontroleerd waren zou dit mijns inziens niet mogelijk zijn geweest.
Kan er niet een actie gestart worden om de banken hiertoe te dwingen? Zelf dragen ze uit dat ze de klant centraal willen stellen, welnu dan hebben ze hier de gelegenheid toe door deze controle weer in te voeren.
Kan omroep Max het initiatief nemen voor deze actie? Dat zou geweldig zijn!!
Met vriendelijke groet,
Hetty Berserik