Babbeltrucs steeds brutaler
Via Facebook, mail, telefoon en ook gewoon aan de voordeur, (cyber) criminelen proberen u op allerlei manieren op te lichten. Het zijn met name ouderen die hier vaak de dupe van zijn. Aanleiding voor de politie om vanuit het project Senioren & Veiligheid met een aantal nieuwe, korte preventiefilms over babbeltrucs te komen.
Weerbaar
De politie hoopt met de filmpjes en persoonlijke verhalen ouderen te informeren over de nieuwe vormen van babbeltrucs en hen weerbaarder te maken. Deborah Buijze is projectleider Senioren & Veiligheid van de politie Rotterdam. “Ouderen zijn vaak goedgelovig, behulpzaam en kwetsbaar. Ze zijn soms eenzaam en halen graag mensen in huis. Hierdoor lopen ze meer risico om slachtoffer te worden van oplichting. Door meer voorlichting weten ouderen steeds beter dat ze niet zomaar iemand moeten binnenlaten die er vervolgens met hun geld, pinpas en sieraden vandoor gaat. “We hopen ook dat kinderen en kleinkinderen de (groot)ouders attent maken op wat de gevaren zijn”, aldus Buijze.
Soorten babbeltrucs
Een van de babbeltrucs is pinnen aan de deur. Er staat een postbezorger met een pakketje voor de deur. Hij zegt een pakket voor u te hebben. U moet nog wel 80 cent aan portokosten betalen en uit veiligheidsoverwegingen kunt u alleen maar pinnen. U pint de 80 cent en de bezorger haalt uw pasje weer uit het apparaat. Wat u niet ziet is dat hij uw pasje heel snel omwisselt voor een ander. De bezorger heeft via zijn pinapparaat uw pincode gescand. Hij heeft uw bankrekening al leeg gehaald voordat u in de gaten heeft dat het uw eigen pasje niet is die u terugkreeg.
Of, de bank belt dat uw bankpas beter beveiligd wordt. Hiervoor hoeft u alleen uw pasje in te leveren. Dat kunt u sturen naar een bepaald adres. Vervolgens zeggen ze: “Even ter verificatie uw pincode is toch 1234? En dan noemen ze een nummer. Inmiddels is er een dusdanig vertrouwelijk gesprek aan de gang dat u natuurlijk tegen de bank zegt, “nee niet 1234 maar 4567…”. Zodra u uw pas opstuurt, halen ze uw rekening leeg. Of ze zeggen iemand langs te sturen die uw pas ophaalt zodat ze hem kunnen blokkeren.
Dan is er natuurlijk nog de bekende babbeltruc via internet, phishing. u krijgt een melding van de bank dat u uw gegevens moet doormailen. Onthoud, de bank vraagt u NOOIT per telefoon of mail uw gegevens door te geven. Vertrouwt u het niet, neem dan te allen tijde contact op met uw bank.
Deborah Buijze, projectleider Senioren & Veiligheid van de politie Rotterdam, is maandag 18 april 2016 te gast in Tijd voor MAX.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Geachte mevrouw Buijze,
Enkele jaren geleden is mijn oma, in haar woning aan het Oostplein in Rotterdam, beroofd door twee vrouwen en een man.
Door een babbeltrucks zijn ze de woning binnengekomen.
De twee vrouwen hebben mijn oma aan de praat gehouden en de man heeft ondertussen de kluis uit haar huis gehaald. Daarin zat veel geld en gouden sieraden.
Het ging om een jongere vrouw en een vrouw van van middelbare leeftijd.
Mijn oma en ik hebben samen aangifte gedaan.
Dit speelde af in de periode van de kunstroof (2013).
Wij hebben destijds begrepen dat de kunstroof voorrang kreeg.
Daarna nooit meer iets van de politie gehoord.
Dat vinden we erg jammer.
Nu hoor ik in het programma van Max dat er een dergelijk boevenstel gepakt is.
Weet u misschien iets meer over de zaak van mijn oma?
En of haar bezittingen wellicht terug gevonden zijn?
Ik hoop dat u ons kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Claudia van ’t Hoen
Kleindochter van Mw G.V.G.A. Van ’t Hoen – van der Woude
Woning Oostplein 122 en 129
dag Mevrouw van t Hoen,
Om uw vraag te kunnen beantwoorden heb ik wat meer informatie nodig. U kunt bellen naar 0900-8844 en daar een bericht voor mij laten aanmaken. Laat in het bericht vermelden : uw mailadres en telefoonnummer en evt het aangiftenummer.
vr groet Deborah Buijze
Ik verbaas me er steeds over dat de terminals in winkels altijd zo hoog zijn opgesteld dat iedereen kan meekijken wat je intyped. Vooral oude mensen maken zich daar schuldig aan. Doe daar eens wat aan.
Inderdaad een bekend probleem voor ouderen. Helaas kunnen wij als politie daar niets aan veranderen. Probeer in ieder geval bij het pinnen zo goed mogelijk
bij het intoetsen vd pincode deze af te schermen.
vr gr Deborah Buijze