Naar cookieinstellingen
afdingen in nederland

Afdingen in Nederland: zo doet u dat

In het buitenland is afdingen soms volkssport nummer 1, maar in Nederland gebeurt het een stuk minder. Toch kunt u ook in ons land onderhandelen over prijzen. Hoe u dat doet? U heeft vast iets aan deze tips.

Wees niet bang

Veel mensen vinden afdingen niet prettig omdat zij bang zijn dat dan brutaal of onaardig overkomen. Laat deze angst vooral varen, want afdingen is een spel en u heeft niets te verliezen. Zeker niet als u degene die u probeert te overtuigen niet kent.

Weet waar het wel en niet kan

Bij afdingen is een goed inschattingsvermogen heel belangrijk. Wie probeert korting te krijgen op een pak melk in de supermarkt zal waarschijnlijk weinig succes hebben, maar op rommelmarkten en in elektronicazaken heeft u waarschijnlijk veel meer geluk. Ook in speciaalzaken die leegverkoop hebben of niet verbonden zijn aan een keten, zijn goede locaties om het te proberen.

Andere regels

Vervolgens is het belangrijk om u te beseffen dat afdingen niet overal hetzelfde gaat. Op markten moet u andere technieken gebruiken dan in winkels. Hoe u het best kunt onderhandelen op een markt legt Van Onschatbare waarde– taxateur en antiekhandelaar Arnold Wegh uit in het artikel 7 tips om succesvol te onderhandelen op de vrijmarktDeze tips zijn destijds speciaal voor Koningsdag opgetekend, maar u kunt ze natuurlijk ook op andere markten gebruiken.

In winkels met meer personeelseden doet u er goed aan degene aan te spreken waarvan u het idee heeft dat hij of zij mag, kan en wil onderhandelen.

Kies het juiste moment

Een poging tot afdingen heeft niet op elk moment van de dag hetzelfde resultaat. Zo haalt het op de drukste tijden van de dag weinig uit. Winkelpersoneel heeft er dan geen tijd voor en op markten is het dan ook te druk. Op minder bedrijvige momenten heeft u waarschijnlijk veel meer kans op succes.

Houding tijdens het afdingen

Bij afdingen is het erg belangrijk om eerst het vertrouwen van degene met wie u onderhandelt te winnen. Het helpt dus niet als u als openingszin zoiets zegt als: “deze staafmixer kost 50 euro, maar volgens mij kan dat goedkoper”. Pas als u aanvoelt dat de tijd rijpis kunt u op een vriendelijke manier om korting vragen.

Geen informatie niet zomaar weg

Wie in winkels wil afdingen: het kan handig zijn om niet meteen te zeggen waar u naar op zoek bent. Stel: u zoekt 2 fietsen. Zeg dan in eerste instantie dat u er 1 zoekt en opper later of u korting krijgt als u er 2 koopt. Dit is een beproefde methode.

Doe vooronderzoek

Om goed te kunnen afdingen is het belangrijk om te weten wat de waarde is van hetgeen waarover u onderhandelt. Is het iets wat in de winkel te koop is? Ga dan eerst naar meerdere winkels om de prijzen te vergelijken. Het internet kan ook uitkomst bieden. Het internet kan u ook een heel eind op weg helpen als het product niet te koop is in een reguliere winkel. Er bestaan ontelbare veilingsites waarop particulieren en professionals spullen verhandelen, waardoor u een goed beeld krijgt van de prijs die er normaal voor gevraagd wordt.

Kom met goede argumenten

Als u eenmaal aan het afdingen bent is het belangrijk dat u met goede argumenten komt. Door het vooronderzoek bent u al enigszins ingevoerd, maar beter is het nog als u kennis over het product zelf toont. Als het om een auto gaat, is het bijvoorbeeld handig om u te verdiepen in de verschillende uitvoeringen die er van een bepaald type zijn. Dit soort informatie kan goed van pas komen tijdens de onderhandeling, want u kunt hierdoor mogelijke argumenten van de verkopende partij toetsen op waarheid.

Vraag altijd eerst om korting

Het doel van afdingen is natuurlijk de prijs naar beneden brengen. Heeft u het gevoel dat er geen korting inzit? Begin dan over eventuele extra’s. Daarvoor zijn verkopers vaak ontvankelijk. Bedenk voordat u dit doet wel of u ook echt iets heeft aan de extra’s. U kunt natuurlijk ook eerst ergens anders proberen een lagere prijs te krijgen.

Zorg dat u het kunt betalen

Afdingen gelukt? Zorg er dan voor dat u de prijs die u heeft onderhandeld ook echt kunt betalen. Vooral in het geval van markten is dit van belang. Het staat immers een beetje gek als u slechts 100 euro op zak heeft, maar 150 euro heeft afgesproken met de verkoper. Vooraf uw bankrekening of inhoud van portemonnee bekijken is dus geen overbodige luxe.

Lees ook:

Afdingen in het buitenland: zo wordt u er goed in

(Bron: archief, Consumentenbond, Trouw)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Steven Verhoef says:

    Afdingen op reguliere artikelen is discriminatie. Een zelfde product wordt aangeboden tegen verschillende prijzen. Het is de willekeur van de winkelier die daarin bepalend is.

    Joris Driepinter says:

    Ik hou niet van afdingen, ik wil een normale prijs betalen voor wat een product het MIJ waard is… als ik dan een groter aantal neem, geef ik aan dat ik een kleine korting kan waarderen: dan komt er altijd een positief antwoord.
    Het is leuk als de koper en de verkoper een tevreden gevoel hebben bij een transactie, allebei blij en tevreden !

    Het valt me wel altijd op, dat de mensen met de meeste centen, de grootste zeikerds zijn als het om betalen gaat…

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.