Naar cookieinstellingen
Vriendschap eerste gezicht

Waarom u iemand meteen aardig kunt vinden: hoe ontstaat vriendschap op het eerste gezicht?

Naast liefde op het eerste gezicht bestaat er ook zoiets als vriendschap op het eerste gezicht. Soms komt u iemand tegen waar u het meteen goed mee kunt vinden. Waar komt dat door? En hoe komen vriendschappen in het algemeen tot stand?

Wat zoeken we in nieuwe vrienden?

Psycholoog Maarten van Zalk – destijds onder de naam Maarten Selfhout verbonden aan de Universiteit Utrecht, inmiddels werkzaam in Osnabrück – heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het ontstaan van vriendschappen. Dit gebeurt vaak op jonge leeftijd, op school, tijdens de studententijd en/of de sportvereniging bijvoorbeeld. Volgens Van Zalk zoeken jongeren in feite naar hun eigen spiegelbeeld. Heeft iemand dezelfde humor, hobby’s, muzieksmaak of politieke voorkeur als u? Dan is de kans op het ontstaan van een vriendschap groter. “Wat we dus kunnen zeggen is dat mensen graag eigenschappen van zichzelf herkennen in mensen met wie ze bevriend zouden willen raken”, aldus Van Zalk tegenover het Digitaal Universiteitsblad van de Universiteit Utrecht.

Herinneringsbankje
Lees ook: Het herinneringsbankje, een blijvende herinnering aan een overleden dierbare

Hoe ontstaat vriendschap op het eerste gezicht?

Maar dit weet u vaak pas als u al kennis heeft gemaakt met iemand. Soms gaat het nog sneller. Dan komt u iemand tegen en weet u vrijwel meteen dat u diegene mag. Waar komt dit door? Dat ligt onder meer aan de hersengebieden die onze emoties aansturen. Deze worden actief, als we iemand tegenkomen die we nog niet kennen. Op basis daarvan vormen we instinctief een beeld van diegene en hebben we direct een positieve of negatieve associatie. Bij extraverte personen is dit gevoel sterker dan bij introverte personen.

Volgens verschillende onderzoeken gaan vrouwen vaker op die eerste associatie af dan mannen. “Als we op die manier iemand hebben ingeschat, bepalen we onze positie ten opzichte van diegene. Willen we dichter bij diegene in de buurt komen? Denken we, op basis van die eerste indruk, dat diegene in ons sociale netwerk past?”, aldus de Amerikaanse psycholoog Karla Starr in gesprek met Psychology Today.

Dit soort beslissingen neemt uw brein in een fractie van een seconde. Volgens de bekende psycholoog Marcelino Lopez hebben we aan slechts 100 milliseconden genoeg om een oordeel te vellen. Onbewust stellen we onszelf meerdere vragen, legt de Californische hoogleraar Kelly Campbell uit. “U zoekt iemand die leuk gezelschap is, u steunt en loyaal en betrouwbaar is”, aldus Campbell, geciteerd door website The Cut. “Als u iemand voor het eerst ziet, staat u er niet bij stil hoeveel oordelen u tegelijkertijd velt. Maar u zoekt wel naar informatie, om te bepalen of diegene aan al deze voorwaarden voldoet.”

vrienden
Lees ook: Ouderen maken makkelijker vrienden dan voorheen

Wat komt er nog meer kijken bij vriendschappen?

De basis voor een vriendschap kan dus in heel korte tijd ontstaan. En die basus kunt ook prima leggen als u al wat ouder bent. In dit artikel vindt u verschillende manieren om op latere leeftijd nieuwe vrienden te maken. Helaas kunnen vriendschappen na verloop van tijd verwateren, als het contact minder wordt. Schrijfster Stéphanie Hoogenberk heeft zelfs bewust een vriendschap beëindigd, na 22 jaar. In Tijd voor MAX vertelt ze over deze ingrijpende beslissing en over haar boek ‘We hebben het over je gehad’.

(Bron: Digitaal Universiteitsblad Universiteit Utrecht, Trouw, Nature, Hersenstichting, Psychology Today, Santé, Tijd voor MAX. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    madeliev says:

    Het is op basis van geur dat we iemand op het eerste gezicht wel of niet mogen.
    Alleen is de moderne mens zich dat niet [meer] bewust.

      maxwout says:

      als iemand dichtbij genoeg staat wel ja, anders zijn het toch echt de ogen en dus de hersenen

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.